2019-03-28, 16:06
Medlem
piixys avatar
Jag har köpt en nyproduktion, har skrivit förhandsavtal 2017 och i april ska jag skriva upplåtelseavtal med tillträde i juni. I mitt förhandsavtal framgår det att min lgh är 24kvm2 med uteplats på 9kvm2. I avtalet står följande ”Utformning, material och produkter samt areor kan komma att avvika något under produktion. Mindre utformning, material- och produktval samt avvikelse gällande bostadsarea på +/-3% regleras ej.”
Det är väldigt mycket som avvikit från avtalet, och de är inte ”’mindre utformning” i min mening.. bland annat har min ytterdörr bytt placering, till en början skullejag ha en altandörr och ett stort ”new york” fönster och de fönstret har ersatts med en till dörr (alltså har jag två altandörrar på en liten etta) Sen får jag också veta att lägenheten blir 23kvm2 och att uteplatsen blir 8kvm2. Alla dessa förändringar är sådant som kommit till varje gång jag kontaktat dom, inget som alltså sammanställts och informerats ut. Än så länge har de inte erbjudit mig någon kompensation, jag mailade dom senast igår och väntar alltså på svar om vilka rättigheter jag har/kompensation. Jag har försökt tolka Bostadsrättslagen men finner inte någon precis paragraf som går att tillämpa på detta.
Någon som varit med om liknande situation?
Citera
2019-03-28, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av piixy
Jag har köpt en nyproduktion, har skrivit förhandsavtal 2017 och i april ska jag skriva upplåtelseavtal med tillträde i juni. I mitt förhandsavtal framgår det att min lgh är 24kvm2 med uteplats på 9kvm2. I avtalet står följande ”Utformning, material och produkter samt areor kan komma att avvika något under produktion. Mindre utformning, material- och produktval samt avvikelse gällande bostadsarea på +/-3% regleras ej.”
Det är väldigt mycket som avvikit från avtalet, och de är inte ”’mindre utformning” i min mening.. bland annat har min ytterdörr bytt placering, till en början skullejag ha en altandörr och ett stort ”new york” fönster och de fönstret har ersatts med en till dörr (alltså har jag två altandörrar på en liten etta) Sen får jag också veta att lägenheten blir 23kvm2 och att uteplatsen blir 8kvm2. Alla dessa förändringar är sådant som kommit till varje gång jag kontaktat dom, inget som alltså sammanställts och informerats ut. Än så länge har de inte erbjudit mig någon kompensation, jag mailade dom senast igår och väntar alltså på svar om vilka rättigheter jag har/kompensation. Jag har försökt tolka Bostadsrättslagen men finner inte någon precis paragraf som går att tillämpa på detta.
Någon som varit med om liknande situation?
Det är så det går till när dom bygger lägenheter, de kan inte veta exakt till 100% hur stor lägenheten kommer vara på pricken så det är vanligt att man förlorar ca 2 kvadratmeter av sin lägenhet - någon annan kanske vinner 1 kvm..och det står i kontraktet, nu till resten så vet jag inte...
Citera
2019-03-28, 16:39
Medlem
jagnickars avatar
Du har ju skrivit på ett avtal om att du godkänner förändringar i storleken på lägenheten.
Citera
2019-03-28, 16:45
Medlem
piixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Du har ju skrivit på ett avtal om att du godkänner förändringar i storleken på lägenheten.

den har ju avvikit 2kvm om man räknar med uteplatsen som också avvikit, det är mer än 3% och min fråga är ju hur man tolkar ”mindre utformning” det som för mig är en stor avvikelse behöver ju inte vara det för dom(?)
Citera
2019-03-28, 16:51
Medlem
Du kommer nog inte hitta vägledning i bostadsrättslagen, utan i så fall i avtalslagen, kanske även i köplagen och konsumentköplagen.

Ni har kommit överens om ett visst utförande enligt ritningar och specifikationer. Ni har även kommit överens om att utförandet får avvika till mindre del. Frågan är vad det betyder. Att förlora 1 m2 av 24 är ju något mer än 4 %, alltså inte +-3 % som var toleransnivån. Att byta ett fönster mot en dörr är ju inte heller någon mindre detalj skulle jag säga.
Så till frågan om rättelse. Om felen är väsentliga för dig kan du kanske frånträda avtalet. Obs anledningen är inte att du ångrar dig, utan att de inte uppfyllt sin del. Annars kompensation som du är inne på. Eller omleverans, kanske kan du byta till annan lägenhet som passar dig bättre och som uppfyller specen bättre. Svårt att veta utan att ha sett kontraktet eller lägenheten. Men du har gjort rätt som har klagat, nu ligger bollen hos den andra parten så du kan avvakta.
Citera
2019-03-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdrianaViktoria
Det är så det går till när dom bygger lägenheter, de kan inte veta exakt till 100% hur stor lägenheten kommer vara på pricken så det är vanligt att man förlorar ca 2 kvadratmeter av sin lägenhet - någon annan kanske vinner 1 kvm..och det står i kontraktet, nu till resten så vet jag inte...

Du måste skoja?

Hur fan kan de inte veta det? Bygger dem utan ritning?
Citera
2019-03-28, 22:01
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Du måste skoja?

Hur fan kan de inte veta det? Bygger dem utan ritning?
Arkitekterna har inte kunskap för att rita tillräkligt detaljrikt. Det är ofta installationerna som ska vara inne i väggarna som gör att det blir skillnader. Inte att väggar monteras på andra ställen än ritning.
Citera
2019-03-29, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Arkitekterna har inte kunskap för att rita tillräkligt detaljrikt. Det är ofta installationerna som ska vara inne i väggarna som gör att det blir skillnader. Inte att väggar monteras på andra ställen än ritning.

Ja men efter arkitekten tar väl byggingenjören vid? Då bör ju sånt uppmärksammas? Men då är väl lägenheterna redan sålda kanske...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in