2020-01-18, 12:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Ni muslimer ställer alltid den här frågan till kristna.
Det är väl bara att svara?

Jag är kristen, och jag kan svara.
Citera
2020-01-18, 12:26
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är väl bara att svara?

Jag är kristen, och jag kan svara.
Du är väl nån blandras. Jag får inte ihop Islam med Kristendom och hur lever du den?
Går du ibland till Kyrkan och sen varannan till en moské? Om du nu alls går till dessa byggnader.
Citera
2020-01-18, 12:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Slutsats? Det står i klartext att Jesus är Alfa och Omega.

Fadern är överordnad Sonen. Det är bibeln klar med. Men Sonen är Gud, det är bibeln också klar med.
Problemet är att om Sonen är underordnad någon alls är inte Sonen Gud i bemärkelsen Guden som är över allt. Alltså är inte Sonen Gud.
Så varför får då Sonen alla dessa namn? För Sonen har givits dem.
Citera
2020-01-18, 12:38
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Problemet är att om Sonen är underordnad någon alls är inte Sonen Gud i bemärkelsen Guden som är över allt. Alltså är inte Sonen Gud.
Jaha. När pratade du med han senast och fick du nåt svar?
Citera
2020-01-18, 12:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten
Du är väl nån blandras. Jag får inte ihop Islam med Kristendom och hur lever du den?
Går du ibland till Kyrkan och sen varannan till en moské? Om du nu alls går till dessa byggnader.
Jag går i kyrkan. Någon moské lärjag aldrig gå till.

Svarar bara för att du är snäll eller nå't, för det är tämligen oviktigt för ämnet vad jag gör och inte gör.
Citera
2020-01-18, 12:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jaha. När pratade du med han senast och fick du nåt svar?
Det är ju bara så det är.
Den Högste har per definition ingen över sig.
Citera
2020-01-18, 12:48
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Jag går i kyrkan. Någon moské lärjag aldrig gå till.

Svarar bara för att du är snäll eller nå't, för det är tämligen oviktigt för ämnet vad jag gör och inte gör.
Och vad är ämnet? Det är ju vad trådtiteln säger och det går det ju mest som oftast utanför och blir att prata om saker endast relaterade till det. Frågan har beröring till ämnet, är en underkategori till det.
Du behöver inte svara alls om du inte vill.
Citera
2020-01-18, 13:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
tro som mig, annars JÄVLAR!
Ni ska älska såsom jag säger och hålla er på mattan.
Allt ditt är mitt och allt mitt ger du FAN i. Det var tydligen vad min äldsta halvbrorsa sa till min yngre halvbrorsa när han skulle tala om i myndigt tonläge vad som var vad, enligt min morsa i alla fall.
Vi behöver alla ta och nyktra till från den här världens dårskap.

Jag är minstingen i familjen! Men den klokaste, om det bör det inte råda några tvivel.
Var var vi nånstans, vad är trådämnet, back on track kanske. Bara ett förslag.
Nå väl, någon måtta får det vara. Det är inte jag som påstår saker här om enskildas frälsning och sådant.

Back on track, så kan bara islam vara mer logiskt än all annan världsåskådning om det inte finns en annan minst lika logisk åskådning. Jag hävdar att Bibeln presenterar en sådan.
Citera
2020-01-18, 13:22
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Back on track, så kan bara islam vara mer logiskt än all annan världsåskådning om det inte finns en annan minst lika logisk åskådning. Jag hävdar att Bibeln presenterar en sådan.
Ja just det. Instämmer med föregående talare. Har inget mer att tillägga just nu, tack för ordet.

