2019-03-28, 06:59
Medlem
Jag har gjort en liten spontan ovetenskaplig studie när det gäller kvinnliga användare och upptäckt att kvinnor överlag gör väldigt få trådstarter. Väldigt ofta när man tittar på trådstartehistoriken när det gäller kvinnor så är det väldigt sparsamt, väldigt få eller inga trådar.

Medan manliga användare ofta har väldigt många trådstarter, ofta kopiöst många. Så jag tänkte fråga: stämmer detta? För om det stämmer då är flashback i första hand ett manligt forum med kvinnor som passiva följeslagare.

Nu kanske ni undrar: hur vet du att det är en kvinna som står bakom ett visst konto?

1. Användaren skriver själv att denne är kvinna. Givetvis går jag bara på uppgifter som användaren själv skrivit.

Men folk kan ljuga!

2. Tittar därför också på om inläggshistoriken tyder på att det är en kvinna. Ett exempel kan vara att användaren beskriver detaljerade problem som är synonymt för kvinnor eller i övrigt har en genomgående feminin posthistorik med relationer, barn, husdjur, hästar + en frånvaro av tekniskt intresse, tekniska trådstarter eller ställer frågor som tyder på teknisk efterblivenhet.

Män har ofta en mer aggressiv/vulgär vokabulär medan kvinnor är mer mjuka, bortsett från om de har ett visst manshat då.

Vad ska vi göra åt detta? Givetvis ska vi inte göra någonting. Bara konstatera att 90% (siffra tagen ur luften) av alla trådstarter är manliga. Antagligen därför flashback har ett så sunkigt rykte.

Men jag vill fråga användare om detta stämmer, är det sant, kvinnor gör ni få eller inga trådstarter och varför? Män, gör ni många trådstarter?
Citera
2019-03-28, 07:04
Medlem
Jag är kvinna.
Har gjort en trådstart.
När jag var riktigt upprörd.
Annars tycker jag det går bra att kommentera i alla andras. 😊
Det är alltid någon som är snabb och gör en tråd om något aktuellt.
Citera
2019-03-28, 07:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregorsson
Jag har gjort en liten spontan ovetenskaplig studie när det gäller kvinnliga användare och upptäckt att kvinnor överlag gör väldigt få trådstarter. Väldigt ofta när man tittar på trådstartehistoriken när det gäller kvinnor så är det väldigt sparsamt, väldigt få eller inga trådar.

Medan manliga användare ofta har väldigt många trådstarter, ofta kopiöst många. Så jag tänkte fråga: stämmer detta? För om det stämmer då är flashback i första hand ett manligt forum med kvinnor som passiva följeslagare.

Nu kanske ni undrar: hur vet du att det är en kvinna som står bakom ett visst konto?

1. Användaren skriver själv att denne är kvinna. Givetvis går jag bara på uppgifter som användaren själv skrivit.

Men folk kan ljuga!

2. Tittar därför också på om inläggshistoriken tyder på att det är en kvinna. Ett exempel kan vara att användaren beskriver detaljerade problem som är synonymt för kvinnor eller i övrigt har en genomgående feminin posthistorik med relationer, barn, husdjur, hästar + en frånvaro av tekniskt intresse, tekniska trådstarter eller ställer frågor som tyder på teknisk efterblivenhet.

Män har ofta en mer aggressiv/vulgär vokabulär medan kvinnor är mer mjuka, bortsett från om de har ett visst manshat då.

Vad ska vi göra åt detta? Givetvis ska vi inte göra någonting. Bara konstatera att 90% (siffra tagen ur luften) av alla trådstarter är manliga. Antagligen därför flashback har ett så sunkigt rykte.

Men jag vill fråga användare om detta stämmer, är det sant, kvinnor gör ni få eller inga trådstarter och varför? Män, gör ni många trådstarter?

