• 1
  • 2
2019-03-21, 08:24
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solarwind
Krigar som i riskerar att bli dödad eller övning? För gammal för att det är såpass fysiskt ansträngande? Hur mycket tränar du i vanliga fall?

Nädå, bara övning. Inte fysiskt ansträngande som så, inte direkt mer ansträngande än mitt civila arbete, mer att jag är så stel överallt när jag ska klättra i och ur vagnar och sova i obekväm ställning osv. Och så är det lite jobbigt för ryggen med kroppsskyddet.

Sedan blir då iaf jag mer känslig för sömnbrist och liknande med stigande ålder.

Jag skulle väl inte säga att jag är vältränad direkt längre, men ändå i bättre form än genomsnittet.
Citera
2019-03-21, 10:26
Medlem
Jan66s avatar
Att säga att man satsar på att börja en "karriär" vid 47 låter komiskt.
Själv ryckte jag in vid 18 års ålder och "karriären" grundas genom diverse skolor i unga år.

Vi ska också tänka på hur ingångslönen är för en "soldat", om det är en sådan "karriär" hon tänkt sig.
Citera
2019-03-21, 10:38
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandstarter
Haha, ja att det hela handlade om en simpel standardövning med tourniquet är ju faktiskt mer uppseendeväckande än hennes ålder.

Visst att man kan montera på tourniquet men att skruva åt som om det vore på allvar känns ju jääävligt dumt. Det är ju typ helt normalt att 5 man måste lägga sig på den som får tourniqueten åtskruvad för att han inte ska gå bananas och va villig att riskera att dö av blodförlust för att slippa smärtan
Citera
2019-03-21, 10:42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Att säga att man satsar på att börja en "karriär" vid 47 låter komiskt.
Själv ryckte jag in vid 18 års ålder och "karriären" grundas genom diverse skolor i unga år.

Vi ska också tänka på hur ingångslönen är för en "soldat", om det är en sådan "karriär" hon tänkt sig.

Jag misstänker att det handlat om att skaffa sig meriter för en civil anställning.
Citera
2019-03-21, 11:41
Medlem
22juni41s avatar
Du vet du kommer förlora kriget när en 47år gammal kvinna stämmer försvarsmakten för träningen för var "hårda". Dagens Sverige
Citera
2019-03-21, 12:09
Medlem
Är inte purung och just att sätta en tournique grämde jag mig lite över innan - lite obehagligt sådär. =) Men det är bara att acceptera och köra på - vi drog åt med full kraft. Var det för löst var det bara att göra om göra rätt.
Citera
2019-03-21, 12:21
Medlem
Gabriel Knights avatar
Håller med er andra, vad skulle hon dit för? En militär karriär är inte en dans på rosor utan tufft slit dagarna i ända och då krävs det fysik som klarar det.Hon skulle ha hållit sig hemma med katterna istället.
Citera
2019-03-21, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 22juni41
Du vet du kommer förlora kriget när en 47år gammal kvinna stämmer försvarsmakten för träningen för var "hårda". Dagens Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Håller med er andra, vad skulle hon dit för? En militär karriär är inte en dans på rosor utan tufft slit dagarna i ända och då krävs det fysik som klarar det.Hon skulle ha hållit sig hemma med katterna istället.

Jag tror inte nödvändigtvis att hon själv hade tänkt sig en karriär som pansarskyttesoldat.

Det är alldeles uppenbart att den här människan avsåg att en militär grundutbildning skulle ge henne, antingen någon form av merit på den civila arbetsmarknaden, eller kanske mera troligt.. leda till någon specifik tjänst inom Försvarsmakten. Kanske rent av en civil tjänst av nåt slag, där militär GU av nån anledning var ett krav.

Kanske satt människan på någon form av civil kompetens också som militären behövde. Jag menar inte att jag nödvändigtvis tror det men.. jag skrev kanske..

Vad exakt som gått snett här är svårt att svara på för oss som inte var där. Men människan verkar ju ha gjort sig illa ”på riktigt” trots allt.. Hur illa verkar iofs va lite oklart då, men i alla fall.

Alldeles oavsett så bör man väl utreda vad som hänt om en människa gör sig illa under en övning i fredstid. Spelar väl ingen roll om det gäller en 18-åring, eller någon som fylllt 47!
Senast redigerad av Macke85 2019-03-21 kl. 12:35.
Citera
2019-03-21, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Nädå, bara övning. Inte fysiskt ansträngande som så, inte direkt mer ansträngande än mitt civila arbete, mer att jag är så stel överallt när jag ska klättra i och ur vagnar och sova i obekväm ställning osv. Och så är det lite jobbigt för ryggen med kroppsskyddet.

Sedan blir då iaf jag mer känslig för sömnbrist och liknande med stigande ålder.

Jag skulle väl inte säga att jag är vältränad direkt längre, men ändå i bättre form än genomsnittet.

Börjar närma mig 40 och känner igen mig exakt i det du skriver haha

Det är inte det att jag är svagare, utan jag tar klart MER i bänkpress nu än när jag var 20. Det är inte heller en konditionsgrej direkt..

Jag är dessutom segare rent mentalt och mer uthållig på olika plan. Klarar nog stress betydligt bättre också! Har inte alls lika stort bekymmer med att gå upp tidigt på morgonen idag heller.

Skulle nog inte ha nåt större problem att kämpa mig igenom en dag med militär aktivitet ute i skogen. Mitt nuvarande civila jobb kan ofta vara betydligt tuffare än vad värnplikten var.

MEN, en övning i fält skulle slita något enormt idag! Man är så mycket stelare.. Mycket mer känslig för dålig sömn. Kan inte sova på ett tunnt liggunderlag flera nätter i rad längre, utan att i så fall förvandlas till ett stelt haltande spett. Blir mycket tröttare efteråt av långvarig fysisk ansträngning. Framför allt en dålig dag när formen inte är på topp, och sådana dar blir fan bara fler och fler ju äldre jag blir hehe..

Ni yngre i tråden som raljerar.. Ni kommer att få se hur det känns en dag! Haha
Senast redigerad av Macke85 2019-03-21 kl. 12:54.
Citera
2019-03-21, 21:17
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...n-arm-skadades

"Made#eine Do#k Anj#mo har satsat allt på en karriär inom försvaret och gjorde därför militär grundutbildning på Ing 2 i Eksjö. Men efter en övning har hon så ont att hon fick lämna utbildningen.
– Jag gick upp i brygga och bara vrålade rakt ut, säger hon."

Fråga: kan man göra GU vid 47 och räkna med att kroppen ej får stryk?
Bör man få göra GU vid 47?
Är tourniquet en nödvändig övning?

#=L, L, E

Att kunna applicera en Tourniquet på sig själv eller annan (avsnörande förband) för att stoppa en artärblödning är idag allmänt krav som militärer, poliser och säkerhetsfolk ska kunna!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in