• 2
  • 3
2019-03-29, 11:04
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Ja, men en BMW 3-serie kostar inte som en Opel Astra. Vad säger att en person med en, relativt, blygsam inkomst på 30k ska ha råd med en etta i innerstan?

Det har du helt rätt i! Men håll med om att om folk fick låna så mycket de själva ansåg sig klara så skulle de lägenheterna bara bli dyrare!

Biljämförelsen haltar för M3:an är lika dyr i Sveg som i Stockholm.
Citera
2019-03-29, 11:07
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Det har du helt rätt i! Men håll med om att om folk fick låna så mycket de själva ansåg sig klara så skulle de lägenheterna bara bli dyrare!

Biljämförelsen haltar för M3:an är lika dyr i Sveg som i Stockholm.

Det är väl klart att fri lånegivning driver upp priserna.

Ja, biljämförelsen haltar, men om du inte fattar poängen så kan jag inte hjälpa dig. Idén att en etta i Stockholm skulle kosta samma som en etta i Östhammar är absurd.
Citera
2019-03-29, 11:08
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det är väl klart att fri lånegivning driver upp priserna.

Ja, biljämförelsen haltar, men om du inte fattar poängen så kan jag inte hjälpa dig. Idén att en etta i Stockholm skulle kosta samma som en etta i Östhammar är absurd.

Sjävklart! Vi är helt överens!
Citera
2019-03-29, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Bankerna har börjat dra åt tumskruvarna för vanligt folk och trots normala löner på runt 32k brutto så får de knappt lån till en lägenhet. Detta lär dock justera priserna så att köparna i slutändan blir någon sorts vinnare när lägenheterna blir billigare.

Det som missas i det påståendet är att väldigt många redan är inne i bostadsmarknaden med en rejäl vinst på nuvarande bostad som de kan använda som kontantinsats i ny bostad.
Citera
2019-03-29, 11:48
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Det som missas i det påståendet är att väldigt många redan är inne i bostadsmarknaden med en rejäl vinst på nuvarande bostad som de kan använda som kontantinsats i ny bostad.

Ja det är inviktat naturligtvis, men de allra billigaste lägenheterna köps oftast av förstagångsköpare.
Citera
2019-03-31, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Låg risk är vad som ger lägre ränta, om jag får komma med en alternativ åsikt.

Flera parametrar spelar roll, enligt min bankman använde en svensk storbank följande:
1. Absolut storlek på lån (större lån ger bättre ränta)
2. Lånets storlek i förhållande till bostadens värde (lägre belåningsgrad ger längre ränta)
3. Amortering (större månatlig amortering ger lägre ränta)
4. Lånets storlek i förhållande till låntagaren inkomst.

Så ni har bägge rätt, ett stort lån med låg risk ger bäst ränta.
Citera
2020-04-29, 23:58
Medlem
Milan.Barcas avatar
Lånar tråden då sen ej är aktiv längre!

Jag har tänkt köpa bostad nästa år och undrar om man kan skriva den taxerade inkomsten som min lön? Anledningen till frågan är för att min taxerade inkomst är högre än vad min lön är tack vare bonusar och dylikt.

Exempel: Min årsinkomst är 500k om man tittar på mitt anställningsavtal, men då jag fick bonusar så landar jag på 600k. Kan jag då i lånansökan skriva att min årsinkomst är 600k?
Citera
2020-04-30, 00:35
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fassback
tack.

vad är bäst då?
3 mån, 1 år eller 2 år? fattar noll. fördelar/nackdelar?

Hur mycket har du tänkt att köpa för? Det har alltid lönat sig att ha 3 månaders räntan.

Sen beror det på hur din ekonomi ser ut och hur mycket du köper för? Har du 3 månaders ränta så följer du med upp on räntan ökar. Nu är iofs räntan väldigt låg men den kan gå upp till 4-5 % om några år men det kan man bara sia om. Sen ska du aldrig binda räntan längre än du har tänkt att bo kvar.

Det blir dyrt att lösa budna lån för banken vill ha ut sin ränta. Tänk också på att du ska lägga 15% kontant vid köpet+ att det blir kostnader för pantbreven. Ta hjälp av någon vuxen om du är osäker på vissa saker.
Dina föräldrar borde väl kunna hjälpa dig? Nu vet jag iofs inte hur gammal du är? Tog bara förgivet att du var ung😄
Citera
2020-05-02, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milan.Barca
Lånar tråden då sen ej är aktiv längre!

Jag har tänkt köpa bostad nästa år och undrar om man kan skriva den taxerade inkomsten som min lön? Anledningen till frågan är för att min taxerade inkomst är högre än vad min lön är tack vare bonusar och dylikt.

Exempel: Min årsinkomst är 500k om man tittar på mitt anställningsavtal, men då jag fick bonusar så landar jag på 600k. Kan jag då i lånansökan skriva att min årsinkomst är 600k?

Övertid, förmåner, beredskaptilägg, bonusar osv ingår inte i inkomst.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in