• 1
  • 2
2019-03-21, 00:52
Medlem
Mankostankos avatar
Hej Flashback! Helt ny gällande bilar och köpen kring dessa. Jag har hittat ett fordon jag verkligen fastnat för men bilen har en kredit på ett visst belopp. Kan jag på något sätt försäkra mig över att allt kan överlåtas på ett bra sätt utan att han blåser mig på något sätt, tex stoppa en betalning av krediten på något sätt eller kan jag ta över krediten/betala av den direkt själv utan hans kontroll över det? Vore jättetacksam för svar! Mvh, Manko
Citera
2019-03-21, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankostanko
Hej Flashback! Helt ny gällande bilar och köpen kring dessa. Jag har hittat ett fordon jag verkligen fastnat för men bilen har en kredit på ett visst belopp. Kan jag på något sätt försäkra mig över att allt kan överlåtas på ett bra sätt utan att han blåser mig på något sätt, tex stoppa en betalning av krediten på något sätt eller kan jag ta över krediten/betala av den direkt själv utan hans kontroll över det? Vore jättetacksam för svar! Mvh, Manko
Krediten är kopplad till kredittagaren, inte till bilen. Däremot föreligger återtaganderätt av bilen om amorteringen på lånet ej sker som överenskommet, detta gäller oavsett vem som äger bilen.
Citera
2019-03-21, 01:17
Medlem
Sofiero9245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Krediten är kopplad till kredittagaren, inte till bilen. Däremot föreligger återtaganderätt av bilen om amorteringen på lånet ej sker som överenskommet, detta gäller oavsett vem som äger bilen.

Helt fel. Krediten är kopplad till bilen. Du verkar inte förstå sånt här, så skriv inget mer tack.
Citera
2019-03-21, 01:33
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiero9245
Helt fel. Krediten är kopplad till bilen. Du verkar inte förstå sånt här, så skriv inget mer tack.
Man ska helt enkelt inte köpa bilar som är på kredit.
Citera
2019-03-21, 02:19
Medlem
Apoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiero9245

Det var inte alls särskilt fel det han skrev.

Har en privatperson köpt en bil på kredit, så är det självklart nämnda personenen som är skyldig att betala tillbaka pengarna. Kan personen inte betala tillbaka pengarna så har kreditgivaren rätt att ta betalt ur bilen (återtagandeförbehåll).

Det finns självklart undantag då kreditgivaren inte alls kan komma åt bilen man köpt, exempel är ett giltigt godtrosförvärv etc.

Men som ett vettigt svar till TS, köp inte bilar som är belastade med kredit. Det blir oftast bara massa strul.
Citera
2019-03-21, 02:54
Medlem
Det skall påpekas att det är inte säkert att det finns sk återtagandeförbehåll bara för att bilen är köpt på kredit. Det är dock en påtaglig risk och något man bör kontrollera om man har möjlighet.

I värsta fall kan man ha köpt en bil av någon och sedan få den återtagen av en bilhandlare.
Man har i det läget givetvis rätt att få tillbaks pengarna från den man köpte bilen, men det troliga är att den personen inte har några pengar(eftersom personen inte kunnat betala avbetalningarna på bilen) och då kan det bli väldigt svårt att få dessa pengar tillbaks.

Många pratar om att det är bara gå via kronofogden men den tråkiga verkligheten är att det väldigt ofta är så att dessa personer inte har tillgångar och andra skulder.
Då finns helt enkelt inga pengar för kronofogden att plocka åt dig.

Man skall helt enkelt vara väldigt försiktig när det gäller större köp av privatpersoner, oavsett vad det är man köper.
Skyddet som köpare är svagt och det kan vara svårt att få ersättning om man blir lurad eller något går fel.
Citera
2019-03-21, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apok
Det var inte alls särskilt fel det han skrev.

Har en privatperson köpt en bil på kredit, så är det självklart nämnda personenen som är skyldig att betala tillbaka pengarna. Kan personen inte betala tillbaka pengarna så har kreditgivaren rätt att ta betalt ur bilen (återtagandeförbehåll).

Det finns självklart undantag då kreditgivaren inte alls kan komma åt bilen man köpt, exempel är ett giltigt godtrosförvärv etc.

Men som ett vettigt svar till TS, köp inte bilar som är belastade med kredit. Det blir oftast bara massa strul.
Vet inte när ett godtrosförvärv kan bli giltigt när det gäller bilar. Uppgiften att återtaganderätt föreligger är en text som återfinns i bilregistret och är lätt tillgänglig för alla.
Är bilen ett kreditköp av föregående ägare bör denna kredit lösas senast i samband med köpet. Bäst givetvis om det redan ombesörjts innan försäljningen.
Citera
2019-03-21, 05:45
Medlem
pingpungs avatar
När min syster skulle sälja sin bil på kredit så var kreditbolaget tvungen att godkänna försäljningen, vet inte om dom har en del av bilens papper eller något.
Citera
2019-03-21, 05:49
Medlem
Är krediten kopplad till bilen betalar du direkt till kreditgivaren. Kan ske genom inbetalning till kreditgivaren genom bankbetalning över internet. Prata gärna själv med kreditgivaren för att få exakt belopp. Har köpt på det sättet själv och skulle aldrig låta pengarna gå via säljaren till kreditgivaren då kan han stoppa överföringen. Den summa som överstiger krediten betalas dock direkt till säljaren.
Citera
2019-03-21, 05:50
Medlem
Om det finns kreditköp på bilen så står detta på regbeviset.

När krediten är betald så utfärdas ett nytt regbevis. Jag skulle aldrig köpa en bil på ett regbevis där kredit nämns.
Citera
2019-03-21, 07:36
Medlem
Det kan lätt bli ett "moment 22" om man tänkt köpa en bil med kreditspärr.

Det bästa är att säljaren löser krediten och häver kreditspärren innan affären genomförs.
Problemet brukar då vara att säljaren behöver köparens pengar för att göra detta. Det är inte köparens problem och om jag var köpare skulle jag ALDRIG betala i förskott för att säljaren ska lösa krediten.

Alltså, finns skuld på ett fordon MÅSTE den lösas innan man köper detta!

Är man själv en fixare med tjock plånbok finns det ändå pengar att tjäna på att köpa bilar med restskuld.
Är man en sån har man koll på hur det går till och vilka risker man tar.
Citera
2019-03-21, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Det kan lätt bli ett "moment 22" om man tänkt köpa en bil med kreditspärr.

Det bästa är att säljaren löser krediten och häver kreditspärren innan affären genomförs.
Problemet brukar då vara att säljaren behöver köparens pengar för att göra detta. Det är inte köparens problem och om jag var köpare skulle jag ALDRIG betala i förskott för att säljaren ska lösa krediten.

Alltså, finns skuld på ett fordon MÅSTE den lösas innan man köper detta!

Är man själv en fixare med tjock plånbok finns det ändå pengar att tjäna på att köpa bilar med restskuld.
Är man en sån har man koll på hur det går till och vilka risker man tar.
Ett gemensamt besök på banken där restskulden betalas samtidigt som säljaren får sin del, det är nog det enklaste sättet om det inte redan är ordnat av säljaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in