Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-03-21, 00:55
  #1
Medlem
Rackabajsares avatar
Som 70talist så växte jag upp och började gå på krogarna runtom i Stockholm runt 1990. På den tiden var det Monet på Kungsgatan, Melody eller Dailys i Kungsan, Collage på Ingemar Bergmansgata, Berns, Gildas, Bells pa Regeringsgatan, Downtown på samma gata med den eminente Pålle i dörren som gällde. Ofta besöktes dessa klubbar efter lite förfriskande drinkar pa Hirschenkeller eller något sunkigt hak på söder. Ofta gick man till de ställena där man kände någon i dörren som kunde släppa in en före kön.

Vilka andra klubbar och barer fanns och vilka besökte ni och varför?
Citera
2019-03-21, 08:19
  #2
Medlem
don tonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackabajsare
Som 70talist så växte jag upp och började gå på krogarna runtom i Stockholm runt 1990. På den tiden var det Monet på Kungsgatan, Melody eller Dailys i Kungsan, Collage på Ingemar Bergmansgata, Berns, Gildas, Bells pa Regeringsgatan, Downtown på samma gata med den eminente Pålle i dörren som gällde. Ofta besöktes dessa klubbar efter lite förfriskande drinkar pa Hirschenkeller eller något sunkigt hak på söder. Ofta gick man till de ställena där man kände någon i dörren som kunde släppa in en före kön.

Vilka andra klubbar och barer fanns och vilka besökte ni och varför?

Dito som ovan plus Sloppys på Hamngatan..
Citera
2019-03-21, 11:33
  #3
Medlem
note-its avatar
Crazy horse på Sturegatan. Bästa stället i stan.
Sen gick man på lokal i Solna för det var lättare att ta sig hem därifrån. Gretas och Lorry i Sumpan var bra och lätt raggat.
Citera
2019-03-22, 15:32
  #4
Medlem
Vill du uppleva en pub/matställe med gamla anor som fortfarande finns så rekommenderar jag ett besök hos Löwenbräu som ligger vid Fridhemsplan

Klart sevärt!
Citera
2019-03-30, 15:50
  #5
Medlem
SadEyess avatar
Cityhallen på Drottninggatan var jäkligt nice. Skön blandning på folk, öppet länge och en fet jukebox med rockmusik som satte musik standarden för kvällen. Kommer ihåg att jag la i en hundring eller nått så de spelade hela Pink Floyds Dark side of the moon en kväll. Alla blev inte jätteglada 😊

Montenegro på Regeringsgatan var vi också ofta på även om det var osedvanligt dräggigt. 18:- spänn bärsen då det begav sig.

Glenn Miller Cafe runt hörnet gick vi också en del på i mån av att de inte kollade legg alla gånger. Tror de var 20+ eller något på den tiden vi var unga. Dit går jag fortfarande då och då när det inte är jazz.
Citera
2019-03-30, 16:35
  #6
Medlem
Har varit ute en hel del i Stockholm, om än ej på så historiska klubbar som de TS nämner från 80- och tidigt 90-tal och som säkert hade en skön puls. Men vad minns man bäst, eller rättare sagt, vad har alls utmärkt sig här i Europas nordligaste periferi?

Docklands förstås på 90-talet - fortfarande oöverträffat som underjordshändelse och med sitt unikt mixade klientel från det bästa av alla samhällsklasser. Man bara älskar när transor och bögar med sin vulgo-glamour, kriminella, prostituerade, pundare, moderater och musiknördar kunde samsas under ett och samma tak.

Gamla Kharma på Sturegatan i mitten av 00-talet är annars ett speciellt minne, för att klubben på sin tid satte en ny standard för hur våldsamt man kan festa på en vanlig innerstadsklubb i en så liten stad som Stockholm. Inget har kommit i närheten av dekadensen där sen dess, mer än möjligen några år senare Hells Kitchen på småtimmarna.

Utanför Stureplan, under hipstereran på 10-talet? Ja det var väl några charmiga sommarkvällar på F12, Trädgården och Kruthuset som man minns, men annars inte mycket att hänga i granen. Eller tog mitt tålamod slut med stigande ålder. Spybar höll charmen något längre än andra genom att dra till sig mixad publik. Finns egentligen inget oskönare än en homogen publik där alla ser ut som kloner.

Annars är min analys att Stockholms uteliv, för att genomgå en renässans, först behöver uppleva en längre omfattande lågkonjunktur som på 90-talet. Detta för att hitta tillbaka till kreativiteten och festens rötter, som är smältdegelns mer levande puls av yra och hänryckning snarare än privatmänniskans poserande och uppstyltat raggande i gå-bort-kläder, och sist men inte minst den totalt stämningsdödande besattheten av mobiltelefoner, vilket dock är ett mer globalt fenomen än nåt som bara gör Stockholm lite trist i dagsläget.

