Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Naturligtvis är det både bra och förståeligt att folk filmar olyckor. Att polisen sysslar med att trakassera vanligt folk på det här sättet istället för att beivra riktiga brott är ännu ett obehagligt tecken i tiden.
Det finns ingen anledning att lyda dessa bestämmelser och all anledning att hävda rätten att fotografera uppseendeväckande händelse fritt, då det är en vital och nödvändig del av yttrandefriheten. Man gör inget fel.
Människor kan vara döda och här sitter polisen och hånfullt leker låtsaslekar där de istället skall fokusera på att jävlas med allmänheten och göra denna extrema bisak till problem till en huvudsak. Det är ett totalt moraliskt haveri och sådana människor som Ola Österling borde veta hut.
Vi vet inte riktigt vad som utspelade sig på platsen. Bilisterna som körde sina bilar, och höll i mobiltelefon samtidigt, har jag förståelse för att de "så att säga åkte fast".
-Men fotgängarna då? -Om de exempelvis stod utanför olycksplatsen, på exempelvis gångbana?
Sedan ska vi fundera på vad/vem vilka som skulle ha blivit så att säga "kränkta" över fotograferingen? Olycksoffret eller poliserna?
Jag är rädd för att vi (Sverige) är inne på något som kan sägas vara ett "lutande plan".. Alltså att våra friheter beskärs/förminskas med lagar som i och för sig verkar "vettiga" vid första tanken, men missbrukas alltså. -De är inte riktigt klart som korvspad vad exakt det "kränkande" skulle ha varit i nyhetsrapporteringen just nu. (Kränkta poliser alternativt kränkt brottsoffer?)
Dock är det bra att lagen prövas.
Citat:
Ursprungligen postat av
tranflatek
Ett växande problem, och det har varit en del skriverier om det senaste åren. T.ex. ett skrämmande exempel
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ts-forsvarades
Såg själv en alkisgubbe bli påkörd för några år sedan. Två stycken ryckte upp mobilen, och jag sa direkt att ta undan , annars åker dom i backen (ja, jag vet, det skulle vara straff på det för mig, men jag lovar att jag hade gjort det om de inte tagit ner dem). Folk som gottar sig i andras olyckor. Lite respekt och sunt förnuft räcker för att inse att man inte filmar sådant.
Sunt förnuft håller jag med om, tyvärr verkar sunt förnuft inte återspeglas i lagen. Eller i alla fall försvinner ev. sunt förnuft efter lagens tolkande, i värsta fall.
-Men att fotografera en olycka torde väl inte vara "kränkande fotografering" per se?
(Är jag ensam om att tycka detta, tycker jag i så fall att både "Putin och Trump ska göra gemensam sak" och trycka snarast möjligt på den så kallade
"Knappen" så vi slipper eländet med att leva med oss själva..)