Jag kan garantera dig att det är fler kvinnor här än vad du tror. Det märks bara inte i inlägg. Vissa nämner att de är kvinnor, men i övrigt är det ju ett anonymt forum.
Citera
2019-03-28, 08:37
Medlem
Merwinnas avatar
Jag kan bara tala för mig själv, men jag har inget behov av uppmärksamhet. Så jag startar inte trådar bara för att synas, som jag tror att vissa gör - utan NÄR jag startar en tråd så är det för att jag verkligen vill dela med mig av något, eller verkligen vill veta något.
Citera
2019-03-28, 08:39
Medlem
Håller med tempeZZt men sen är det ett faktum att män och kvinnor ÄR väldigt olika. "Kvinnor från venus, män från mars" finns ju som talesätt av en anledning. Alla människor kommunicerar på sitt eget sätt men om man ska kolla gemensamma nämnare för kvinnlig resp. manlig kommunication så vill kvinnor oftare prata och diskutera känslor och relationer, män är mer "praktiskt" lagda och ja det är ju till viss del genetiskt betingat. kklart att vi ska va jämställda och samarbeta men man behöver inte sudda ut olikheter för det..
Citera
2019-03-28, 08:51
Medlem
Så som svar på din fråga: ist för flashbacktrådar träffas kvinnor/ringer varandra mer och pratar. Män tar det via nätet
Citera
2019-03-28, 08:53
Medlem
Kaustis avatar
Kan det vara som så att män generellt är ensammare och därför diskuterar saker på forum samtidigt som tjejer pratar med varandra? Kan nog vara en liten del av det hela.
Citera
2019-03-28, 09:11
Medlem
Citat:

Men folk kan ljuga!

Självklart är Flashback ett manligt forum. Det är väl ingen nyhet för någon?
Citera
2019-03-28, 09:18
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Såg lite statistik bara några dagar sedan om att 98 procent av alla användare av Reddit inte aktivt deltog i diskussionerna. Nu finns det skillnad på Reddit och Flashback, men skulle inte bli förvånad om det är liknande även för Flashback. Något vi vet från t.ex. Expos undersökning av Avpixlats användare. Trots hundratusentals läsare var det endast omkring 300 stycken som var ordentligt aktiva och cirka 3000 som kommenterade överhuvudtaget.

Så din fråga är förmodligen felställd. Det är inte att män skapar fler trådar än kvinnor som är det utmärkande, utan att endast ett litet fåtal av alla användare/läsare skapar trådar, och av dessa är majoriteten män.

Lite som att 98 procent av alla våldtäkter begås av män, men 98 procent av alla män kommer aldrig begå en våldtäkt. Då är det givetvis fel att tala om det i termer av "mäns våld mot kvinnor" och på samma sätt blir det fel att tala om "att kvinnor inte startar trådar lika ofta" då 98 procent av alla manliga användare av FB inte heller kommer starta några trådar.
Citera
2019-03-28, 09:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Kvinnorna startar väl trådar på Familjeliv istället.
Citera
2019-03-28, 09:47
Medlem
Citat:

Men folk kan ljuga!
Det här är ju i min erfarenhet oftast en indikation på att det sitter en man bakom tangentbordet. Konton som påbörjar sina inlägg med "Jag är faktiskt kvinna och..." är alltsomoftast troll. På samma sätt förmodar jag att det finns många kvinnor som helt enkelt undviker att lämna några indikatorer på sin könstillhörighet i inläggen.

Citat:
Jag kan bara tala för mig själv, men för mig handlar det helt enkelt om att jag inte förväntar mig så mycket intellektuellt bemötande här. Går jag i funderingar runt något så har jag helt enkelt andra kanaler att välja framför ett forum där de flesta svaren kommer vara ogenomtänkta oneliners om att jag är en PK-fitta.
Citera
2019-03-28, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Det här är ju i min erfarenhet oftast en indikation på att det sitter en man bakom tangentbordet. Konton som påbörjar sina inlägg med "Jag är faktiskt kvinna och..." är alltsomoftast troll. På samma sätt förmodar jag att det finns många kvinnor som helt enkelt undviker att lämna några indikatorer på sin könstillhörighet i inläggen.

Jag kan bara tala för mig själv, men för mig handlar det helt enkelt om att jag inte förväntar mig så mycket intellektuellt bemötande här. Går jag i funderingar runt något så har jag helt enkelt andra kanaler att välja framför ett forum där de flesta svaren kommer vara ogenomtänkta oneliners om att jag är en PK-fitta.
Vilket leder till frågan: varför startar då män trådar på ett forum där man inte förväntar bemötas med intellektuella svar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in