Telefoner på krogen är lika sexigt som "Facebook efteråt" istället för "Cigaretten efteråt" som en vis man i akademien sa.

Men detta blir uppgiften för en ny generation och inte för mig.
__________________
Senast redigerad av Sanctus2 2019-03-30 kl. 16:39.
Citera
2023-03-17, 15:34
  #7
Medlem
Vilka år va Monet och Monkey Bar aktiva?
Hängde mycket där på ungdomens tid. Sent 80tal eller om det va 90talet. Minns inte ens vilka gator dom låg på. Skulle va kul att kolla google Map eller nåt hur det ser ut nu.
Citera
2023-03-17, 15:38
  #8
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus2
Har varit ute en hel del i Stockholm, om än ej på så historiska klubbar som de TS nämner från 80- och tidigt 90-tal och som säkert hade en skön puls. Men vad minns man bäst, eller rättare sagt, vad har alls utmärkt sig här i Europas nordligaste periferi?

Docklands förstås på 90-talet - fortfarande oöverträffat som underjordshändelse och med sitt unikt mixade klientel från det bästa av alla samhällsklasser. Man bara älskar när transor och bögar med sin vulgo-glamour, kriminella, prostituerade, pundare, moderater och musiknördar kunde samsas under ett och samma tak.

Gamla Kharma på Sturegatan i mitten av 00-talet är annars ett speciellt minne, för att klubben på sin tid satte en ny standard för hur våldsamt man kan festa på en vanlig innerstadsklubb i en så liten stad som Stockholm. Inget har kommit i närheten av dekadensen där sen dess, mer än möjligen några år senare Hells Kitchen på småtimmarna.

Utanför Stureplan, under hipstereran på 10-talet? Ja det var väl några charmiga sommarkvällar på F12, Trädgården och Kruthuset som man minns, men annars inte mycket att hänga i granen. Eller tog mitt tålamod slut med stigande ålder. Spybar höll charmen något längre än andra genom att dra till sig mixad publik. Finns egentligen inget oskönare än en homogen publik där alla ser ut som kloner.

Annars är min analys att Stockholms uteliv, för att genomgå en renässans, först behöver uppleva en längre omfattande lågkonjunktur som på 90-talet. Detta för att hitta tillbaka till kreativiteten och festens rötter, som är smältdegelns mer levande puls av yra och hänryckning snarare än privatmänniskans poserande och uppstyltat raggande i gå-bort-kläder, och sist men inte minst den totalt stämningsdödande besattheten av mobiltelefoner, vilket dock är ett mer globalt fenomen än nåt som bara gör Stockholm lite trist i dagsläget.

Telefoner på krogen är lika sexigt som "Facebook efteråt" istället för "Cigaretten efteråt" som en vis man i akademien sa.

Men detta blir uppgiften för en ny generation och inte för mig.

Riktigt bra inlägg! Tillägg till tråden = Strömsborg!
Edit: Apropå Docklands... Le Garage!

Jävlar vilken bump jag gjorde, haha.
__________________
Senast redigerad av MrLevaLivet 2023-03-17 kl. 15:47.
Citera
2023-03-17, 15:46
  #9
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadBones
Vilka år va Monet och Monkey Bar aktiva?
Hängde mycket där på ungdomens tid. Sent 80tal eller om det va 90talet. Minns inte ens vilka gator dom låg på. Skulle va kul att kolla google Map eller nåt hur det ser ut nu.

Monet var 90-tal, låg centralt Kungsgatan nära Hötorget, även Monkey Bar låg där om jag minns rätt.
Citera
2023-03-17, 17:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Monet var 90-tal, låg centralt Kungsgatan nära Hötorget, även Monkey Bar låg där om jag minns rätt.
Du har inte lite mer specifik info? Typ gatunummer eller när aktiva år?
Citera
2023-03-17, 17:17
  #11
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadBones
Du har inte lite mer specifik info? Typ gatunummer eller när aktiva år?

Nej tyvärr inte, så bra är inte minnet. Var så många bra klubbar under denna period i Sthlm..
Citera
2023-03-17, 17:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Nej tyvärr inte, så bra är inte minnet. Var så många bra klubbar under denna period i Sthlm..
Efter lite sökande så måste Monet som sen senare blev Karlsson & co vart på Kungsgatan 56. Men letar vidare efter Monkey bar då 😊
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback