2019-03-25, 01:05
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Allah Akhbar, skär halsen av alla otrogna. Allah Akhbar!!!

Islam är bäst <3
Skulle gemene fleshpeckare uttrycka sig så menar du?

Vet inte varför man vill måla upp den bilden av muslimer (som du verkar gått på) men kanske det för nåt gott med sig för nån.
Citera
2019-03-25, 01:06
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Finns det nåt du har svårt att "köpa" inom religionen Islam? Sånt du kanske inte förstår.

Sånt som andra gör för att det står skrivet tex.
Är det svårt att vara muslim i sverige? Vad har varit svårast? Saker du tampats med.

Två saker som jag hade svårt för tycker jag var i mina unga år kvinnor och alkohol, som går emot religionen så klart. Jag är inte så petig annars om små detaljer som att inte skaka hand med kvinnor eller inte ta i griskött. Jag anser att Gud är större än så. Tycker inte att det är så svårt att leva som muslim i Sverige bortsett från Islamofobin. Högtider är också svåra. Har alltid varit i skolan eller arbetet under ramadan och vid ramadanens slut eller profetens födelse osv. Annars är Islam väldigt enkelt att utöva. Den enklaste religionen.
Citera
2019-03-25, 01:08
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-rock
Om islam är den sanna och rimliga religionen, varför dök den inte upp förens för ett dryg årtusende sedan? Vi människor i nuvarande skepnad vandrade på jorden långt innan det fanns något mecka att vända sig emot eller någon arabiska att skriva koranen med.

Hade någon religion haft någon äkta sanning i sig hade vi upptäckt den för länge sedan och var människa hade kännt dens kraft.

Människan uppfann gudarna inte tvärtom.
Islam fanns hela tiden. Adam kom med Islam, Jakob kom med Islam, Josef, jesus, moses, abraham alla kom med Islam. Islam har alltid funnits. Islam betyder underkasta sig skaparen.
Citera
2019-03-25, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1

Vad hindrar människan att ta detta enkla och lättförståeliga budskap till sig?

Varför skrevs Koranen på arabiska (som inte var ett dominerande språk vid den tiden)?

Få se om du lyckas svara bättre än den imam jag frågade.
Citera
2019-03-25, 01:12
Medlem
Citat:
Du har fel på samtliga punkter och skäms inte för dina fadäser. Det finns inga felaktigheter i koranen
Jodå, det finns väldigt mycket felaktigheter i koranen.

Citat:
Sperman bildas inte mellan ryggraden och revbenen
Det är jag fullt medveten om. Bra att du också förstår det. Konstigt att den allsmäktige guden inte har koll på detta.
Citat:
Innan sperman bildad i pungpåsen kommer ämnen från ryggraden och revbenen som sedan blir sperma i pungpåsen.
Detta vill jag gärna se ett förtydligande på. Vilka ämnen är det du talar om?
Enligt den vetenskapliga varianten av biologi så är sperman en produkt från ett antal körtlar (prostatan, sädesblåsan m.fl.). Din religiösa biologi ser jag som sagt gärna ett förtydligande av. Tack.

Citat:
Sötvatten och saltvatten blandas inte: här har du ett synligt exempel på detta:
https://www.youtube.com/watch?v=I9kVjxd4HtU

https://www.youtube.com/watch?v=SCfGGXjr_R0
Testa själv om det går att blanda salt och sötvatten. Tar ju bara ett par minuter att ordna. Tror du på allvar att du inte kommer att lyckas?
Citat:
sprid inte lögner utan sörj för din själ
Lögner är det ni med religiösa vanföreställningar som sysslar med.
Citera
2019-03-25, 01:22
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Två saker som jag hade svårt för tycker jag var i mina unga år kvinnor och alkohol, som går emot religionen så klart. Jag är inte så petig annars om små detaljer som att inte skaka hand med kvinnor eller inte ta i griskött. Jag anser att Gud är större än så. Tycker inte att det är så svårt att leva som muslim i Sverige bortsett från Islamofobin. Högtider är också svåra. Har alltid varit i skolan eller arbetet under ramadan och vid ramadanens slut eller profetens födelse osv. Annars är Islam väldigt enkelt att utöva. Den enklaste religionen.
Hur gammal är du ca?
När blev du arg och/eller ledsen senast och varför?

Vad är de vanligaste misstagen eller synderna som du tampas med? Återkommande saker du vill bättra dig på?
Tack för att du svarar så fint. Du verkar som en fin människa och muslim.
Undrar vad ett sändebud skulle säga idag för rekommendationer för att leva väl. Är det nån nu levande människa du hyser stor beundran för? Eller flera. Kanske du vill nämna några.

