Jag behöver få ur mig lite upplevelser och känslor.
Jag var hos tandläkaren idag och jag fick uppleva en total nonchalant attityd och slarvigt utfört arbete. H*n som var min tandläkare uppmanade mig till och med att jag skulle byta klinik och jag upplevde det som att de inte ville ha mig där. När jag efter undersökningen skulle gå till receptionen för att boka en ny tid så kollade receptionisten på mig med en sur suckande blick och sa "jaha, du ska ha fler tider du" eller något i den stilen, medan h*n surt bokade in en ny tid. Jag vet inte om det är rasism eller om det är allmän dålig service men jag har fått uppleva det många gånger.
Det är dränerande på min energi. Jag har vid ett annat tillfälle varit hos vårdcentraler och upplevt att personalen där varit otrevliga och frågat konstiga saker som var jag kommer ifrån osv, saker som inte har med sjukvården jag söker att göra d.v.s. det känns som att denna attityd eller vad man ska kalla det dyker upp mer och mer.
När jag var yngre så var det en läkare som gjorde grova uttalanden om min etnicitet, jag kan tyvärr inte gå in på det då det är så specifika saker h*n nämnde och det är många i Sverige som läser Flashback.
Jag tror uppriktigt sagt att invandrare får mycket sämre service inom tand- och sjukvård men även när det kommer till myndigheter osv.
Jag förstår att man blir trött på rådande invandringspolitik men det rättfärdigar inte att man behandlar enskilda individer dåligt. Jag själv har sedan dag ett varit emot fri invandring och tycker att Sverige lidigt enormt att den ansvarslösa invandringspolitiken som förts. Jag ville bara få det sagt så att ni får en bild av var jag står.
Finns det fler invandrare som har upplevt upplevd rasism inom tandvården och sjukvården överlag eller myndigheter? Jag vill bara veta så att jag inte känner mig så ensam i det. Det suger verkligen att vara andra generationens invandrare. Jag känner mig behandlad som en främling i mitt eget land
OBS! Diskussioner om invandring och rasistiska kommentarer kan ni hålla för er själva eller posta i andra trådar.