2019-08-23, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guest02
Är det bara jag som tycker att det är extremt kvavt? Och har varit så i flera veckor nu. På morgonen vaknar man och nästan fryser, svalt och skönt. Man tar på sig byxor. Sedan när tiden närmar sig middag så kommer någon jävla kvavhet i luften och jag får sätta på fläkten och ta av mig. Skum jävla sommar i år när det gäller temperaturväxlingen under dagen, för mig iaf. Bor i närheten av Stockholm. Notera att jag inte påstått att vädret är så, det kan vara mig det är fel på.

Finns fan inget värre än när det är vitt på himlen och varmt. Får gärna vara sommarväder eller mörkt och regn, inget däremellan imo.

Jo det har varit varmt men inte så mkt solsken. Bor också i Sthlm. Något ovanligt väder ! Nästan tropiskt !
Senast redigerad av pollarn 2019-08-23 kl. 11:19.
Citera
2019-08-24, 12:34
Bannlyst
Vafan enligt tv4 vädret skulle det vara noll moln i himlen och skinande sol. Nu är det förfan bara moln! jävla lurendrejare
Citera
2019-08-25, 15:30
Medlem
Ambelains avatar
Jag kan förresten rekommendera alla som alltid undrat äver hur fenomenet "inversion" faktiskt kan se ut på en väderradar, att regelbundet hålla koll på DMI och deras regn- och åskradar.
På deras hemsida, dmi.se

Nu när det är sent på året är det förvisso inte så spektakulärt som det var i början av sommaren.
Några gånger var det som om det strösslades av strössel mitt över öppet hav - utan minsta lilla moln i sikte alltså.

Nu så här sent så är det oftare under torr och uppvärmd skördad åkermark det kan skönjas.
Titta över Danmark, särskilt Jylland. Man ser ljusblå "molnliknande" områden, som skimrar som duggregn - men trots att satellitbilden visar högtryck utan något moln alls
Citera
2019-08-27, 18:23
Medlem
Helt sjukt vilket skönt jävla väder det är nu.. 27 grader och strålande sol, och vi är snart inne i september! Denna sommar har blandat och gett men avslutningen är verkligen på topp.
Citera
2019-08-28, 11:33
Medlem
Känns som man är i Sydeuropa. Inte riktigt svensk värme.
Citera
2019-09-01, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn

Att gå ut på förmiddagen idag var som att gå ut på en ö nånstans i Grekland. 23 grader tidigt till att börja med, men det känns som havet är runt hörnet ungefär.
Citera
2019-09-01, 20:57
Medlem
NirvanAs avatar
Där är sommarn över, precis till månadsskiftet då, sista högsommardagen är troligen 1 september.
Citera
2019-09-02, 11:38
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Där är sommarn över, precis till månadsskiftet då, sista högsommardagen är troligen 1 september.
Exakt.
Och lite lustigt nog, men sommarens sista natt blev en sk "tropisk natt" ... åtminstone i södra Sverige.

Sen kom jetströmmen och slog en vid gir in över hela Skandinavien, och djupt ner i Polen i söder.
Den gränsen kommer att sitta som klistrar i några veckor framåt nu, och sätta ett bestämt P för alla varma vindar från kontinenten.

Nu kommer det att bli tal om nattemperaturer under +15 grader.
Och även om vattnet runt södra delarna fortfarande behåller +20 grader så kommer det att dra kylslagna vindar in från Nordatlantena och jävlas med våra lugna kvällar på altanen.

Nattfrost, med minusgrader, kommer det att bli om en vecka i nordväst, och på högre höjder.
Citera
2019-09-04, 09:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Helt sjukt vilket skönt jävla väder det är nu.. 27 grader och strålande sol, och vi är snart inne i september! Denna sommar har blandat och gett men avslutningen är verkligen på topp.

Väldigt normalt avslut. Det blir kvavt och sedan kommer åskan och det blir svalt.

Naturligtvis har jag en tomte till bekant som får för sig att "det blixtrar mer än normalt, det är helt klart klimatförändringar på gång". Jag svarade att skulle det inte vara några åskoväder vid den här tidpunkten på året alls, det vore klimatförändringar värda att nämna.
Citera
2019-09-04, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn

Jo. Det är sena augusti. Inget onormalt alls.

Fan ni har ju blivit knäppa i skallen av att leva i Sverige. Det har varit en bra sommar, det är på sluttampen nu. Det är kvavt. Inget onaturligt att se, cirkulera!!!
Citera
2019-09-04, 19:10
Medlem
Zarfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Jo. Det är sena augusti. Inget onormalt alls.

Fan ni har ju blivit knäppa i skallen av att leva i Sverige. Det har varit en bra sommar, det är på sluttampen nu. Det är kvavt. Inget onaturligt att se, cirkulera!!!

Du måste ha blivit knäpp som läser in noterande av ovanligt väder som klimatalarmism. Det var bland annat ett tropiskt dygn 1 september, vilket endast har sket vid två tillfällen tidigare. Målilla var också en tiondels grad ifrån den högsta temperaturen som har uppmätts i september. Detta kallar inte jag väldigt normalt utan snarare väldigt ovanligt.
Citera
2019-09-04, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfot
Du måste ha blivit knäpp som läser in noterande av ovanligt väder som klimatalarmism. Det var bland annat ett tropiskt dygn 1 september, vilket endast har sket vid två tillfällen tidigare. Målilla var också en tiondels grad ifrån den högsta temperaturen som har uppmätts i september. Detta kallar inte jag väldigt normalt utan snarare väldigt ovanligt.

"Bara två tillfällen tidigare", vem har påstått det? Jag bor i stockholmsområdet och har känt av sådant här precis varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in