Citat:
Ursprungligen postat av
Cheddarjoe
Såg precis att det står i mitt kodtschema väg alltid maten EFTER tillagning och detta är typ Sveriges främsta PT som jag fått detta av.... varför säger alla tvärtom när jag googlar ämnet?!
Jag skulle bli extremt skeptisk till den där PT'n, och förmodligen byta PT också då det verkar vara en riktig luffare. En sak är ju säker och det är att han inte är en av Sveriges främsta. Jag hoppas han inte tar betalt som ett proffs.
Näringsvärden räknas i det tillståndet de säljs i, d v s i nästan alla lägen ej tillagat.
Livsmedelsverket - Näringsdeklaration:
Uppgift om energi- och näringsvärden ska gälla innehållet i livsmedlet vid försäljning. Om det behövs för att konsumenten ska få tillräcklig information får uppgifterna istället gälla för livsmedlet efter tillagning. Men det förutsätter i så fall att tillräckligt detaljerade tillagningsanvisningar lämnas, tillsammans med information om att näringsdeklarationen gäller för livsmedlet när det är färdigt att konsumera. Se artikel 31.3 i förordning (EU) nr 1169/2011.
https://kontrollwiki.livsmedelsverke...ngsdeklaration
Exempel för praktiken:
Detta är alltså i princip ALLTID innan tillagning. Ska det vara för "färdiglagat" så gäller det i princip enbart snabbmat som panpizza, oboypulver, och sådant man endast kan göra på ett sätt med tydliga instruktioner. Aldrig någonsin att kött, ägg, kyckling eller grönsaker skulle redovisas tillagat. Det finns inte på kartan.