• 1
  • 2
2019-03-22, 09:15
Medlem
Servias avatar
Hej.

Kort story:

Jag undrar om någon kan ge reella tips för hur jag på enklaste vis kan börja spara till en kontantinsats till en bostad. Vill köpa en bostad i 3-miljonersklassen, det vill säga en medelstor tvåa.

Inkomst:
Runt 28 000 kronor, netto.

Utgifter:
SL-kort
Hyra på 10 000 kronor

Investeringssumma
Har 50 000 kronor jag vill börja spara, funderar på ISK-konto men är helt ute och slirar då mina tankar inte kan fokusera på att inhämta information för en eventuell insättning..

___
Jag har försökt googla, läsa runt här på forumet och ta in information. Men min kapacitet för informationshämntning är rejält hämmad för tillfället, därför uppskattas alla tips, små- som stora.
Senast redigerad av Servia 2019-03-22 kl. 09:51. Anledning: Rubrikvalet kändes mer korrekt nu.
Citera
2019-03-22, 09:31
Medlem
SYSTEMexes avatar
38000 netto?

Se över alla fasta utgifter och skär ned dem så mycket som möjligt.

Det mest magiska tipset av allt är: Lägg inte pengar på skit du inte behöver.

Innan du köper någonting, fråga dig själv om du köper det för att du verkligen verkligen MÅSTE eller för att du vill ha det.

För över sparpengarna på en annan bank så att du inte kan nalla av dem lika enkelt
Citera
2019-03-22, 09:50
Medlem
Servias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
38000 netto?

Innan du köper någonting, fråga dig själv om du köper det för att du verkligen verkligen MÅSTE eller för att du vill ha det.

För över sparpengarna på en annan bank så att du inte kan nalla av dem lika enkelt

Hej!

Har dragit ned på onödiga utgifter, tex kläder, röker ett paket i veckan, snusar en dosa i veckan.
Äter av förklarliga skäl inte så mycket nu men vanligtvis uppgår matkontot till runt 2000 kronor i månaden.

Jag har ett kapital på 50 000 jag vill starta spara med, ett ISK-konto kanske.
Citera
2019-03-22, 10:15
Medlem
TS: Försök leva så snålt du kan en månad och gå igenom din utgifter.
Analysera och se om du kan minska utgifterna mer.
Sedan gör du en budget, där du lägger till annat som du vill ha. Budgetten måste vara rimlig för att du skall klara hålla den, det är inte rimligt att leva som din snålmånad i flera år.
Utifrån din budget kan du sen beräkna hur lång tid det tar att samla ihop till kontantinsatsen. Vill du minska tiden så behöver du antingen minska utgifterna eller öka inkomsten.
Att minska utgifter ger störst effekt eftersom inkomstskatten ger en viss hävstång på det hållet.
Skapa ett konto för sällanköpsvaror så som skor och kläder mm. som du lägger undan en viss summa i månaden till.

10 000kr i hyra känns rätt saftigt men det kanske inte är något ovanligt i sth. Är det möjligt att hitta billigare boende under tiden du sparar?

Har du kollat om banken skulle ge dig ett lån för ett 3 000 000 kr objekt, räknat på 5%(historiskt ingen hög ränta) ränta så skulle räntekostnaden bli över 10 000kr.
Så för att banken skall bevilja lånet så behöver du nog öka din lön, alternativt gå in med en större kontantinsats.

Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
38000 netto?

Läste något tips om att man skulle vänta 7 dagar och känna efter om man verkligen fortfarande behövde prylen.
Citera
2019-03-22, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Servia
Hej.

Kort story:

Jag undrar om någon kan ge reella tips för hur jag på enklaste vis kan börja spara till en kontantinsats till en bostad. Vill köpa en bostad i 3-miljonersklassen, det vill säga en medelstor tvåa.

Inkomst:

Utgifter:
SL-kort
Hyra på 10 000 kronor

Investeringssumma
Har 50 000 kronor jag vill börja spara, funderar på ISK-konto men är helt ute och slirar då mina tankar inte kan fokusera på att inhämta information för en eventuell insättning..

___
Jag har försökt googla, läsa runt här på forumet och ta in information. Men min kapacitet för informationshämntning är rejält hämmad för tillfället, därför uppskattas alla tips, små- som stora.

tänk på att för att ta lån så är det nya amorteringskrav och dom räknar med en ränta på 7,5% som du ska kunna betala månadsvis även om verkligheten ser annorlunda ut, se till att du har en borgenär eller medlånetagare.

spelar nästan ingen roll vad du sitter på i insats om du inte kan betala dom månatliga avgifterna som då blir mycket högre när man räknar på en sådan hög ränta.

hade väldiga problem med detta när jag skulle ta lån förra året då dom nya reglerna implementerades då jag hade ungefär lika mycket i inkomst som du och jag hade ändå en insats på 700K på en lägenhet för 2,6 milj
Senast redigerad av Lilljansson 2019-03-22 kl. 10:19. Anledning: stavfel
Citera
2019-03-22, 10:30
Medlem
Har du 28 000 kronor netto så får du aldrig ett lån på runt 3 miljoner fast att du har kontantinsatsen. Glöm inte att du måste betala avgift också.
Citera
2019-03-22, 10:55
Medlem
Servias avatar
[quote=mattoys|67099946]TS:

Citat:
Försök leva så snålt du kan en månad och gå igenom din utgifter.
Analysera och se om du kan minska utgifterna mer.
Sedan gör du en budget, där du lägger till annat som du vill ha. Budgetten måste vara rimlig för att du skall klara hålla den, det är inte rimligt att leva som din snålmånad i flera år.
Utifrån din budget kan du sen beräkna hur lång tid det tar att samla ihop till kontantinsatsen. Vill du minska tiden så behöver du antingen minska utgifterna eller öka inkomsten.

