2019-03-22, 23:05
Medlem
Solarsystemdowns avatar
Jag behöver få ur mig lite upplevelser och känslor.

Jag var hos tandläkaren idag och jag fick uppleva en total nonchalant attityd och slarvigt utfört arbete. H*n som var min tandläkare uppmanade mig till och med att jag skulle byta klinik och jag upplevde det som att de inte ville ha mig där. När jag efter undersökningen skulle gå till receptionen för att boka en ny tid så kollade receptionisten på mig med en sur suckande blick och sa "jaha, du ska ha fler tider du" eller något i den stilen, medan h*n surt bokade in en ny tid. Jag vet inte om det är rasism eller om det är allmän dålig service men jag har fått uppleva det många gånger.

Det är dränerande på min energi. Jag har vid ett annat tillfälle varit hos vårdcentraler och upplevt att personalen där varit otrevliga och frågat konstiga saker som var jag kommer ifrån osv, saker som inte har med sjukvården jag söker att göra d.v.s. det känns som att denna attityd eller vad man ska kalla det dyker upp mer och mer.

När jag var yngre så var det en läkare som gjorde grova uttalanden om min etnicitet, jag kan tyvärr inte gå in på det då det är så specifika saker h*n nämnde och det är många i Sverige som läser Flashback.

Jag tror uppriktigt sagt att invandrare får mycket sämre service inom tand- och sjukvård men även när det kommer till myndigheter osv.

Jag förstår att man blir trött på rådande invandringspolitik men det rättfärdigar inte att man behandlar enskilda individer dåligt. Jag själv har sedan dag ett varit emot fri invandring och tycker att Sverige lidigt enormt att den ansvarslösa invandringspolitiken som förts. Jag ville bara få det sagt så att ni får en bild av var jag står.

Finns det fler invandrare som har upplevt upplevd rasism inom tandvården och sjukvården överlag eller myndigheter? Jag vill bara veta så att jag inte känner mig så ensam i det. Det suger verkligen att vara andra generationens invandrare. Jag känner mig behandlad som en främling i mitt eget land

OBS! Diskussioner om invandring och rasistiska kommentarer kan ni hålla för er själva eller posta i andra trådar.
Senast redigerad av Solarsystemdown 2019-03-22 kl. 23:14.
Citera
2019-03-22, 23:17
Medlem
Ja, du har upplevt en tydlig vardagsrasism, enbart baserad på din etnicitet (vet inte vad den är för övrigt). Antingen blir man nedbruten av den eller så går man vidare. Skulle rekommendera dig att byta tandläkare eller kanske till och med anlita en privat tandläkare.
Citera
2019-03-22, 23:20
Medlem
Pallestroms avatar
Hade absolut bytt tandläkare!!
Citera
2019-03-22, 23:22
Medlem
FalconAlkoholfris avatar
Brukar mest vara obehagliga människor som får dålig service i Sverige. Jobbar själv i servicebranschen, och självklart ger man inte god service åt idioter.

Tycker TS ska se sig i spegeln då problemet antagligen ligger där.
Citera
2019-03-22, 23:23
Medlem
tutankhumans avatar
Vad sa läkaren då? "Jag ska polera dina tänder ariskt vita så dom lyser fint i ditt negeransikte"?
Citera
2019-03-22, 23:24
Medlem
Så blir det, och tacka våra politiker för det.

Nu är jag förvisso född här, men ser inte svensk ut, men vi blandas ju ihop med allt annat drägg som kommit hit och missköter sig.

Förstår Svenskarna helt, hur ska de kunna avgöra de goda från de onda när det väller in hela tiden.

Men byt tandläkare, tråkig att det blivit så, men förståeligt.
Citera
2019-03-22, 23:33
Medlem
Dels är det säkert "rasism", men till största del beror det på att nästan enbart puckon och kukhuvuden jobbar inom vården idag. Otrevliga, spydiga, obefintlig patientservice och helt enkelt usla på vad de gör. Jag blir ständigt illa behandlad när jag vänder mig till vården, och jag är svensk.
Citera
2019-03-22, 23:33
Medlem
Solarsystemdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommeorten
Du har fått sämre service, pga. en överbelastad vård. I och med att du besitter untermenschgener så kopplar du direkt det till rasism. Inte en sekund tänkte du att kassörskan/whatever hade en dålig dag, inte en sekund tänkte du på att du i ditt riktiga hemland hade fått en zebra i anus eller någon annan häxkonst som motsvarighet till svensk tandvård.
åk hem istället

Det var precis därför jag skrev UPPLEVD rasism .

Jag förstår att sjukvården är överbelastad. Jag förstår det och jag har gjort min medborgerliga del genom att betala skatt och vara politiskt aktiv. Vad mer ska jag göra? Ska jag lägga mig ner och dö? För det känns som att vissa vill att vi laglydiga invandrare ska göra det. Försvinna från Sveriges yta.

Jag märker av när någon har en taskig attityd p.g.a. personlighet eller omständighet som humör men jag märker även när det är direkt rasism. Det är inte alltid man gör det men ibland så är det så uppenbart.