Fast...
Jag skulle aldrig acceptera någon annan religion än den Kristna om den inte fanns om jag spekulerar.
Kanske titta närmare på Buddismen eventuellt eller nåt annat, jag var en gång i tiden intresserad av Krishnarörelsen som är Hinduism med Vedaskrifterna heter dom väl och Bhagavad Gita´n (eller Bhagavadgita), som trosgrund och läroböcker.
Senast redigerad av Analfababeten 2020-01-18 kl. 13:27.
Citera
2020-01-18, 14:12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Sonen är underordnad Fadern, men Gud är treenig. Det är INOM Gud som Sonen är underordnad Fadern. Det finns tydliga exempel i Bibeln på att det inte är bibliskt att kalla det för en motsats. Ta Joh 1:1 t ex, där Jesus både var hos Gud och var Gud sedan begynnelsen. Treenigheten slutar inte vara sann bara för att du inte förstår den.
Citera
2020-01-18, 14:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Sonen är underordnad Fadern, men Gud är treenig. Det är INOM Gud som Sonen är underordnad Fadern. Det finns tydliga exempel i Bibeln på att det inte är bibliskt att kalla det för en motsats. Ta Joh 1:1 t ex, där Jesus både var hos Gud och var Gud sedan begynnelsen. Treenigheten slutar inte vara sann bara för att du inte förstår den.
Ordet var hos Gud. Huruvida Ordet "var Gud" eller Ordet "var gudomligt" tvistas det om.
Och ja:
Det tvistas om saker i Bibeln då allt inte är helt tydligt.

Ingen verkar förstå treenigheten, men du kanske är undantaget. Jag tackar hur som för att du vill föra ett ärligt resonemang, det är tyvärr ovanligt när det gäller Bibeln (i samtliga "läger"), utan man brukar välja att bortse från det man anser inte passar in.

Om vi då kollar vad "Ordet var Gud" leder till, så kan med nödvändighet inte Ordet vara annat än Högre än allt. Dessutom måste Ordet vara alltings ursprung. Men det är det ju inte, utan allt är till genom Ordet. Inte heller kan Guds Logos vara detsamma som Gud själv.
Dock:
Endast genom Ordet gör sig Gud känd.

För att återgå till poängen jag for efter:
Den som skapar genom Sitt Ord är Gud.
Den som är högst är Gud.
Sonen har givits enorm myndighet så som Guds Ord i kött, men allt kommer från Gud. Det kommer inte från Guds Son.
Citera
2020-01-18, 14:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ordet var hos Gud. Huruvida Ordet "var Gud" eller Ordet "var gudomligt" tvistas det om.
Och ja:
Det tvistas om saker i Bibeln då allt inte är helt tydligt.

En del saker det tvistas om är egentligen solklara. Det här är en av dessa saker.

Citat:
Ingen verkar förstå treenigheten, men du kanske är undantaget. Jag tackar hur som för att du vill föra ett ärligt resonemang, det är tyvärr ovanligt när det gäller Bibeln (i samtliga "läger"), utan man brukar välja att bortse från det man anser inte passar in.

Om vi då kollar vad "Ordet var Gud" leder till, så kan med nödvändighet inte Ordet vara annat än Högre än allt.

Högre än allt annat än Gud.

Citat:
Dessutom måste Ordet vara alltings ursprung. Men det är det ju inte, utan allt är till genom Ordet. Inte heller kan Guds Logos vara detsamma som Gud själv.
Dock:

Om allt är till genom Ordet så är ju Ordet alltings ursprung.

Citat:
Endast genom Ordet gör sig Gud känd.

Var har du fått det ifrån?

Citat:
För att återgå till poängen jag for efter:
Den som skapar genom Sitt Ord är Gud.
Den som är högst är Gud.
Sonen har givits enorm myndighet så som Guds Ord i kött, men allt kommer från Gud. Det kommer inte från Guds Son.

Sonen var före någonting var till, så Sonen är Ordet. Sonen är inte bara Ordet i kött, utan Ordet, punkt slut. Ordet blev kött, men Sonen var från början.

Guds Ord är Gud. Om du slår någon på käften, så kan du inte komma undan med "det var inte jag, det var min högra hand som slog".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in