2019-03-24, 15:06
Medlem
Hobbytränare som kör hemma 3 gånger i veckan. Har idag skivtång, bänkpress och hantlar i rustakvalité och det fungerar men det jag stör mig mest på är att stången är så smal (25 mm) och vikterna väger som mest 10kg st så man får lasta rätt mycket vikt och kan inte köra mark eller knäböj.

Har tittat på "riktiga" gymprylar men då landar man på minst 10.000 vilket jag tycker är för mycket för ett hemmagym (det är ändå bara för mig 3 gånger i veckan).

Jag har inga problem med att köpa begagnat men det jag sett som säljas på Facebook Market och blocket är hantlar och liknande dvs det jag redan har (dvs rusta/jula-grejer).

Någon som har tips på "mellangym" för hemma tränaren?
Citera
2019-03-24, 15:37
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Om du inte redan kör det så ordna till en pull up stång. Köp ett viktbälte också eller bygg ihop ett själv( bälte med kätting). Behövs inte så fasligt mycket extra vikt för att göra pull ups till en fantastisk övning. Jag brukar köra 20 kg, väger 77. Räcker. Kör man väldigt tungt är det lätt hänt man inte får till bra form.
Citera
2019-03-24, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Hobbytränare som kör hemma 3 gånger i veckan. Har idag skivtång, bänkpress och hantlar i rustakvalité och det fungerar men det jag stör mig mest på är att stången är så smal (25 mm) och vikterna väger som mest 10kg st så man får lasta rätt mycket vikt och kan inte köra mark eller knäböj.

Har tittat på "riktiga" gymprylar men då landar man på minst 10.000 vilket jag tycker är för mycket för ett hemmagym (det är ändå bara för mig 3 gånger i veckan).

Jag har inga problem med att köpa begagnat men det jag sett som säljas på Facebook Market och blocket är hantlar och liknande dvs det jag redan har (dvs rusta/jula-grejer).

Någon som har tips på "mellangym" för hemma tränaren?

Nu har du ju redan hantlar, men om du kränger dom och köper nya "olympiska" hantlar så kan du köpa 50-mm-vikter som fungerar både med dom och skivstången.

Järn/stål/gjutjärn är väl det som gäller ifall man vill hålla kostnaden nere.

Hade jag budgetköpt hade jag köpt:
https://www.strengthshop.de/bars-han...ck-stabil.html 2st sådana hantlar

https://www.strengthshop.de/100kg-ca...plate-set.html ett sådant plus tillägget på 40€ extra där man får 2x5, 2x2,5 och 2x1,25.
https://www.strengthshop.de/2029-power-bar.html

Hade jag haft en större budget hade jag köpt 3 st par 30kg-klokov-vikter och sedan stålvikter för hantlarna då dom är hyfsat billiga men mycket snyggare.
Citera
2019-03-25, 06:01
Medlem
Kvalité kostar. Är eleiko och likvärdigt som gäller i prencip. Finns beg till bra pris men det säljer fort så man får kolla blocket varje dag osv.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-03-25 kl. 06:03.
Citera
2019-03-25, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Kvalité kostar. Är eleiko och likvärdigt som gäller i prencip. Finns beg till bra pris men det säljer fort så man får kolla blocket varje dag osv.

Eleiko är bortkastade pengar som vanlig motionär. Vettig stång från exempelvis recoil får du för 2500. Har du inga problem med ljudet, köp järnvikter istället för dyra bumpers. Bör kunna få en total på 150 kg för runda slängar 5-6000 tusen. Och du lär inte slita ut grejerna.
Citera
2019-03-25, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggemannen
Eleiko är bortkastade pengar som vanlig motionär. Vettig stång från exempelvis recoil får du för 2500. Har du inga problem med ljudet, köp järnvikter istället för dyra bumpers. Bör kunna få en total på 150 kg för runda slängar 5-6000 tusen. Och du lär inte slita ut grejerna.

Jo, det håller jag med om att det kan vara.
Men jag ser det då och då till bra priser på nätet begagnat.
Finns tex en firma i gbg som köper upp gym och säljer vidare. 19kr kilot och med gummi för runt 25-30kr kilot. Men lättaste är väl att vänta in att någon som ska sälja för ännu billigare. Finns många köp och sälj grupper för gym på Facebook.
En bra stång skulle jag inte ge mer än 1000-1500kr för.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-03-25 kl. 07:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in