2019-03-27, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xanatoz
På Aftonbladets bilder ser det ut som det smällt under bakre delen av en svart bil som står mot stängselt på den sida som vetter mot Krossgatan. Det förklarar ju i så fall också fönstren på "hotellet", inte mycket som är i vägen för tryckvågen där.
Bilderna i Aftonbladet visar minst tre bilar som är sprängda i bakdelen. Verkar som att en rad parkerade bilar längsmed stängslet har tagit skada.
Citera
2019-03-27, 15:50
Medlem
trasko666s avatar
Här verkar bomben vara placerad. Samma röda bil på street view.
https://goo.gl/maps/p7KsN95rTFG2
Citera
2019-03-27, 15:59
Medlem
Smällen hördes ordentligt i Kista. Kändes som en mindre jordbävning. Huset vibrerade.
Trodde först att det var sprängning i Akalla gällande tunnelbaneförlängningen. Men klockan ett på natten är en taskig tid att spränga.
Citera
2019-03-27, 16:54
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deepbreath
det säger mig ingenting, vilken busskur

Den i bilden... Precis ovanför närmaste polisbils vänstra blåblink.

Kartgoogla adressen och gå ned i gatuvy så ser du ganska precis att det stämmer.
Skattegårdsvägen 124, 162 50 Vällingby, Sweden
Citera
2019-03-27, 17:16
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeinah
Tror mina föräldrar skulle byta däck där en gång också. De ångrade sig fort.
Var det samma klåpare som stod på Coop-parkeringen under nåt skjul en tid för att byta däck?

Nej, det är en helt annan firma.
Citera
2019-03-27, 17:19
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Du ligger en stor muslimskola i Vällingby , så det ligger något i det du säger.

Den ligger inte i närheten där, men i övrigt var det den TV4:a till slut uppmärksammade att tjejerna satt längst bak i bussen. Tror de ansvariga sitter för ekonomisk brottslighet, locket las på.

Sen har du konditoriet Sans Rival som ägs av muslimer, bara sök här så finner du mer.

MEN - allt det har högst troligen inte med detta att göra. Dock springer det ofta muslimska barn i Vinsta, så någon lokal/skola har de där.
Citera
2019-03-27, 19:36
Medlem
konstits avatar
Nästan lika spännande som explosionen är väl att snart 18 timmar senare är den här tråden 5 sidor lång ?

Antar att vi alla är avtrubbade vad gäller skjutningar, sprängningar och... Tja, vad faan som helst slags våld ?
Citera
2019-03-27, 22:08
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Nästan lika spännande som explosionen är väl att snart 18 timmar senare är den här tråden 5 sidor lång ?

Antar att vi alla är avtrubbade vad gäller skjutningar, sprängningar och... Tja, vad faan som helst slags våld ?
Håller med. Tycker att det är märkligt tyst om smällen, (hörde den för övrigt i Älvsjö även om den var väldigt dämpad), både i media och här. Har massor med frågor som jag vill ha svar på...
Brandbefälet benämnde det väldigt tidigt som en detonation, vilka ämnen krävs för att orsaka det och kan det ske av misstag/spontant och vad behövs för att utlösa det på avstånd? Det verkar ju inte ha varit någon på platsen? Polisen var också snabba med att börja utreda det som allmänfarlig ödeläggelse, vad grundade de det på? I det läget visste de inte ens vad som exploderat. (Vad va det egentligen som exploderade, har det framkommit?)
Vem är ägaren till lokalen och vad kan motivet vara? Försäkringsbedrägeri? Personliga/ affärsmässiga konflikter? Provsprängning? Kan tanken varit att explosionen skulle ske någon annanstans/nån annan tid?
Vem/vilka ligger bakom explosionen?
Och till sist varför är det så tyst om det? Har vi blivit så avtrubbade? Eller finns det andra orsaker till tystnaden? Finns det risk att det smäller på ett mindre folktomt ställe nästa gång? Vad skulle en liknande sprängladdning kunna orsaka för skador då?
Senast redigerad av Linxieloo 2019-03-27 kl. 22:14.
Citera
2019-03-27, 22:17
Medlem
getmoneys avatar
om dom inte bytt ägare det senaste året är jag inte förvånad....nej fan..i höstas..eller hur var det
Citera
2019-03-27, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getmoney
om dom inte bytt ägare det senaste året är jag inte förvånad....nej fan..i höstas..eller hur var det

Låter spännande. Vad vet du om ägaren, något du vill dela?
Citera
2019-03-28, 08:36
Medlem
Det viktigaste är ju om djuraffären klarade sig utan skador?

Bor i Vällingby, hörde inte ett skit. Sov iofs men man kan nog använda mig i krig, skulle bli en bra och utvilad soldat.
Citera
2019-03-28, 08:55
Medlem
Jag tycker det ser ut som att det brunnit under tanken på någon bil. Visst kan det vara nån som lagt en hög med träbitar och tänt på för att få det att smälla, men det kan lika gärna vara nån som kastat en fimp i torrt fjolårsgräs där det kunnat pyra några timmar.
Det är tillräcklig sprängkraft i bensin för att åstadkomma det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in