Citat:
Ursprungligen postat av
truth-be-heard
Olika kulturer har blandats med varandra under större delen av människans historia och detta har varit en viktig nyckel bakom utvecklingen av det moderna samhället. Vi människor har kunnat lära oss mycket av varandra och har därmed kunnat bygga starka samhällen tillsammans. Det är därför som jag har svårt att förstå varför Sverigedemokraterna är så främlingsfientliga mot andra kulturer och vill begränsa invandringen? Den inställningen kommer ju att förstöra Sveriges samhällsutveckling snarare än att gynna den och jag förstår inte varför ett politiskt parti vill förstöra sitt eget lands samhällsutveckling.
Typisk kulturrelativism.
Vi har gått från en flerhundraårig monokultur till en mångkultur på 50 år, d v s inom mannaminne, i början hyfsat lyckat, de sista 25 åren illa och de sista fem katastrofalt.
Främlingsfientlighet, liksom krig, är egentligen människans naturliga tillstånd. Om du någon gång vandrat ensam vit i en afrikansk stad t ex så vet du att du upplevs positivt och med nyfikenhet. Om det kommer tretusen vita som sätter sig på ett torg i Addis abeba och kräver en massa saker är nyfikenheten och det positiva raskt överspelat. Plötsligt kommer många som vinkat till dig personligen spotta på din grupp och undra vad fan ni gör där.
Att pseudoarkeologer försöker få vikingar till konvertiter med feldaterade armband o s v är samma typ av kulturrelativism: starka grupper har utbyte med varandra. Ställ grupp mot grupp och de flesta kommer ifrågasätta varför jag ska sänka mitt välstånd och trygghet på bekostnad av främlingar.
En mångkultur där man ställer lika krav på sina medborgare börjar med att de nyanlända faktiskt har något att erbjuda sitt nya land. Hur mycket problem har t ex iranska ingenjörer att anpassa sig eller lära sig språket? Föga. De betalar skatt och lever svenssonliv som vem som helst, är redan sekulära när de kommer.
Det du kallar främlingsfientlighet är just oron över att den egna existensen ska marginaliseras på vår egen bekostnad. Något vi sett bevis på i så gott som alla historiska skeden där islam varit inblandat.