• 1
  • 2
2019-03-25, 22:27
Medlem
Glömde ett par flaskor i bilen. Är det lugnt att de ligger kvar under natten? Väderprognosen säger att det blir runt nollan i natt.
Citera
2019-03-25, 22:30
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenPassionerade
Glömde ett par flaskor i bilen. Är det lugnt att de ligger kvar under natten? Väderprognosen säger att det blir runt nollan i natt.

Runt nollan är lunkt. Alkohol sänker frystemperaturen. Det är som kylarvätska.
Citera
2019-03-25, 22:32
Medlem
tutankhumans avatar
Citat:

Jag har haft champagne på balkongen i ett par minusgrader, det var lugnt. Men en flaskorna lät jag stå i värmen i en timme eller så och den sprutade som fan när jag skulle öppna den. Men vad jag minns så var det inga problem att öppna dom efter att man tagit in dom, inte heller sett till kolsyra eller smak.
Citera
2019-03-25, 22:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Är det nollgradigt ute så är det inte nollgradigt i bilen. Jag skulle inte chansa så gå en sväng och hämta flaskorna.
Citera
2019-03-25, 22:39
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är det nollgradigt ute så är det inte nollgradigt i bilen. Jag skulle inte chansa så gå en sväng och hämta flaskorna.

Bilen kan fungera som en frys vid nollgradigt? Intressant.

Citat:

Du kan gå och lägga dig.. Flaskorna klarar sig finfint därute i bilen.
Citera
2019-03-25, 22:49
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Det blir inte kallare i bilen om du trodde det.

Champagne ska väl tåla ner till ett par minusgrader i alla fall. Kanske -10.
Citera
2019-03-25, 22:56
Medlem
Lazienkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Det blir inte kallare i bilen om du trodde det.

Champagne ska väl tåla ner till ett par minusgrader i alla fall. Kanske -10.

Runt -5 skulle jag säga för champagne med tanke på mängden etanol i blandningen. Starkvin bortåt eller precis under -10.

Oavsett vad så är det ur fryssynpunkt helt ofarligt att lämna den i bilen över natten vid 0 grader yttertemperatur.
Citera
2019-03-25, 22:57
Medlem
pirata-codexas avatar
Citat:

Exakt HUR kan det vara varmare inne i en bil som inte är igång menar du?

OnT är det inte för kallt är det aldrig någon fara, blir det väldigt kallt borde väl flaskorna spricka?
Citera
2019-03-25, 23:03
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Äsch, de kan du hämta in i morgon!
Citera
2019-03-25, 23:15
Medlem
Tack alla. Då slipper jag gå ut. 👍🏻
Citera
2019-03-25, 23:20
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Det här låter spännande.
Vågar man fråga om det blir varmare, eller kallare i bilen, och hur går detta till ?
Citera
2019-03-25, 23:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazienki
Runt -5 skulle jag säga för champagne med tanke på mängden etanol i blandningen. Starkvin bortåt eller precis under -10.

Oavsett vad så är det ur fryssynpunkt helt ofarligt att lämna den i bilen över natten vid 0 grader yttertemperatur.

Champagne, eller mousserande vin som många slarvigt kallar "champagne" har ofta 10-12 volymprocent alkohol (etanol). Inga problem att förvara sådant i någon minusgrad!

-Lagra vete 17, men förvara är nemas problemas!

Motormännen skriver om "blanda egen spolarvätska", där är väl alkoholhalten i receptet cirka 25% eller i den stilen. Funkar för Norrland till och med. 12% alkohol funkar helt okej ner till 5 minus.
(Jag är en snål jävel, jag blandar min spolarvätska till bilen så den klarar cirka -10. Funkar bra under Göteborgsvintrar. Så champagne som är typ samma, klarar en vinter helt utmärkt!)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in