Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-03-24, 21:48
  #25
Medlem
pirata-codexas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
De kanske har en stor sorg att de inte kan få barn? Det kan vara oerhört smärtsamt för kvinnor som vill men inte kan.


Exakt detta tänkte jag skriva!
Det kan ju även vara som så att dom tycker det bara är jääävligt dryg med en unge som tar all er tid, noll festande, noll umgänge utan ungen, och så vidare?

Tror mest på det citerade ändå bror!
Citera
2019-03-24, 22:10
  #26
Medlem
anma0739s avatar
Det är fruktansvärt att vara ofrivilligt barnlös.

Och man orkar inte då vara i närheten av gravida då det bara spär på den egna känslan av misslyckande och förtvivlan. Det är inte personligt någonstans. Er vän eller föredetta vän befinner sig i stor sorg och hon orkar bara inte.
Citera
2019-03-24, 22:18
  #27
Medlem
Det är nog väldigt svårt att döma folk i den situationen, jag gissar att det kan vara något av det mest påfrestande för psyket och relationen att gå igenom.

Min egen uppfattning är också att kvinnor inte blir glada för andra kvinnor som män kan bli glada för sina manliga vänners skull. Det ligger helt enkelt inte i deras natur.

Jag har en egen erfarenhet av detta, med min mamma och hennes bästa vän. De blev gemensamt gravida, men min mor fick ett missfall året innan jag kom. Den relationen togs inte upp förrän vi barn började umgås 7-8 år senare, när båda hade fått 3 barn var.
Citera
2019-03-24, 22:24
  #28
Medlem
Soda--Pops avatar
Hur vet vi att det andra paret bröt med ts på sätt som han lägger upp det ? Trådstarten verkar nästan ledande.

Kan t.ex vara så att de bröt med ts pga att han verkar för rasistisk, wt mm. för dem eller för att han kanske umgåts mer med sin dator på senaste när de dukat för han och bjudit in.
Citera
2019-03-24, 22:37
  #29
Medlem
klart de inte pallar umgås om ni har unge, orka bli indragen i kalassvängen och bli tvingad att köpa föredelsedagspresenter hit och dit, fan om man är dumb nog sitter man med 20 polare som alla har barn och alla fyller fan år hela tiden... det går liksom inte pass på det
Citera
2019-03-24, 22:44
  #30
Medlem
Det här är helt och hållet en grej mellan kvinnorna, hon känner sig mindre värd i jämförelse med din kvinna. Hon skulle förnedra sig själv genom att behålla vänskapsrelationen och se er lycka tillsammans. Förmodligen är det hon som är den felande länken i varför de inte kan få barn, annars hade hennes kille varit utbytt för länge sen.
Citera
2019-03-25, 09:50
  #31
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Håller med. Att umgås med småbarnsföräldrar när barnen är närvarande är ofta en pain in the ass.
Det går inte att diskutera något för de blir hela tiden avbrutna och så är de ofta mentalt frånvarande på något sätt.
Gulla med bebisar är väl trevligt en stund, tills de börjar gråta samt pissar och/eller kräks på dig
Japp. En sak med att småbarn tar uppmärksamhet, men när ungarna är små så är det som om föräldrarnas hjärnor fylls med välling, det går inte att prata om annat barn och det blir ju rätt tråkigt i längden.

Betydligt värre är det ändå när ungarna blir typ 6-12 år och hela tiden avbryter en mitt i en mening och föräldrarna fostrar inte ungen till att lära sig vänta.
Citera
2019-03-25, 10:08
  #32
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenSkåning
Hallå

Jag och min sambo har tidigare haft ett par som vi har umgåtts väldigt mycket med. Har i princip gjort allting tillsammans så som firat nyår, jul och liknande högtider tillsammans.
Detta par har under många år haft svårt att skaffa barn och inget verkar ha fungerat.
Så fort jag och min sambo fick reda på att vi väntade barn så började kvinnan i detta par att uppföra sig underligt så som att sluta svara på telefon, sluta svara på sms för att en dag bara plocka bort oss på facebook.
Hur ska vi tolka detta? Jag förstår om hon inte är glad för vår skull och förväntar mig inte det heller. Men är inte en vänskap viktigare?
Är ni några fler som råkat ut för detta fenomen och vad har ni gjort åt saken?
Tack på förhand

Låter som avundsjuka, många kvinnor verkar "straffa" andra som får barn,eftersom det sticker som FAN i ögonen att andra lyckas, men inte de..Newsflash, ALLA KAN INTE FÅ BARN, och det får man finna sig i. Sedan känner ju ni (eller kanske inte) era vänner bättre än vad jag gör. Låter märkligt att gå från vänskap till iskall kyla helt plöstligt. Been there done that, fast omvänt, när en f.d väninna fick barn, var jag som barnlös inte intressant längre, och när de nya spännande mammajävlavännerna ratade henne, trodde hon att det var läge att komma krypande tillbaka, njet sovjet.

Det är samma dumheter jag som frivilligt barnlös får höra "men täääääääänk på de som inte kaaaaaaaan fåååå baaaaaaaaarn", så, nu har jag gjort det.Och JA, för MITT beslut kan ju duktigt påverka att andra inte är fertila...