Tycker du det finns orättvisor?
Senast redigerad av Ryggradslus 2019-03-25 kl. 01:24.
Citera
2019-03-25, 01:27
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventon
Varför skrevs Koranen på arabiska (som inte var ett dominerande språk vid den tiden)?

Få se om du lyckas svara bättre än den imam jag frågade.
Jag utger mig inte för att sitta på världens svar gällande Islam eller nåt annat. Jag är dock övertygad om att Muhammed var med om nåt extraordinärt i grottan. Kan säga att vi är en stor familj som är väldigt öppna men såklart troende men vi har personer som inte är praktiskt troende. Så valet att tro gjorde jag helt själv. Redan som 8 årig slog detta mig lika klart och tydligt som rinnande vatten! Detta tolkar jag som ett löfte från Gud att Muhammed talar sanning.

إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ ( 1 )
NÄR SOLEN lindas in [i mörker],
وَإِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ ( 2 )
och stjärnorna mister sitt sken,
وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ ( 3 )
och bergen sätts i rörelse,
وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ ( 4 )
och de dräktiga kamelstona lämnas utan tillsyn,
وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ ( 5 )
och de vilda djuren tyr sig till varandra,
وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ ( 6 )
och haven fattar eld,
وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ ( 7 )
och själarna förs samman [de goda med de goda, de onda med de onda],
وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ ( 8 )
och den nyfödda, som begravdes levande, tillfrågas
بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ ( 9 )
för vilket brott hon miste livet,
وَإِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ ( 10 )
och [räkenskapens] böcker öppnas,
وَإِذَا السَّمَاءُ كُشِطَتْ ( 11 )
och himlens [förhänge] dras ifrån,
وَإِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ ( 12 )
och helvetets [ugnar] fyras under,
وَإِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ ( 13 )
och paradiset görs synligt -
عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا أَحْضَرَتْ ( 14 )
[då] skall varje själ få veta vad den har fört med sig [till Domen].
فَلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ ( 15 )
JAG kallar att vittna planeterna,
الْجَوَارِ الْكُنَّسِ ( 16 )
som, när de följer sina banor, döljer sig [under horisonten],
وَاللَّيْلِ إِذَا عَسْعَسَ ( 17 )
och natten, när dess mörker sänker sig,
وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ ( 18 )
och morgonen, när den drar sitt [första] andetag. -
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ ( 19 )
Denna [Skrift] är förvisso [Guds] ord, framsagda av en ädel budbärare,
ذِي قُوَّةٍ عِندَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ ( 20 )
en som äger stor makt och vars plats är nära Herren till allmaktens tron,
مُّطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ ( 21 )
åtlydd och därtill högt betrodd!
وَمَا صَاحِبُكُم بِمَجْنُونٍ ( 22 )
Er landsman är inte besatt av andar -
وَلَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ ( 23 )
han såg helt visst [budbäraren] vid den klara horisonten -
وَمَا هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ ( 24 )
och han undanhåller ingenting av [vad han fått veta av] det som är dolt för människor.
وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَيْطَانٍ رَّجِيمٍ ( 25 )
Och i [Skriften] finns ingalunda ord av en utstött demon.
فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ ( 26 )
Vilken väg skall ni [nu] slå in på [i försöken att beljuga och misstänkliggöra den]
إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ( 27 )
Denna [Skrift] är ingenting mindre än en påminnelse till alla människor -
لِمَن شَاءَ مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ ( 28 )
till dem av er som vill följa en rak väg.
وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ ( 29 )
Men ni kan bara vilja [det] i den mån Gud, världarnas Herre, vill [att ni följer denna väg].

Det fetstilade ger mig ett löfte som går rakt in i hjärtat.

Med detta sagt så vet jag inte med säkerhet varför koranen kom på arabiska.

Vissa hävdar att mecka var världens centrum för handel och människor från olika delar av världen kom dit för att sälja och köpa varor, som dagens kina och USA. koranen kom ner i det området för att fler folk slag skulle nli medvetna om den när de kom dit för att köpa och sälja sina varor och att det blev på arabiska blev naturligt på grund av detta.

Andra säger att araber var från Ismael, att Gud hade gett Abraham ett löfte om att låta Isak och Ismael få lika många ättlingar som stjärnona på himlen, när abraham låg på sina knän och bad Gud skydda isamel och hans mamma när han tvingades att lämna de i öknen på grund av Isaks mammas befallning. Beträffande Isak uppfyllde Gud sitt löfte han sände profeter bland Israelerna som var sprungna ur isak men Ismels ättlingar skulle också få profteter eftersom Gud hade lovat Abraham att göra just detta och Gud bryter aldrig sitt löfte.
När abraham låg på sina knän med ansiktet böjd mot marken och händer upp mot skyn bad han Gud att skydda ismael och hans mamma. Gud besvarade bönen på direkten och sade att Ismaels ättlingar ska skyddas och hans ättlingar ska erövra länder och nationer och detta ställe där du sitter på ska flöda av rikedom och världens ögon ska vara riktade mor detta ställe. Detta ställe är dagens Saudiarabien som flöder av rikedom på grund av oljan. Gud bryter aldrig sitt löfte. vis, allsmäktig, helig och rättvis. En allena!

