Citat:
Ursprungligen postat av
Kennethkvarting
Nädå, bara övning. Inte fysiskt ansträngande som så, inte direkt mer ansträngande än mitt civila arbete, mer att jag är så stel överallt när jag ska klättra i och ur vagnar och sova i obekväm ställning osv. Och så är det lite jobbigt för ryggen med kroppsskyddet.
Sedan blir då iaf jag mer känslig för sömnbrist och liknande med stigande ålder.
Jag skulle väl inte säga att jag är vältränad direkt längre, men ändå i bättre form än genomsnittet.
Börjar närma mig 40 och känner igen mig exakt i det du skriver haha
Det är inte det att jag är svagare, utan jag tar klart MER i bänkpress nu än när jag var 20. Det är inte heller en konditionsgrej direkt..
Jag är dessutom segare rent mentalt och mer uthållig på olika plan. Klarar nog stress betydligt bättre också! Har inte alls lika stort bekymmer med att gå upp tidigt på morgonen idag heller.
Skulle nog inte ha nåt större problem att kämpa mig igenom en dag med militär aktivitet ute i skogen. Mitt nuvarande civila jobb kan ofta vara betydligt tuffare än vad värnplikten var.
MEN, en övning i fält skulle slita något enormt idag! Man är så mycket stelare.. Mycket mer känslig för dålig sömn. Kan inte sova på ett tunnt liggunderlag flera nätter i rad längre, utan att i så fall förvandlas till ett stelt haltande spett. Blir mycket tröttare
efteråt av långvarig fysisk ansträngning. Framför allt en dålig dag när formen inte är på topp, och sådana dar blir fan bara fler och fler ju äldre jag blir hehe..
Ni yngre i tråden som raljerar.. Ni kommer att få se hur det känns en dag! Haha