Har genomfört en analys redan, och där föll den fördelaktigt ut, men måste såklart kapa småköp och UBER-resor.

Citat:
Att minska utgifter ger störst effekt eftersom inkomstskatten ger en viss hävstång på det hållet.
Skapa ett konto för sällanköpsvaror så som skor och kläder mm. som du lägger undan en viss summa i månaden till.

Konto upprättat nu! Tack!

Citat:
10 000kr i hyra känns rätt saftigt men det kanske inte är något ovanligt i sth. Är det möjligt att hitta billigare boende under tiden du sparar?
Jag kikar på andra lägenheter, tycker också att 10 k är mycket men jag bor fördelaktigt i Stockholm, mitt i smeten så har inte tänkt så mycket på att "byta" upp eller ner mig ännu, men har det absolut i beaktande.

Citat:
Har du kollat om banken skulle ge dig ett lån för ett 3 000 000 kr objekt, räknat på 5%(historiskt ingen hög ränta) ränta så skulle räntekostnaden bli över 10 000kr.
Så för att banken skall bevilja lånet så behöver du nog öka din lön, alternativt gå in med en större kontantinsats.

Jag har kikat på lite lånelöften m.m och har blivit preliminärbeviljad runt 2.8 miljoner kronor i lån!
Lån beviljas generellt sett 4* årsinkomst och ja, det blir i runda slängar min årsinkomst.. Så där har jag haft tur..

Citat:
Läste något tips om att man skulle vänta 7 dagar och känna efter om man verkligen fortfarande behövde prylen.

Yes, den devisen har jag kört på länge, ibland väntar jag till och med tills reor kickar igång
Citera
2019-03-22, 10:56
Medlem
Servias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
Har du 28 000 kronor netto så får du aldrig ett lån på runt 3 miljoner fast att du har kontantinsatsen. Glöm inte att du måste betala avgift också.

När jag kikat med banktjänstemän kommer jag att betala mindre än min hyra på 10 000 kronor idag, visserligen är just 3 miljonersgränsen svår att sälja in men har medlåntagare som hävstång där.
Citera
2019-03-22, 10:58
Medlem
Servias avatar
[quote=Lilljansson|67099950]

Citat:
spelar nästan ingen roll vad du sitter på i insats om du inte kan betala dom månatliga avgifterna som då blir mycket högre när man räknar på en sådan hög ränta.

Kan du utveckla resonemang?
De har ju en kalkyl för räntor på 7.5% (tror jag?) men dagens räntor är mellan 1.5 - 2% beroendes på bank.

Citat:
hade väldiga problem med detta när jag skulle ta lån förra året då dom nya reglerna implementerades då jag hade ungefär lika mycket i inkomst som du och jag hade ändå en insats på 700K på en lägenhet för 2,6 milj

ja de nya kraven är ju tuffare, men min bild av bankerna är att de inte är totalt omöjliga om man har en borgenär med god ekonomi som kan hoppa in.
Citera
2019-03-22, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Servia
Hej.

Kort story:

Inkomst:

Utgifter:
SL-kort
Hyra på 10 000 kronor

Investeringssumma

___
ISK är mest för aktiehandel. Eftersom du ska spara i 1-3 år bör du ha 0% aktier.
Räntefonder på ISK ger ungefär lika mycket som 0,75% ränta du får via ett sparkonto. Jag rekommenderar att du letar runt lite vad det finns för möjligheter att låsa pengarna tex 1 år för lite högre ränta.
Citera
2019-03-22, 12:26
Medlem
SophieNeveus avatar
Det finns egentligen inga supertips man kan ge dig, mer än att öppna ett konto på avanza och börja spara i aktier/fonder, tänk dock på att du tar en risk och sannolikheten att du förlorar dina pengar är överhängande, men inte astronomisk.

Hur gammal är du? Om vi ska vara realistiska skulle det ta ungefär 4-5 år av ganska intensivt sparande med din inkomst för att komma upp i efterfrågad kontantinsats, tyvärr är det svårt att idag uttrycka sig om det kommande ränteläget och hur bostadsmarknaden kommer att se ut.
I Stockholm kan det mycket väl hända att priserna stiger på sikt, det skulle innebära att det tar ännu längre tid för dig att spara ihop en kontantinsats.

Det enda sättet för många unga att komma in på bostadsmarknaden är att få ekonomisk hjälp av föräldrar eller anhöriga, i form av medlåntagare och kanske kan täcka en större del av kontantinsatsen.
Har du några anhöriga som skulle vilja hjälpa dig? Om du har äldre föräldrar kanske de har ett ganska obelånat hus som de kan låna lite extra på (givetvis betalar du då deras räntekostnader).
I långa loppet förlorar ju inte dina föräldrar särskilt mycket på ett sånt upplägg mer än att deras UC blir marginalt sämre, men äldre människor har en tendens att inte behöva ansöka om särskilt mycket lån.
Citera
2019-03-22, 13:09
Medlem
Räkna hur mycket behöver/vill du spara till kontantinsats(-50.000 som du redan har).

”Pengar du behöver spara” / 12 / ”antal år du vill/kan vänta för att köpa” = hur mycket behöver du spara varje månad.

Månadsparandet går till sparkonto/investering så fort du får lön. Gör inte det i månad-slut, det är viktig att göra det när lönen kommer.

Du vill ha pengar i en ”medium-term”, så går inte full till aktier, själv klart av de ger mer avskasting om alltid går bra, men du kan också ha stor förlost.
Det finns massa indikatorer som säger av lågkonjuntur är på väg.
Jag skulle säga gå för 30-40 % aktier och 70-60% fonder
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in