• 1
  • 2
2019-03-27, 00:37
Medlem
Hej alla,

Funderar på testa kreatin men när jag läste lite om det så blir jag lite osäker.
lite om mig
Mitt hår är redan tunt men har inga bald fläckar
blivit väll tunnare med åren (23år) . Min farsa har tappat sitt hår på framsidan så kan ha ärvt farsans otur^^

När det kommer till håravfall, är detta verkligen sant? Jag läste att det gjordes en studie där personerna tog 25g/dag kreatin och att de "börja tappa hår". Men 25g/dag är jävligt mycket den rekommenderade dosen är ju 5g/dag.

Bör jag testa kreatin ändå om jag har tunt hår och har stor sannolikhet att ärva farsans håravfall?
Någon med samma situation som mig med sitt hår och testat?. Tänkte om man testar och slutar om man märker nåt, men kan det vara försent då?

Tack
Senast redigerad av Woodboo 2019-03-27 kl. 01:01.
Citera
2019-03-27, 00:39
Medlem
ghosteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodboo
Hej alla,

Funderar på testa kreatin men när jag läste lite om det så blir jag lite osäker.
lite om mig
blivit väll tunnare med åren (23år) . Min farsa har tappat sitt hår på framsidan så kan ha ärvt farsans otur^^

När det kommer till håravfall, är detta verkligen sant? Jag läste att det gjordes en studie där personerna tog 25g/dag kreatin och att de "börja tappa hår". Men 25g/dag är jävligt mycket den rekommenderade dosen är ju 5g/dag.
Bör jag testa kreatin ändå om jag har tunt hår och har stor sannolikhet att ärva farsans håravfall?

Tack

Jag tror nog att du är lugn, stanna för fan på 5g/dag. 25g låter helt sjukt
Citera
2019-03-27, 00:44
Medlem
Citat:
Hej alla,

lite om mig

Tack

Om du väljer att testa, kör på en låg dos och utvärdera.
Citera
2019-03-27, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghosted
Jag tror nog att du är lugn, stanna för fan på 5g/dag. 25g låter helt sjukt

Haha det är vad de gjorde under studien... Om jag tänker börja så kör jag på 5g/dag.

Men vill gärna ha "säkra" svar eller folk som testat med samma situation
Citera
2019-03-27, 00:48
Medlem
Kreatin kan öka DHT vilket leder till håravfall om du är känslig.

Har själv upplevt effekten när jag tog kreatin. Kan inte rekommendera om du verkligen vill maximera dina chanser att behålla håret .
Citera
2019-03-27, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Kreatin kan öka DHT vilket leder till håravfall om du är känslig.

Har själv upplevt effekten när jag tog kreatin. Kan inte rekommendera om du verkligen vill maximera dina chanser att behålla håret .

Oj hur mycket g/dag tog du?

Tänkte om man testar och slutar om man märker nåt, kan det vara försent då?
Citera
2019-03-27, 01:10
Medlem
ghosteds avatar
Almost everyone who is considering using creatine has heard anecdotal evidence suggesting that creatine may cause hair loss. Many people claim that within just a few months of using creatine, they noticed a significant reduction in hair.

The main reason that people theorize that creatine may cause hair loss is because it increases levels of DHT. When a person is regularly supplements creatine, the 5-alpha reductase enzyme causes the body to convert testosterone into DHT.

When there is a large amount of androgenic hormones being absorbed into the body, male pattern hair loss progresses at a much faster rate. Therefore, creatine could cause hair loss by increasing DHT levels in the body.

But of course, there could be a lot of other reasons for hair loss:​

A lot of people claim that they start to lose hair from creatine are in their mid twenties - that's the time when most mens hair start to thin out anyway
DHT levels naturally increase if you work out - whether you take creatine or not

https://www.smarthealthadvice.com/creatine-hair-loss/

Edit: Läs denna också, https://www.forhims.com/blog/does-cr...ause-hair-loss
Citera
2019-03-27, 07:30
Medlem
Personligen skulle jag inte ta det om jag var i din situation. Mest för att kreatin knappt gör någon nytta. Det är knappt någon som skriver om det som du märkt. Och ungdomarna här på forumet är galna i allt som tillför minsta lilla effekt på träningen. Så om inte ens de är intresserade så kan du lungt avstå.
Citera
2019-03-27, 08:03
Medlem
Citat:

Av egen erfarenhet så kommer det tillbaka, för mig försvann det fläckvis, men efter andra fläcken la jag av ett år, och sen nästa gång jag testade hände samma sak.
Citera
2019-03-27, 10:10
Medlem
Citat:

Ett rågat mått, så kanske 6-8 gram.

Jag slutade tappa hår när jag slutade, men det förblev något tunnare.
Citera
2019-04-04, 14:03
Medlem
Fortfarande folk som tror man får håravfall utav kreatin? Wow.
Citera
2019-04-12, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrus
Fortfarande folk som tror man får håravfall utav kreatin? Wow.

Men folk har ju upplevt det och det finns många artiklar som säger att det påskyndar håravfallet. Någon skrev själv i tråden att han tappade hår?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in