2019-03-27, 10:52
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deepbreath
Är ni säkra på att det är en bilmeck som har haft explosion?
Ruccola har ju länge haft bråk med andra verksamheter... i Hagsätra är väl myten att de sprängde en annan restaurang i Hagsätra runt 2010, och de själva blev utsatta för skadegörelse flera gånger.

Brandbilen står i höjd med busskuren, så där råder nog inget tvivel om var det är någonstans...

https://c.cdn-expressen.se/images/4b...6x9/640@60.jpg
Citera
2019-03-27, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AhadAhad
Ähh de bara en massa somaliska 7 åringar som skjutsas runt i en gul buss

Eller hur .. Sveriges största plantskola för is krigare
Citera
2019-03-27, 11:00
Medlem
zeinahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifV
Intressant! Här 3 km bort så kan jag hälsa att den tryckvågen inte var att leka med. Långt mycket kraftigare än Trafikverkets sprängningar för förbifarten (vilka sker betydligt närmare), och av en helt annan "spetsig" karaktär -kändes som att hela fasaden "sviktade in" samt att det kändes en aning i öronen efteråt. Min första tanke var att det hade skett en sprängolycka, typ att en container med sprängmedel smällt av vid något av byggena här i närheten (Trafikverket vid fler platser, ett större byggprojekt i närheten med omfattande markarbeten, som dessutom jobbar nattetid) -förväntade mig att höra polis/brand-siréner efter några minuter, men på den fronten var det tyst.

Vad sjukt. Jag har 2 km bilväg, kortare fågelvägen, och ingen verkar ha vaknat i mitt hus.
Det kan ju inte ha varit något annat än en bomb med den smällen.
Ledsen att jag missade den, somnade runt midnatt. Sov väl som tyngst när det small.
Citera
2019-03-27, 11:16
Medlem
Vilken jävla smäll det måste varit för de som bor i närheten.
Jag bor i Solna. Fågelvägen cirka 8,5 km bort. Mina fönster vibrerade...
Citera
2019-03-27, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeinah
Vad sjukt. Jag har 2 km bilväg, kortare fågelvägen, och ingen verkar ha vaknat i mitt hus.
Det kan ju inte ha varit något annat än en bomb med den smällen.
Ledsen att jag missade den, somnade runt midnatt. Sov väl som tyngst när det small.

Har redan hunnit sett liknande kommentarer från andra, och försökt fundera/gissa kring "geografin", dvs funderat över om en tryckvåg har "fri väg" åt mitt håll, men avbryts/dämpas av höjder/hinder åt andra håll. Kanske t o m så att en tryckvåg kan koncentreras om det skulle vara en slags dalgång ("dike") mellan smällen och den som känner av? Är dock inte direkt så påläst om tryckvågor och dess utbredningar, kan bara gissa...
Citera
2019-03-27, 11:22
Medlem
zeinahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifV
Har redan hunnit sett liknande kommentarer från andra, och försökt fundera/gissa kring "geografin", dvs funderat över om en tryckvåg har "fri väg" åt mitt håll, men avbryts/dämpas av höjder/hinder åt andra håll. Kanske t o m så att en tryckvåg kan koncentreras om det skulle vara en slags dalgång ("dike") mellan smällen och den som känner av? Är dock inte direkt så påläst om tryckvågor och dess utbredningar, kan bara gissa...

Jag funderar också på det.

Från Vinsta sett går det "nedåt" åt mitt håll. Kanske gick över oss?
För nära är det, men ingen i mitt hushåll vaknade. Så smällen kanske hördes här, men inte tryckvågen.
Sen börjar vi alla knega runt 05-06, så vi sover rätt djupt vid 01.
Citera
2019-03-27, 12:03
Medlem
Va fan finns det inte bomber med ljuddämpare?

Eller skjut varann med ljuddämpare så kan vi andra sova i lugn och ro

Kniv funkar också gjorde det back in the days, möjligen tystare
Citera
2019-03-27, 12:11
Medlem
Smällen hördes ända in till Kungsholmen
Citera
2019-03-27, 12:55
Medlem
Befann mig inomhus och vaken ~6,4km bort och märkte inte av någon tryckvåg (i fönsterrutorna) däremot var det en rejäl ihållande smäll kl 1.08.

En sak som tyder på vilken sjuk utveckling vi fått i Sverige och resten av Europa är att man direkt tänker... hoppas det är kriminella som gjort detta och inte terrorister som provspränger inför planerade attentat.
Citera
2019-03-27, 13:26
Medlem
deepbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Brandbilen står i höjd med busskuren, så där råder nog inget tvivel om var det är någonstans...

https://c.cdn-expressen.se/images/4b...6x9/640@60.jpg

det säger mig ingenting, vilken busskur
Citera
2019-03-27, 14:12
Medlem
Konstig reva i marken på bild i Expressen. Står lite om det i artikeln.

https://e.cdn-expressen.se/images/e1...6x9/640@60.jpg

Citat:
Han står framför vad som ser ut som ett hål i marken vid hans verkstad när Expressen får tag på honom.

– Det ser ut som att något har grävts ner i marken och smällt. Det handlar inte om gasläckor eller liknande, det finns inga gastuber här, säger han.

https://www.expressen.se/nyheter/jus...tra-stockholm/
Citera
2019-03-27, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoaxzr-B-Fake
Konstig reva i marken på bild i Expressen. Står lite om det i artikeln.

https://e.cdn-expressen.se/images/e1...6x9/640@60.jpg

På Aftonbladets bilder ser det ut som det smällt under bakre delen av en svart bil som står mot stängselt på den sida som vetter mot Krossgatan. Det förklarar ju i så fall också fönstren på "hotellet", inte mycket som är i vägen för tryckvågen där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in