• 1
  • 2
2019-03-26, 08:15
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Precis! Och grattis ts får man väl säga!
Jo men har man skuld så görs det utmätningar och då plussas det på 3 år hela tiden även om anmärkning borta. Så i praktiken så ligger anmärkningen kvar om du har skuld även om det kallas utmätning istället. Vissa bortser dock ifrån detta och låter en ta på faktura eller skaffa abonnemang så det är lite svagare form av anmärkning.
Citera
2019-03-26, 08:23
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Beställ registerutdrag från UC. Gratis en gång om året och där framgår det tydligt.
Verkar kosta 19:-. Kan du länka? Är rädd att jag är på fel ställe.
Citera
2019-03-26, 08:53
Medlem
.Chloes avatar
Har för mig att https://krafman.se/ är gratis en gång. Som sagt, om du inte ser något i din upplysning så är du skuldfri, detta är alltså exakt samma sak som UC/andra kreditbolag ser.
Citera
2019-03-26, 09:59
Medlem
johanponkens avatar
Gratis en gång om året är för att man har rätt att få ut alla uppgifter om sig en gång per år av vilket företag som helst, gratis (enligt data-PUL-GDPR-varenuförtinheter-lagen).
Citera
2019-03-26, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jagfunderar
Hej! Hade en KFM skuld som betalades av helt 2016. Det har gått snart 3 år sedan den sista betalningen.

På appar som Mina Tjänster, UC koll, Min Upplysning etc. så kan jag inte se några ”prickar” eller anmärkningar kvar alls.

Hur kan jag enklast testa om jag kan ta ut lån eller köpa på faktura igen?

Tänkte om jag kan testa ett SMS lån på 500;- som jag betalar tillbaka direkt efter bara för att testa. Men det kanske förstör min kreditvärdighet, eller? Kanske bara testa att köpa någon billig vara på nätet och betala genom Klarna faktura? Kanske delbetalning för att se om jag kvalificerar?

Tänker betala fakturan direkt givetvis.

Tack!

De mest idiotiska du kan göra . Sms lån 😂
Citera
2019-03-26, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Verkar kosta 19:-. Kan du länka? Är rädd att jag är på fel ställe.

Maila kundservice@uc.se och begär ett utdrag så postar de det till din folkbokföringsadress.
Citera
2019-03-26, 15:30
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
Jo men har man skuld så görs det utmätningar och då plussas det på 3 år hela tiden även om anmärkning borta. Så i praktiken så ligger anmärkningen kvar om du har skuld även om det kallas utmätning istället. Vissa bortser dock ifrån detta och låter en ta på faktura eller skaffa abonnemang så det är lite svagare form av anmärkning.

En utmätning görs av Kronofogden för att försöka driva in skulden och har ingenting med betalningsanmärkningen att göra.

Det är kreditupplysningsföretagen som sätter betalningsanmärkningen. Är skulderna inte betalda efter tre år så får man dock en ny betalningsanmärkning på ytterligare tre år.
Citera
2019-03-26, 15:46
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
En utmätning görs av Kronofogden för att försöka driva in skulden och har ingenting med betalningsanmärkningen att göra.

Det är kreditupplysningsföretagen som sätter betalningsanmärkningen. Är skulderna inte betalda efter tre år så får man dock en ny betalningsanmärkning på ytterligare tre år.

Har jag sagt det eller? Jag sa så här, en utmätning ligger kvar i 3 år och görs med jämna mellanrum om skulden inte regleras eller avbetalningsplan görs upp. Den kan (ofta) ligga i vägen för att ta lån, betala på faktura eller öppna abonnemang.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in