Sluta skriva massa rasistiskt skit. Ni är så tuffa bakom skärmen men om någon skulle ta reda på era uppgifter och konfrontera er så skulle ni fega. Kolla bara på trolljägarna...inte för att jag stöttar att man ska jaga folk med "konstiga" eller rasistiska åsikter, jag värnar om yttrandefrihet, men lämna min tråd i fred.
Senast redigerad av Solarsystemdown 2019-03-22 kl. 23:39.
Citera
2019-03-22, 23:38
Medlem

Jag misstänker att du är en krånglig kund överlag. Inget i det du skriver så ser jag någon rasism hos tandläkaren.
Citera
2019-03-22, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solarsystemdown
Jag behöver få ur mig lite upplevelser och känslor.

Jag var hos tandläkaren idag och jag fick uppleva en total nonchalant attityd och slarvigt utfört arbete. H*n som var min tandläkare uppmanade mig till och med att jag skulle byta klinik och jag upplevde det som att de inte ville ha mig där. När jag efter undersökningen skulle gå till receptionen för att boka en ny tid så kollade receptionisten på mig med en sur suckande blick och sa "jaha, du ska ha fler tider du" eller något i den stilen, medan h*n surt bokade in en ny tid. Jag vet inte om det är rasism eller om det är allmän dålig service men jag har fått uppleva det många gånger.

Det är dränerande på min energi. Jag har vid ett annat tillfälle varit hos vårdcentraler och upplevt att personalen där varit otrevliga och frågat konstiga saker som var jag kommer ifrån osv, saker som inte har med sjukvården jag söker att göra d.v.s. det känns som att denna attityd eller vad man ska kalla det dyker upp mer och mer.

När jag var yngre så var det en läkare som gjorde grova uttalanden om min etnicitet, jag kan tyvärr inte gå in på det då det är så specifika saker h*n nämnde och det är många i Sverige som läser Flashback.

Jag tror uppriktigt sagt att invandrare får mycket sämre service inom tand- och sjukvård men även när det kommer till myndigheter osv.

Jag förstår att man blir trött på rådande invandringspolitik men det rättfärdigar inte att man behandlar enskilda individer dåligt. Jag själv har sedan dag ett varit emot fri invandring och tycker att Sverige lidigt enormt att den ansvarslösa invandringspolitiken som förts. Jag ville bara få det sagt så att ni får en bild av var jag står.

Finns det fler invandrare som har upplevt upplevd rasism inom tandvården och sjukvården överlag eller myndigheter? Jag vill bara veta så att jag inte känner mig så ensam i det. Det suger verkligen att vara andra generationens invandrare. Jag känner mig behandlad som en främling i mitt eget land

OBS! Diskussioner om invandring och rasistiska kommentarer kan ni hålla för er själva eller posta i andra trådar.
Gräsligt med rasism, byt klinik!
Citera
2019-03-22, 23:51
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
De flesta människor har upplevt dålig service inom sjukvården med nonchalanta läkare. Det du beskriver påvisar inte någon form av rasism utan bara dålig service.

Om något så visar du med den slutsatsen som du drar, som enbart bygger på hur du upplever situationen, att du möjligtvis besitter vissa rasistiska tendenser. Eftersom du gör ditt antagande att de inom sjukvården är rasister baserat på det faktum att de själva inte är av din egen ras. Skulle de vara av din egen ras och behandla dig dåligt så skulle du inte dra den slutsatsen att de behandlar dig dåligt pga rasism. Därmed så baseras hela ditt antagande utifrån deras ras vilket får dig att låta mer rasistisk än sjukvårdspersonalen.
Citera
2019-03-22, 23:59
Medlem
Solarsystemdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
De flesta människor har upplevt dålig service inom sjukvården med nonchalanta läkare. Det du beskriver påvisar inte någon form av rasism utan bara dålig service.

Om något så visar du med den slutsatsen som du drar, som enbart bygger på hur du upplever situationen, att du möjligtvis besitter vissa rasistiska tendenser. Eftersom du gör ditt antagande att de inom sjukvården är rasister baserat på det faktum att de själva inte är av din egen ras. Skulle de vara av din egen ras och behandla dig dåligt så skulle du inte dra den slutsatsen att de behandlar dig dåligt pga rasism. Därmed så baseras hela ditt antagande utifrån deras ras vilket får dig att låta mer rasistisk än sjukvårdspersonalen.

Jag förstår hur du resonerar men det handlar om att jag varit med om vissa saker i mitt liv som gjort att jag har identitetsproblem. Hela min identitet är svensk men jag har upplevt många situationer i mitt liv som varit rasistiska mot mig och som gjort mig ledsen och stundvis deprimerad. De saker som jag nämnde i mitt inlägg är ingenting jämfört med verkliga rasistiska saker jag varit med om. Jag startade denna tråden enbart för att höra om det finns folk som upplevt upplevd rasism. Anledningen till varför jag skrev "upplevt upplevd rasism" med betoning på upplevd är för att rasism är svårt att peka ut såvida det inte är solklart uppenbar rasism. Jag hoppas att ni förstår vad jag försöker förmedla och få fram
Senast redigerad av Solarsystemdown 2019-03-23 kl. 00:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in