• 1
  • 2
2019-03-27, 09:15
Medlem
Väga mat innan eller efter? Jag har ett kostschema som behandlar följande råvaror:
Nötfärs 200g
Kyckling 200g
Lax 150g
Torsk 200g
Ris 200g
Potatis 200g/150g
Broccoli 100g/150g

Kan kompomera rätt fritt men matlådorna ska innehålla en av varje källa. Läser att man ska väga allting före tillagning vilket blir en aning knepigt eftersom frystkyckling innehåller 20 procent vatten? 200g ris okokt är typ en fylld hel matlåda med ris?!
Fattar inte.
Tacksam för hjälp!
Citera
2019-03-27, 09:18
Medlem
Dr.Splintergrafts avatar
Jag väger alltid före oavsett vad det är. Tror innehållsförteckningarna är baserad på före-matlagning också
Citera
2019-03-27, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Jag väger alltid före oavsett vad det är. Tror innehållsförteckningarna är baserad på före-matlagning också
Jo men vafan innehållsförteckningen kan väl inte baseras på frystskick? Låt oss säga att kyckling otinad väger 1,200gram och per 100g kyckling finns det 20g protein. Om jag sedan tar ut allt vatten med en magisk trollformel blir det 1000gram kyckling helt plötsligt när jag då vägt kycklingen blir den ju felkalibrerad? Jag får ju 40gram kyckling mindre per matlåda då. Det kan inte stämma heller med ris, då skulle jag behöva använda ett helt kilo ris för att göra 5 matlådor kom igen
Citera
2019-03-27, 09:46
Medlem
Dr.Splintergrafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jo men vafan innehållsförteckningen kan väl inte baseras på frystskick? Låt oss säga att kyckling otinad väger 1,200gram och per 100g kyckling finns det 20g protein. Om jag sedan tar ut allt vatten med en magisk trollformel blir det 1000gram kyckling helt plötsligt när jag då vägt kycklingen blir den ju felkalibrerad? Jag får ju 40gram kyckling mindre per matlåda då. Det kan inte stämma heller med ris, då skulle jag behöva använda ett helt kilo ris för att göra 5 matlådor kom igen

Inte fryst men tinad. Jag är inte 100% på detta men jag har själv googlat mycket på detta och det verkar vara så. Fast med ris så stämmer det ju garanterat, har du 100g okokt ris så är det ju bara ris, kokar du dom 100g så kommer det bli tyngre pga vatten absorberas men det är ju fortfarande samma näringsmängd som de 100g okokta riset + vikt av vatten. Men kolla på förpackningarna där står det ibland om de har räknat med kokt eller okokt per 100g
Citera
2019-03-27, 09:55
Medlem
Citat:
Inte fryst men tinad. Jag är inte 100% på detta men jag har själv googlat mycket på detta och det verkar vara så. Fast med ris så stämmer det ju garanterat, har du 100g okokt ris så är det ju bara ris, kokar du dom 100g så kommer det bli tyngre pga vatten absorberas men det är ju fortfarande samma näringsmängd som de 100g okokta riset + vikt av vatten. Men kolla på förpackningarna där står det ibland om de har räknat med kokt eller okokt per 100g
Jojo men du missar poängen. 200g okokt ris är typ 3 portioner.... jag har ett 2000kcal schema det kan fan inte vara att jag ska äta 8 portioner ris om dagen
Citera
2019-03-27, 10:00
Medlem
Såg precis att det står i mitt kodtschema väg alltid maten EFTER tillagning och detta är typ Sveriges främsta PT som jag fått detta av.... varför säger alla tvärtom när jag googlar ämnet?!
Citera
2019-03-27, 10:09
Medlem
Dr.Splintergrafts avatar
Citat:
Jojo men du missar poängen. 200g okokt ris är typ 3 portioner.... jag har ett 2000kcal schema det kan fan inte vara att jag ska äta 8 portioner ris om dagen

Äter du endast ris i din diet?

Citat:
Såg precis att det står i mitt kodtschema väg alltid maten EFTER tillagning och detta är typ Sveriges främsta PT som jag fått detta av.... varför säger alla tvärtom när jag googlar ämnet?!

Ja alltså det går ju såklart att räkna åt båda hållen, whatever floats your boat. Men jag tycker det är enklast att räkna före så därför gör jag så
Citera
2019-03-27, 10:12
Medlem
Citat:
Äter du endast ris i din diet?

Ja alltså det går ju såklart att räkna åt båda hållen, whatever floats your boat. Men jag tycker det är enklast att räkna före så därför gör jag så

Mm okej, men är det inte enklare att slänga på 2kg köttfärs eller kyckling sedan ställa en tom matlåda på vågen, fylla upp önskad mängd gram sedan slänga på en ny likadan matlåda som väger lika mkt så vågen fortfarande står nollställd? Äh jag vet inte men 200g ris, 200g kyckling olagat är mer än vad som får plats i en matlåda haha
Citera
2019-03-27, 12:24
Medlem
Citat:

Nu vet jag inte hur du googlar men googlar du "potatis" så får du näringsvärde för rå, googlar du "potatis kokt" så får du näringsvärdet för just en kokt potatis.

Mycket smidigare att utgå ifrån vad det är när det är färdiglagat, speciellt om man gör flera portioner.
Att man utgår ofta från råvaran innan den är tillagad är för att din påse med ris inte innehåller vatten(duh) utan man skriver bara vad innehållet i påsen är.
På vissa produkter så skriver man även ut näringsvärdet efter man tillrett maten.
Citera
2019-03-27, 12:29
Medlem
jpettersson1991s avatar
Näringsvärdet gäller före tillagning. Om inget annat anges.
Citera
2019-03-27, 13:12
Medlem
Citat:

Tror inte du fick något svar. Men din Pt vill att du äter 200g tillagad nötfärs. Varför det inte står vikten i otillagad mat får du fråga om.

Hur du räknar ut kalorierna däremot fick du svar på.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-03-27 kl. 13:14.
Citera
2019-03-27, 14:55
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Jag skulle bli extremt skeptisk till den där PT'n, och förmodligen byta PT också då det verkar vara en riktig luffare. En sak är ju säker och det är att han inte är en av Sveriges främsta. Jag hoppas han inte tar betalt som ett proffs.

Näringsvärden räknas i det tillståndet de säljs i, d v s i nästan alla lägen ej tillagat.

Livsmedelsverket - Näringsdeklaration:
Uppgift om energi- och näringsvärden ska gälla innehållet i livsmedlet vid försäljning. Om det behövs för att konsumenten ska få tillräcklig information får uppgifterna istället gälla för livsmedlet efter tillagning. Men det förutsätter i så fall att tillräckligt detaljerade tillagningsanvisningar lämnas, tillsammans med information om att näringsdeklarationen gäller för livsmedlet när det är färdigt att konsumera. Se artikel 31.3 i förordning (EU) nr 1169/2011.
https://kontrollwiki.livsmedelsverke...ngsdeklaration

Exempel för praktiken:
Detta är alltså i princip ALLTID innan tillagning. Ska det vara för "färdiglagat" så gäller det i princip enbart snabbmat som panpizza, oboypulver, och sådant man endast kan göra på ett sätt med tydliga instruktioner. Aldrig någonsin att kött, ägg, kyckling eller grönsaker skulle redovisas tillagat. Det finns inte på kartan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in