2020-06-27, 11:04
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ni diskuterade omskärelse, vilket är en intressant diskussion som jag tänker delta i.

En diskussion som går ut på "din bok är falsk! Nej, din bok är förvanskad! Nej, din bok är falsk" osv, den är bara meningslös och trist.

Muslim blir man av tro, det är inte ett förbund så som GT eller NT. Det var via Ismail förbundet gavs.

Det gavs inget sådant förbund.
Citera
2020-06-27, 11:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det gavs inget sådant förbund.
Muslimer tror det.

Att du inte tror det är väl oviktigt för diskussionen? Eller börjar du predika omskärelse ifall någon skulle bevisa att du har fel?

Omskärelsen började när Ismail var 13 år, och han är Abrahams säd. Just därför gjorde Gud Ismail till ett folk, men förbundet om Säden gavs via Isak.
Det nya förbundet gavs ju Säden som i en enda:
Kristus.
Och Kristus kom som bekant via Isak.

Så förbundet om omskärelsen gäller även Ismail, men Löftet, Ordet, är genom Isak.
Citera
2020-06-27, 12:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det kan du bl a finna i Joh 5, 8, 14, i Luk 5 och i Matt 14 samt 28.

Fel. Gud slutar inte vara Gud bara för att Han tar en mänsklig skepnad.

Ingen bra översättning, men det spelar ingen roll just här.

För det första får du ta och googla vad schizofreni är. Men jag förstår vad du vill ha sagt ändå. Nej, det rör sig inte om schizofreni. Jesus är Gud född som människa. Han har iklätt sig mänskligheten, och behöver alltså underordna sig Gud för att leva ett perfekt liv som människa.
Jesus Gud är ju Gud Fader, alltings Skapare. Ingenstans i Bibeln förändras detta.

Gud Den Högste, YHWH, har ingen gud. Det finns ingen som är Guds gud, dvs talar om för YHWH någonting alls eller kan sätta sig till doms över Honom.
Citera
2020-06-27, 13:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Kristna överlag som religion fastar inte sen finns det kanske några procent av kristna som fastar men hur många av två miljarder?

Du följer väll Jesus, om han är omskuren, borde du inte också vara det då?

Deuteronomy 14:8-10 Contemporary English Version (CEV)

8 And don’t eat pork, since pigs have divided hoofs, but they do not chew their cud. Don’t even touch a dead pig!
När/om kristna fastar så gör vi det för Gud och inte för tex att visa dig hur gudfruktiga vi är.

"
16. Och när I fasten, skolen I icke visa en bedrövad uppsyn såsom skrymtarna, vilka vanställa sina ansikten för att bliva sedda av människorna med sin fasta. Sannerligen säger jag eder: De hava fått ut sin lön. 17. Nej, när du fastar, smörj då ditt huvud och två ditt ansikte, 18. för att du icke må bliva sedd av människorna med din fasta, utan allenast av din Fader, som är i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, vedergälla dig."
(Jesus, Matteusevangeliet 6)

I verklig mening är fastan att avstå sådant vi har begär efter och istället ha en verklig Gudstjänst, nämligen att helga oss själva helt åt Gud. En bokstavlig fasta gör ingen skillnad i sig själv (men sker den av tro är den förstås för att ära Gud).

Därför fastar egentligen alla kristna ända tills Herren Jesus kommer, men detta är inte den bokstavliga fastan som muslimer kör under ramadan.

"
Därefter kommo Johannes' lärjungar till honom och sade: »Varför fasta icke dina lärjungar då vi och fariséerna ofta fasta?» 15. Jesus svarade dem: »Icke kunna väl bröllopsgästerna sörja, så länge brudgummen är hos dem? Men den tid skall komma, då brudgummen tages ifrån dem, och då skola de fasta. --16. Ingen sätter en lapp av okrympt tyg på en gammal mantel, ty det isatta stycket skulle riva bort ännu mer av manteln, och hålet skulle bliva värre."
(Matteusevangeliet 9)

Det finns förstås mycket mer att säga om det som jag inte tar upp här. Poängen är dock att ingen bokstavlig fasta i världen kan hjälpa någon. Man behöver följa Jesus och leva i Hans kärlek, varje dag.
Citera
2020-06-27, 15:09
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jesus Gud är ju Gud Fader, alltings Skapare. Ingenstans i Bibeln förändras detta.

Gud Den Högste, YHWH, har ingen gud. Det finns ingen som är Guds gud, dvs talar om för YHWH någonting alls eller kan sätta sig till doms över Honom.

Läs kolosserbrevets första kapitel så ser du att Jesus är Gud och att Han har skapat allting. Bibeln tillskriver skapelsen både till Fadern, Sonen och Anden. Det gör den för att Fadern är Gud, Sonen är Gud, och Anden är Gud. Dom är ett. Jesus agerar i sitt mänskliga genom att be, och därför kan Jesus be till Gud fastän Jesus också är Gud.
Citera
2020-06-27, 15:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Läs kolosserbrevets första kapitel så ser du att Jesus är Gud och att Han har skapat allting. Bibeln tillskriver skapelsen både till Fadern, Sonen och Anden. Det gör den för att Fadern är Gud, Sonen är Gud, och Anden är Gud. Dom är ett. Jesus agerar i sitt mänskliga genom att be, och därför kan Jesus be till Gud fastän Jesus också är Gud.
Nu börjar du tala om något annat, nämligen din tolkning.