Detta var några av många förklringar på din fråga om varför koranen är på arabiska. Jag hävdar inte att jag har sanningen men i mina öron låter detta rimligt.
Citera
2019-03-25, 01:29
Medlem
Citat:
Så skulle Gud kunna bevisas med de existerande vetenskapliga metoderna? Skulle vi kunna sända enkäter nånstans i universum för att undersöka detta? eller boka tid för en intervju? eller kanske en observation? eller mäta, kalkylera? Vilken metod går att använda? Om det gick att bevisa Gud med hjälp av nån metod, skulle de då inte innebära att vetenskap står över Gud. Att Gud underkastas vetenskapen? Skulle vi kunna experimentera då också?
Återigen, det är upp till dig att svara på de frågorna eftersom du tror att gud finns. All annan argumentation utgår från att man belägger sin egen tes så får de andra belägga deras teser. Jag ser inte varför diskussionen om gud skulle undantas från de normerna.

Det jag menar på är att det är orimligt att tro på något som det inte finns något bevis för dess existens. Det är t.ex. lika orimligt att tro på gud som att tro på det flygande spagettimonstret. Jag tror att du håller med mig om orimligheten i ett flygande spagettimonster. Men det finns lika få (noll) belägg får båda. De är precis lika orimliga ur vetenskaplig synvinkel. Så länge det inte finns några vetenskapliga belägg för något så är den rimligaste hållningen att det som åsyftas inte finns eller aldrig har hänt.

Observera att jag är den första att börja tro på gud om det dyker upp vetenskapliga belägg för dess existens. Men jag tror inte att det någonsin kommer dyka upp några sådana belägg.

Citat:
Hur tänker du när du skriver att evolution, big bang inte stämmer med religion?
Här är jag ute på halvdjupt vatten, så du får rätta mig om jag har fel. Men så som jag har förstått skapelseberättelserna i t.ex. kristendomen och islam så skapades jorden och mänskligheten på ett sätt som inte ligger i linje med evolutionen och big bang. Bibeln menar att gud skapade människan för några tusen år sedan medan vi i själva verket aldrig har skapats på det sätt som avses. Vi är en utveckling efter miljarder år av evolution av livet på jorden. Det enda som kan ha skapats av någon form av gud är den första levande cellen, men det är inte vad som tas upp i religionen.

Och även om man inte tolkar skapelseberättelserna bokstavligt så rimmar de generella dragen ändå rätt illa med t.ex. big bang. Det finns ingenting som tyder på att universums skapelse skulle vara orkestrerat av något strukturerat medvetande.
Senast redigerad av zorigo 2019-03-25 kl. 01:31.
Citera
2019-03-25, 01:29
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gambler-
Jodå, det finns väldigt mycket felaktigheter i koranen.

Det är jag fullt medveten om. Bra att du också förstår det. Konstigt att den allsmäktige guden inte har koll på detta.

Detta vill jag gärna se ett förtydligande på. Vilka ämnen är det du talar om?
Enligt den vetenskapliga varianten av biologi så är sperman en produkt från ett antal körtlar (prostatan, sädesblåsan m.fl.). Din religiösa biologi ser jag som sagt gärna ett förtydligande av. Tack.

Testa själv om det går att blanda salt och sötvatten. Tar ju bara ett par minuter att ordna. Tror du på allvar att du inte kommer att lyckas?

Lögner är det ni med religiösa vanföreställningar som sysslar med.

Du fick svar på dina frågor, vilket visade att du hade fel. svarar inte på dina påståenden om du inte källhänvisar eller jag med säkerhet inte vet att de finns i koranen .

Beträffade sött och salt vatten vet jag att de finns i koranen därför bemötte jag dem och du fick de två klipp som tydligt visade att du hade fel. varför ber du mig att testa detta när du ser det framför dig?

beträffande spermierna vet jag också att de finns i koranen därför bemötte jag de Dock är det inte spermierna som skapas mellan ryggen och revbenen. läs den versen igen.
Citera
2019-03-25, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leo.Galli
När man brukar sin logiska kapacitet torde icke ordet religion be möda sig att existera i vår världs bild. Vår arts biologiska programmering skall icke vara inställd på fylla det bortom vår logiska kapacitet med sanningar skapad av fantasin, fantasin skall icke verka som sanning där vår logik och för måga att skapa rationaliteten inte har för mågan stt göra det, det skall icke vara vår Sanna natur.

Ja setter hela mitt hopp till dej Leo

När i prinsip hela Flachback visat sig bestå av punndare , dårar , känslo bjeffs , och elaka , sjelv sentrerade narsiccisster , verre än Ask ungens svart sjuka , och , för modligen , svårt , sned-knullade styv sysstrar , utan så vell utan Jerna som Jerta , så sjär din skarpa logik lik som Luuk Sky-wakers gift gröna larser sverd [ med delst presicion ] genom mjellten , köns organen , och bukspot chörteln , på alla sjuka prinsesan Leior och Dart Waders. Du är som den tusende andra sagan , som borde vart med i den trammsiga tusen och den tusende första natten för att den ska bli läs verd men då , vell bara , hellst , bak lenges , o sen kan man ta dom sista tusen , och den tusende första , och torka dej i ärrslet med [ om man är bög ].

En flitig o strev sam arbets myra är , du som ber med sej dennes förnuftiga strår , och plaserar [ med delst presicion ] , till våran stak vi bygger här av all-sidigt och sunt förnuft var dag och är nöjda och gladamed det.

Isch sage Dannke UNT mycke Respeckt !
Citera
2019-03-25, 01:38
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Återigen, det är upp till dig att svara på de frågorna eftersom du tror att gud finns. All annan argumentation utgår från att man belägger sin egen tes så får de andra belägga deras teser. Jag ser inte varför diskussionen om gud skulle undantas från de normerna.

Det jag menar på är att det är orimligt att tro på något som det inte finns något bevis för dess existens. Det är t.ex. lika orimligt att tro på gud som att tro på det flygande spagettimonstret. Jag tror att du håller med mig om orimligheten i ett flygande spagettimonster. Men det finns lika få (noll) belägg får båda. De är precis lika orimliga ur vetenskaplig synvinkel. Så länge det inte finns några vetenskapliga belägg för något så är den rimligaste hållningen att det som åsyftas inte finns eller aldrig har hänt.

Observera att jag är den första att börja tro på gud om det dyker upp vetenskapliga belägg för dess existens. Men jag tror inte att det någonsin kommer dyka upp några sådana belägg.

Här är jag ute på halvdjupt vatten, så du får rätta mig om jag har fel. Men så som jag har förstått skapelseberättelserna i t.ex. kristendomen och islam så skapades jorden och mänskligheten på ett sätt som inte ligger i linje med evolutionen och big bang. Bibeln menar att gud skapade människan för några tusen år sedan medan vi i själva verket aldrig har skapats på det sätt som avses. Vi är en utveckling efter miljarder år av evolution av livet på jorden. Det enda som kan ha skapats av någon form av gud är den första levande cellen, men det är inte vad som tas upp i religionen.

Och även om man inte tolkar skapelseberättelserna bokstavligt så rimmar de generella dragen ändå rätt illa med t.ex. big bang. Det finns ingenting som tyder på att universums skapelse skulle vara orkestrerat av något strukturerat medvetande.

Efersom du pratar om bevis vore det på sin plats att ge förslag på vad skulle kunna godtas som bevis. Jag anser att Gud men också människans psyke inte kan fångas eller förstås med hjälp av vetenskapen och därmed kan aldrig bevisas. Därför blir från om bevis gällande Gud en icke fråga. Dock har vi en verklighet mitt framför oss, ordnad och förutsägbar, går att forska och detta ger oss starka indikationer på att en skapare med insikt ligger bakom detta, utan att ens hänvisa till religion. Detta bör vi komma fram till endast genom relflektion.

Beträffande evolution och skepsleberättelse, hur kan du säga att de inte hänger ihop när du samtiidgt själv erkänner att du kan sakna kunskap om dem eller inte besitta hela bilden beträffande dessa?
Citera
2019-03-25, 01:40
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Hur gammal är du ca?
När blev du arg och/eller ledsen senast och varför?

Vad är de vanligaste misstagen eller synderna som du tampas med? Återkommande saker du vill bättra dig på?
Tack för att du svarar så fint. Du verkar som en fin människa och muslim.
Undrar vad ett sändebud skulle säga idag för rekommendationer för att leva väl. Är det nån nu levande människa du hyser stor beundran för? Eller flera. Kanske du vill nämna några.

Tycker du det finns orättvisor?
Jag säger inte hur gammal jag är men de vanligaste misstagen är små mänskliga förseelser som jag önskar innerst inne att Gud har överseende med. Jag vill verkligen står där på domens dag, inte förödmjukad men stolt och nöjd och att Gud vänder sitt ansikte mot mig. Detta går inte att beskrivas i ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in