[quote=mattoys|67099946]TS:
Citat:
Försök leva så snålt du kan en månad och gå igenom din utgifter.
Analysera och se om du kan minska utgifterna mer.
Sedan gör du en budget, där du lägger till annat som du vill ha. Budgetten måste vara rimlig för att du skall klara hålla den, det är inte rimligt att leva som din snålmånad i flera år.
Utifrån din budget kan du sen beräkna hur lång tid det tar att samla ihop till kontantinsatsen. Vill du minska tiden så behöver du antingen minska utgifterna eller öka inkomsten.
Har genomfört en analys redan, och där föll den fördelaktigt ut, men måste såklart kapa småköp och UBER-resor.
Citat:
Att minska utgifter ger störst effekt eftersom inkomstskatten ger en viss hävstång på det hållet.
Skapa ett konto för sällanköpsvaror så som skor och kläder mm. som du lägger undan en viss summa i månaden till.
Konto upprättat nu! Tack!
Citat:
10 000kr i hyra känns rätt saftigt men det kanske inte är något ovanligt i sth. Är det möjligt att hitta billigare boende under tiden du sparar?
Jag kikar på andra lägenheter, tycker också att 10 k är mycket men jag bor fördelaktigt i Stockholm, mitt i smeten så har inte tänkt så mycket på att "byta" upp eller ner mig ännu, men har det absolut i beaktande.
Citat:
Har du kollat om banken skulle ge dig ett lån för ett 3 000 000 kr objekt, räknat på 5%(historiskt ingen hög ränta) ränta så skulle räntekostnaden bli över 10 000kr.
Så för att banken skall bevilja lånet så behöver du nog öka din lön, alternativt gå in med en större kontantinsats.
Jag har kikat på lite lånelöften m.m och har blivit preliminärbeviljad runt 2.8 miljoner kronor i lån!
Lån beviljas generellt sett 4* årsinkomst och ja, det blir i runda slängar min årsinkomst.. Så där har jag haft tur..
Citat:
Läste något tips om att man skulle vänta 7 dagar och känna efter om man verkligen fortfarande behövde prylen.
Yes, den devisen har jag kört på länge, ibland väntar jag till och med tills reor kickar igång