Gud är Den Högste. Per definition har Gud ingen gud.
Också i Uppenbarelseboken har Jesus en Gud.

Vem är Jesu Gud, som Jesus ber till? Svar: Fadern, vår Fader.

Vem är Faderns Gud? Svar: ingen. Han är den ende sanne Guden, dvs den högste.
Citera
2020-06-27, 15:42
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Nu börjar du tala om något annat, nämligen din tolkning.

Gud är Den Högste. Per definition har Gud ingen gud.
Också i Uppenbarelseboken har Jesus en Gud.

Vem är Jesu Gud, som Jesus ber till? Svar: Fadern, vår Fader.

Vem är Faderns Gud? Svar: ingen. Han är den ende sanne Guden, dvs den högste.

Nu talar du emot bibeln, som är tydlig med att Jesus är Gud. Att du inte förstår hur det går ihop betyder inte att det inte är så.
Citera
2020-06-27, 16:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nu talar du emot bibeln, som är tydlig med att Jesus är Gud. Att du inte förstår hur det går ihop betyder inte att det inte är så.
Om Jesus är Den Högste har inte Jesus någon Gud över sig. Håller du inte med om det?

Elohim, gudar, talar Guds Ord. Det är därför de är elohim. Nu i den sista tidsåldern talar Gud genom Arvingen, Sin Son, som ensam är Guds Ord. Jesus är elohim eftersom Han är Ordet. Ordet är dock inte Hans eget utan Faderns, så som Jesus själv säger.
Citera
2020-06-27, 16:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Om Jesus är Den Högste har inte Jesus någon Gud över sig. Håller du inte med om det?

Jesus är Gud och har i den egenskapen ingen över sig, och Jesus är människa och har i den egenskapen Gud över sig.

Citat:
Elohim, gudar, talar Guds Ord. Det är därför de är elohim. Nu i den sista tidsåldern talar Gud genom Arvingen, Sin Son, som ensam är Guds Ord. Jesus är elohim eftersom Han är Ordet. Ordet är dock inte Hans eget utan Faderns, så som Jesus själv säger.

Ordet är Gud, det står i Johannes första kapitel.
Citera
2020-06-27, 16:30
Medlem
LadySwedens avatar
" 33. Judarna svarade honom: »Det är icke för någon god gärnings skull som vi vilja stena dig, utan därför att du hädar och gör dig själv till Gud, du som är en människa.» 34. Jesus svarade dem: »Det är ju så skrivet i eder lag: 'Jag har sagt att I ären gudar'. 35. Om han nu har kallat för gudar dem som Guds ord kom till -- och skriften kan ju icke bliva om intet --36. huru kunnen då I, på den grund att jag har sagt mig vara Guds Son, anklaga mig för hädelse, mig som Fadern har helgat och sänt i världen? 37. Gör jag icke min Faders gärningar, så tron mig icke. 38. Men gör jag dem, så tron gärningarna, om I än icke tron mig; då skolen I fatta och förstå att Fadern är i mig, och att jag är i Fadern.»"
(Johannes 10)

Jag postar ännu en gång psalmen
Herren Jesus refererar till:
" Gud står i gudaförsamlingen, mitt ibland gudarna håller han dom:

2. »Huru länge skolen I döma orätt och vara partiska för de ogudaktiga? Sela. 3. Skaffen den arme och faderlöse rätt, given den betryckte och torftige rättvisa. 4. Befrien den arme och fattige, rädden honom från de ogudaktigas hand.

5. Men de veta intet och hava intet förstånd, de vandra i mörker; jordens alla grundvalar vackla. 6. Jag har väl sagt att I ären gudar och allasammans den Högstes söner; 7. men I måsten dock dö, såsom människor dö, och falla, likaväl som var furste faller.»

8. Ja, stå upp, o Gud; håll dom över jorden, ty med arvsrätt råder du över alla folk."

Som vi kan se hävdar alltså Jesus att Han är Ordet, Han gör Faderns gärningar och dömer som Gud vill. Han är elohim, men inte Gud Fader- Den Högste.
Citera
2020-06-27, 16:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jesus är Gud och har i den egenskapen ingen över sig, och Jesus är människa och har i den egenskapen Gud över sig.

Ja, eller gudomligt. Ordet var sparat hos Gud, Ordet består ännu.

Ingen annanstans finns Gud än i Jesus, eftersom Han är arvingen till allt. Ordet är alltså kött: Jesus Kristus. Eller "Jesus är Kristus", med andra ord.

Fortfarande har inte Gud den högste någon över sig, någon gud. Men Gud är Kristi huvud.
Citera
2020-06-27, 16:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Om Jesus är Gud utan någon över
sig i egenskap av Guds Son, då är Han inte Son. Men detta vore obibliskt.
Ingenstans sägs Jesus inte ha en Gud, eller att Jesus är Den Högste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in