2019-03-29, 00:02
Bannlyst
Kan ej spela gitarr. Tänkte börja ta lektioner. Vill skaffa en akustisk gitarr. Budget, helst mellan 1tkr och 2tkr. Tips?
Citera
2019-03-29, 03:26
Medlem
Zerkons avatar
Är du ute efter en stålsträngad eller nylon ? Fender har en del nybörjargitarrer till vettigt pris.
Citera
2019-03-29, 07:01
Medlem
note-its avatar
Börja med en nylon så du får till ackorden.
Citera
2019-03-29, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Börja med en nylon så du får till ackorden.

Behövs ej. Stålsträngad är roligare i början.
Citera
2019-03-29, 11:56
Medlem
Kanske ett svar du väntade dig, men gå till en affär och testa De kan sina grejer.

Be om några lättspelade strängar och leta någon gitarrhals som passar dina labbar. Märke spelar nog mindre roll om du bara vill testa, de rekommenderar nåt vettigt där. Kan tänka mig att det finns mycket begagnat också, fixa nya strängar och kolla att halsen är rak och fin.
Citera
2019-03-30, 01:06
Medlem
Kenpos avatar
Yamaha är en tillverkare jag lärt mig uppskatta. Även deras billigare modeller brukar vara välbyggda och mycket spelbara.
Citera
2019-03-30, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Behövs ej. Stålsträngad är roligare i början.

Tack alla för svar. Börjat ta lektioner hos en snubbe. Enligt honom kan man börja med vad som helst. Akustisk eller klassisk. Dock berättade han för mig att om man börjar med stålsträngar finns risken att man skär sig i början. Medan om man börjar med nylon är risken mindre att man skär sig. Och om man inte skär sig i början hinner man få starkare/grövre fingertoppar och då blir det lättare att handskas med stål sen. Håller ni med med denna teori?

Har iaf redan en klassisk som jag tidigare köpt för en billig peng hos clas ohlson (suck). Enligt honom går det utmärkt att använda det för att komma igång. Så jag tänkte avvakta lite kanske och när man börjar kunna spela grunder kika in en akustisk. Har läst på lite och vet lite mer. Blir nog som nån sa att man tar sig till musikaffär och man testar nån på plats.
Citera
2019-03-30, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Tack alla för svar. Börjat ta lektioner hos en snubbe. Enligt honom kan man börja med vad som helst. Akustisk eller klassisk. Dock berättade han för mig att om man börjar med stålsträngar finns risken att man skär sig i början. Medan om man börjar med nylon är risken mindre att man skär sig. Och om man inte skär sig i början hinner man få starkare/grövre fingertoppar och då blir det lättare att handskas med stål sen. Håller ni med med denna teori?

Har iaf redan en klassisk som jag tidigare köpt för en billig peng hos clas ohlson (suck). Enligt honom går det utmärkt att använda det för att komma igång. Så jag tänkte avvakta lite kanske och när man börjar kunna spela grunder kika in en akustisk. Har läst på lite och vet lite mer. Blir nog som nån sa att man tar sig till musikaffär och man testar nån på plats.

Nej, man skär sig inte på stålsträngar, haha vafan snackar han om? Kör på en fin stålsträngad runt 3-5k så kommer du inte bli besviken

Edit: stålsträngad bättre i början enligt mig om man vill ha kul medan man spelar. 3 ackord och du kan spela en bra låt, nylon är knepigare för att det ska låta bra.
Senast redigerad av CB1 2019-03-30 kl. 20:27.
Citera
2019-03-31, 10:29
Medlem
Lifelovers avatar
Köp en stålsträngad ur Yamaha FG800-serien, prisvärda gitarrer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in