Barn gör en del människor dumma i hufvudet har jag märkt.

Det heter ju dessutom som bekant "medgång ger vänner, motgång prövar dem" eller liknande, och i sådana tillfällen får man verkligen en realitycheck på vilka som är vänner PÅ RIKTIGT.
__________________
Senast redigerad av HighwayDelight 2019-03-25 kl. 10:13.
Citera
2019-03-25, 10:10
  #33
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaq
Det är nog väldigt svårt att döma folk i den situationen, jag gissar att det kan vara något av det mest påfrestande för psyket och relationen att gå igenom.

Min egen uppfattning är också att kvinnor inte blir glada för andra kvinnor som män kan bli glada för sina manliga vänners skull. Det ligger helt enkelt inte i deras natur.

Jag har en egen erfarenhet av detta, med min mamma och hennes bästa vän. De blev gemensamt gravida, men min mor fick ett missfall året innan jag kom. Den relationen togs inte upp förrän vi barn började umgås 7-8 år senare, när båda hade fått 3 barn var.

Vilken massa bullshit, ditt dumma påstående är inte könsbaserat, men däremot en stor jävla indikation på om man saknar empati eller ej. Varför skulle jag som kvinna inte kunna glädjas åt andra kvinnor?
Min syster som kämpat aslänge för att få ett till barn, fick äntligen en dotter, och JAG verkar vara den ende som gläds med henne, resterande av bekanta är avundsjuka (handlingar att döma).

Men man bör ju inte provoceras av dumheter, och du får ju lov att leva med villfarelser...
Citera
2019-03-25, 10:16
  #34
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puckochoklad
Hur har ni förmedlat hela händelsen till dem?
De kanske känner att ni gjort det okänsligt pga deras situation?

Men det låter onekligen som ett par ni inte kommer att sakna i längden.

Så med din logik ska man alltså skita i att äta middag i väst, för att det finns folk som svälter i Afrika?
Att vi har tillgång till mat här ter sig också som ett känsligt ämne... Vissa saker bara är, då spelar det ingen roll hur man lägger fram det, för hur jävla fint man än säger det, kommer vissa bli kränkta ändå.

Någon som inte kan få barn, kommer attackera och vara missunsam för de som de facto KAN bli gravida.
Knappast den gravides fel.

Men nej, låter inte som några "vänner".
Citera
2019-03-25, 10:23
  #35
Medlem
Merwinnas avatar
Jag kommer ihåg när mina vänner började få barn - plötsligt blev de (tyckte jag då!) så vuxna och trista allihopa... Värst var det om en väninna inte fattade att jag inte var lika intresserad av varje detalj i hennes graviditet, förlossning och småbarnsliv som hon själv var... Sådant kan vara väldigt trist att lyssna på. På samma sätt förlorade väninnan ofta intresset för MINA saker, som JAG ville prata om... Vilket också är fullt förståeligt, men det tär ju på en vänskap.

Det kunde även hända sådant, som att man tog för givet att mamman skulle lämna barnet hemma med pappan/paret skulle fixa barnvakt när man skulle träffas, för att det var den typen av tillställning att småbarn inte passade in där utan mest störde omgivningen. Men att föräldrarna inte förstod det, utan kom tillsammans med barnen ändå... och så blev allt förstört. Efter flera sådana incidenter ger man kanske upp...

Man kan även känna sig barnslig och oerfaren plötsligt - som om väninnan har gått in i en annan värld, och lämnat en kvar i en oviktig förlängd-tonårs-värld... Är man sedan dessutom ofrivilligt barnlös, så måste den känslan vara ännu starkare.

Det bästa är om man kan "trampa vatten" med sina barnlösa vänner under småbarnstiden, och ha kvar NÅGON slags kontakt. Idag är det lättare när det finns Facebook och andra sociala media, där det är enkelt och kravlöst att slänga iväg en rad då och då, för att visa att man inte har glömt dem - och sedan kanske börja umgås mer intensivt igen, när småbarnstiden är över. För då växer världen igen för barnfamiljen, och skillnaden mellan en barnlös person och en förälder är inte längre så stor.

...men som era vänner verkar ha stora problem med sin barnlöshet, så kan det bli så att de inte vill umgås med er mera, utan att de kommer att föredra att umgås med andra barnlösa för att inte hela tiden bli påmind om vad de saknar, behöva känna sig underlägsna och oerfarna o.s.v.. I så fall är det bara att acceptera. Jag tycker att bollen ligger hos dom.
__________________
Senast redigerad av Merwinna 2019-03-25 kl. 10:27.
Citera
2019-03-25, 10:32
  #36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenSkåning
Det kan jag absolut förstå. Men hur kan man gå från att vara bästa vänner till att inte vara vatten värd?

Fast det är nog inte så att det inte är ni som är värda något, utan tvärtom - i detta pars synvinkel, alltså. Om det är kvinnan som är steril, så känner hon sig antagligen oerhört mycket underlägsen dig. Och är det mannen, så känner han sig antagligen betydligt mindre manlig än din make, för att han inte har samma förmåga att göra en kvinna gravid.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback