• 1
  • 2
2019-03-22, 11:36
Medlem
Hej!

Man säger ju att man skall dricka någonting varmt. Så kanske allting borde fungera. Soppa och te fungerar ju alldeles utmärkt. Men jag har märkt att varmt kaffe ger ingen effekt alls för halsont. Varför?

Tack för svar!
Citera
2019-03-22, 11:41
Medlem
Nicchzos avatar
För att kaffe innehåller koffein vilket ger uttorkning.
Senast redigerad av Nicchzo 2019-03-22 kl. 12:25. Anledning: Slarvfel
Citera
2019-03-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hej!

Man säger ju att man skall dricka någonting varmt. Så kanske allting borde fungera. Soppa och te fungerar ju alldeles utmärkt. Men jag har märkt att varmt kaffe ger ingen effekt alls för halsont. Varför?

Tack för svar!

Jag tror att det är psykologiskt.
Soppa, te, honungsvatten osv vet hjärnan är bra för kroppen medans kaffe innehåller koffein som torkar ut din kropp vilket du absolut inte vill när du har halsont och förmodligen är förkyld.
Citera
2019-03-22, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicchzo
För att kaffe innehåller koffein vilket ger uttorkning eftersom det är vätskedrivande.
1) Té innehåller också koffein (undantag är örtte)

2) Det är en myt att kaffe är vätskedrivande när det dricks i vanliga mängder.

3) Sluta sprid dynga på forumet i form av felaktig information.

ONT: Min gissning är att kaffe innehåller större mängd pseudotanniner än te.
Citera
2019-03-22, 12:07
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
För att kaffe innehåller koffein vilket ger uttorkning eftersom det är vätskedrivande.

Fel kaffe är ej vätskeutdrivande
Citera
2019-03-22, 12:14
Medlem
Nicchzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urvf
1) Té innehåller också koffein (undantag är örtte)

2) Det är en myt att kaffe är vätskedrivande när det dricks i vanliga mängder.

ONT: Min gissning är att kaffe innehåller större mängd pseudotanniner än te.

Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Fel kaffe är ej vätskeutdrivande
Men jösses, det beror ju på hur mycket kaffe man dricker begriper ni väl. Det kanske jag skulle förtydliga men jag trodde att det var uppenbart att förstå vad jag menade. Det kan vara vätskedrivande, det behöver inte vara det. I måttliga mängder, nej.

Förresten så innehåller kaffe en betydligt större mängd koffein, så det kan visst ha en påverkan. Ta reda på fakta innan du gissar dig fram.
Senast redigerad av Nicchzo 2019-03-22 kl. 12:20.
Citera
2019-03-22, 12:19
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Men jösses, det beror ju på hur mycket kaffe man dricker begriper ni väl. Det kanske jag skulle förtydliga men jag trodde att det var uppenbart att förstå vad jag menade. Det kan vara vätskedrivande, det behöver inte vara det. I måttliga mängder, nej.

Då skulle du ha skrivit att kaffe ej är vätskeutdrivande om du visste det. Nu skrev du att kaffe va det, inte alla som vet. Sagt det några gånger till mina kollegor och alla trodde det va tvärtom men nu vet dom
Citera
2019-03-22, 12:24
Medlem
Nicchzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Då skulle du ha skrivit att kaffe ej är vätskeutdrivande om du visste det. Nu skrev du att kaffe va det, inte alla som vet. Sagt det några gånger till mina kollegor och alla trodde det va tvärtom men nu vet dom
Okej, då har jag missuppfattat den biten. Jag trodde att det kunde vara vätskedrivande beroende på mängden.
Citera
2019-03-22, 12:55
Medlem
Citat:

Förresten så innehåller kaffe en betydligt större mängd koffein, så det kan visst ha en påverkan. Ta reda på fakta innan du gissar dig fram.
1) Iom att ingen människa kommer dricka 20 L kaffe eller motsv. mängder för att lindra förkylning med varm dryck är det totalt irrelevant att det "är vätskedrivande om man dricker tillräckligt mycket".

2) Hur mkt koffein kaffe vs te har beror på hur det har tillrätts. Starkt svart té kan innehålla mer koffein än blaskigt kaffe. Det förklarar ej varför té lindrar o ej kaffe.

Citera
2019-03-22, 13:05
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a

Jag tror inte alls att det räcker med att det är varmt. Märker ingen skillnad när jag dricker te, förutom när jag har honung i.
Citera
2019-03-22, 13:08
Medlem
För att kaffe är väldigt syrligt det är inte te, som att ta ett glas vin ungefär
Senast redigerad av Siktarn 2019-03-22 kl. 13:11.
Citera
2019-03-22, 13:12
Medlem
Om du menar att du är slemmig i halsen så fungerar varmt kaffe lika bra som något annat varmt för att lösa upp det. Om det ska lindra en öm yta så krävs det kanske något klistrigt som fastnar där typ honung, Jägermeister och liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in