2019-03-30, 09:38
Medlem
Sen jag flyttade in för flera år sen har jag aldrig sett det förekommit städning eller våtmoppning av trapphuset. Hemma från jobbet igår och kom på dom, precis som jag trodde sker bara torrsopning i trapphuset!

Det har alltid luktat sunkigt i trapphuset, inte så konstigt när ingen moppat golven på åratal.
Alla hyresvärdar jag bott hos tidigare har våtmoppning skett minst 1 gång i veckan och det har luktat fräscht.
Måste hyresvärden moppa enligt någon lag? Vad kan jag göra? Är medlem i hyresgästföreningen.

Jag har klagat på massa brister tidigare i min lägenhet och hyresvärden sköter inte underhållet.
Misstänker dom snålar för spara pengar.
Citera
2019-03-30, 09:43
Medlem
kostymnisses avatar
Hör med Hgf, det lär bero på om man anser att den städning som utförs är tillräcklig huruvida man kan kräva bättre städning.
Hur fungerar städningen i t.ex. tvättstugor och andra gemensamma utrymmen? Övrigt underhåll?
Allt kan spela in när/om hgf ska sätta press på värden att agera.
Citera
2019-03-30, 12:12
Medlem
Tvonds avatar
Kan inte du själv våtmoppa då om du vill ha det våtmoppat ? Kanske tom står i ordningsreglerna/Hyreskontrakten att hyrevärden bara grov städar och att hyresgästerna själva står för finliret så hade jag det i en hyres lgh i Umeå i slutet på 90 talet.
Citera
2019-03-30, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Kan inte du själv våtmoppa då om du vill ha det våtmoppat ? Kanske tom står i ordningsreglerna/Hyreskontrakten att hyrevärden bara grov städar och att hyresgästerna själva står för finliret så hade jag det i en hyres lgh i Umeå i slutet på 90 talet.

Varför ska jag stå och städa ett trapphus? Det är ett 8 våningar höghus med stora ytor på varje våningsplan. Skulle få tömma min mopphink 10 ggr och grannarna skulle tror man var någon städkärring. Du kan komma och moppa istället ditt slan.
Senast redigerad av kroksnoken 2019-03-30 kl. 14:18.
Citera
2019-03-30, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroksnoken
Sen jag flyttade in för flera år sen har jag aldrig sett det förekommit städning eller våtmoppning av trapphuset. Hemma från jobbet igår och kom på dom, precis som jag trodde sker bara torrsopning i trapphuset!

Det har alltid luktat sunkigt i trapphuset, inte så konstigt när ingen moppat golven på åratal.
Alla hyresvärdar jag bott hos tidigare har våtmoppning skett minst 1 gång i veckan och det har luktat fräscht.
Måste hyresvärden moppa enligt någon lag? Vad kan jag göra? Är medlem i hyresgästföreningen.

Jag har klagat på massa brister tidigare i min lägenhet och hyresvärden sköter inte underhållet.
Misstänker dom snålar för spara pengar.
Börja att prata med hyresvärden. Det finns ingen lag som säger att de måste moppa. Det ska hållas tillräckligt rent och snyggt. Luktar det illa så är det det du ska anmäla. Är det smutsigt så anmäler du det.
Många hyresvärdar lägger ut städning på externa bolag. Då kan det bolaget behöva få extra eller ändrade instruktioner.
Åtgärdar inte hyresvärden den olägenhet du upplever så prata med hyresgästföreningen.

Prata med övriga hyresgäster. Upplever de samma problem som du? Om de gör det så ber du även dem att anmäla den dåliga städningen. Om inte så är det nog du som är överkänslig.
Citera
2019-03-30, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Börja att prata med hyresvärden. Det finns ingen lag som säger att de måste moppa. Det ska hållas tillräckligt rent och snyggt. Luktar det illa så är det det du ska anmäla. Är det smutsigt så anmäler du det.
Många hyresvärdar lägger ut städning på externa bolag. Då kan det bolaget behöva få extra eller ändrade instruktioner.
Åtgärdar inte hyresvärden den olägenhet du upplever så prata med hyresgästföreningen.

Prata med övriga hyresgäster. Upplever de samma problem som du? Om de gör det så ber du även dem att anmäla den dåliga städningen. Om inte så är det nog du som är överkänslig.

Överkänslig?
Jag vill inte det luktar sunk i hela trapphuset, det ska lukta fräscht som i andra fastigheters trapphus. Lär va fruktansvärt mycket bakterier efter 5-10 år utan våtmoppning på dom där golven. Hälsofarligt att dra in i sin lägenhet.

Jag har fått felanmäla så mycket trasiga saker i lägenheten senaste åren så jag vågar knappt anmäla mer. Hoppas man kan anmäla detta anonymt på något sätt.
Citera
2019-03-30, 15:44
Moderator
Tystnads avatar
Låter skumt dom flesta använder speciella fuktmoppar som tvättas i tvättmaskin och hölls fuktiga till dom används, skurhink och mopp används inte professional idag.

Låter som det snålas.

Egentligen om det skall bli acceptabelt skall det visst köras med speciellt tvättmedel och roterande borste maskin med vissa års intervaller, men det görs aldrig vad jag sett, kostar pengar,
Citera
2019-03-30, 15:45
Medlem
Citat:
Överkänslig?
Jag vill inte det luktar sunk i hela trapphuset, det ska lukta fräscht som i andra fastigheters trapphus. Lär va fruktansvärt mycket bakterier efter 5-10 år utan våtmoppning på dom där golven. Hälsofarligt att dra in i sin lägenhet.

Jag har fått felanmäla så mycket trasiga saker i lägenheten senaste åren så jag vågar knappt anmäla mer. Hoppas man kan anmäla detta anonymt på något sätt.
Jag kan inte uttala mig om hur det faktiskt är. Är det ingen annan som upplever det som ett problem så bör det vara du som är överkänslig eller så är det ingen som bryr sig. Prata med hyresvärden, prata med dina grannar och be dem att anmäla problemet de upplever och prata med hgf om det inte hjälper.
Citera
2019-03-31, 10:12
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Varför ska jag stå och städa ett trapphus? Det är ett 8 våningar höghus med stora ytor på varje våningsplan. Skulle få tömma min mopphink 10 ggr och grannarna skulle tror man var någon städkärring. Du kan komma och moppa istället ditt slan.

Pröjsar du kan jag lätt moppa inga problem är du rädd bli lite svettig själv kanske eftersom du förutsätter att någon annan ska moppa trapphuset samt ser du ner på våra sanitetstekniker ?
Citera
2019-04-08, 09:09
Medlem
Sardinbruss avatar
Det låter som att du bor i en fastighet där toppskick inte är prioriterat. Då har du två alternativ - 1. lägga en helvetes massa energi på att reta dig på det, eller 2. göra det som behöver göras. När jag flyttade in i vår fastighet städade jag varje millimeter av vårt våningsplan med diskborste, tandborste och såpa. Tog en halv dag men sorgkanten längs väggen är borta, marmorgolvet är mer vitt än beigt och våningen ser därför bra mycket roligare ut än övriga våningar. Det var värt det arbete jag EGENTLIGEN inte skulle behöva göra själv.

Livet är inte rättvist, men detta är ett problem du i alla fall i någon mån rår på själv, och det är alltid något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in