2019-03-20, 23:36
Medlem
Hej allihopa. Snälla hjälp mig, får världens ångest av det här.
Sparade just ett word-dokument som html för att jag tänkte att det var smidigt att folk kunde klicka på det. Den blir ju i formatet "file:///C:/Users/" och så vidare. Men trots att jag tagit bort html-dokumentet från datorn fungerar länken fortfarande. Alltså om man klistrat in file:///C:/Users/*namn* i webbläsaren kommer man till en Index/Överordnad katalog med allt mitt innehåll på datorn!! HUR får jag bort detta? Även om det inte är supertroligt att någon spontant skulle gå in och söka på mitt namn efter "C:\Users\" är det sjukt obehagligt. Snälla, någon!?

Tack på förhand.
Citera
2019-03-20, 23:53
Medlem
Det luktar troll. Du kan omöjligen tro att du är den enda personen i världen som har samma datoranvändarnamn som du har.

Men men, läs detta så löser det sig:
https://en.wikipedia.org/wiki/File_URI_scheme
Citera
2019-03-21, 00:06
Medlem
Jag är inget troll, bara sjukt dator-okunnig. Fick svar i en annan tråd att det bara är jag som kan se innehållet på min egen dator via länken. Slutet gott allting gott.
Citera
2019-03-21, 00:15
Medlem
Lugn, lugn,

Ditt datorinnhåll ligger inte tillgängligt på Internet. Det gjorde inte heller html-filen du skapade.
Det du beskriver är helt normalt. Du har full åtkomst till din hårddisk med Utforskaren eller webbläsaren, men ingen annan om du inte särskilt gjort datorn tillgänglig utifrån. Att dokumentet har filändelsen html spelar ingen roll, det hade inte varit åtkomligt utifrån utan att du särskilt delat det, och då hade man ändå inte kunnat se annat innehåll.
Citera
2019-03-21, 00:20
Bannlyst
Vem som helst kan skriva file:///C:/ eller helt enkelt C: så ser de vad man har på sin dator.
Det ligger inte uppe på nätet endast du kan se det.

Skriver jag C: så ser jag vad jag har på min dator.
Skriver Lars C: så ser han vad han har på sin dator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in