• 1
  • 2
2019-03-20, 05:21
Medlem
Hej! Jag har märkt att jag pratar bättre engelska än svenska rent kroppsmässigt också. T.ex om jag ska låtsas göra någonting, insert valfri scenario så gör jag allting mycket snyggare på engelska. Varför?!
Skulle jag bott i USA hade jag haft 3ggr mer socialkompetens direkt. Kanske har man sett mycket engelska filmer och det smittats av? Jag märker ju att när jag ska omvandla ett scenario från engelska till svenska blir jag närmast autistisk, kroppsspråket syncar inte alls på samma nivå.
Nån som kan förklara detta fenomen?
Citera
2019-03-20, 05:27
Medlem
Drama-Llamas avatar
Enligt vem utöver dig själv är din engelska bättre än din svenska?

Att du själv tycker att din engelska är bättre än din svenska är en sak, hur ditt språk uppfattas av dem som faktiskt använder det för andra ändamål än att verka tuff, t ex för att de har det som modersmål, är en helt annan. "Fenomenet" har troligen sin förklaring i en väldigt stark önskan från din sida att verka lika obesvärad som alla dina idoler från amerikansk TV.
Senast redigerad av Drama-Llama 2019-03-20 kl. 05:30.
Citera
2019-03-20, 06:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hej! Jag har märkt att jag pratar bättre engelska än svenska rent kroppsmässigt också.

Kroppsmässigt också?

Citat:

Fenomenet handlar om att du behöver bli bättre på svenska och att du inbillar dig att du är bra på engelska bara för att du är usel på svenska.
Citera
2019-03-20, 06:30
Medlem
grungewhores avatar
Är du en av alla dessa milleniemänniskor som går omkring och pratar knackig engelska med varandra fastän erat modersmål uppenbarligen är svenska?

märkligt fenomen jag märkt sista åren, som att de lajvar att de är utlänningar, men deras engelska är pissdålig.
Citera
2019-03-20, 06:39
Medlem
Är fler språklig och upplever också att jag blir en bättre människa på engelska, mycket roligare, uttrycker mig bättre osv. Aldrig reflekterat varför men är väl bara positivt
Citera
2019-03-20, 06:41
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Är du en av alla dessa milleniemänniskor som går omkring och pratar knackig engelska med varandra fastän erat modersmål uppenbarligen är svenska?

märkligt fenomen jag märkt sista åren, som att de lajvar att de är utlänningar, men deras engelska är pissdålig.

Har också märkt av det i kollektivtrafiken. De verkar ju ha det trevligt i varje fall. Svårt att veta anledningen till det dock. Det kan ju handla om att de går på något universitet och lajvar för övnings skull. Jag själv är inte särskilt bra på att låta utländsk men vissa har talang för det hela.
Citera
2019-03-20, 06:48
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicketsomgorenglad
Har också märkt av det i kollektivtrafiken. De verkar ju ha det trevligt i varje fall. Svårt att veta anledningen till det dock. Det kan ju handla om att de går på något universitet och lajvar för övnings skull. Jag själv är inte särskilt bra på att låta utländsk men vissa har talang för det hela.
Alltså jag förstår ju att om en av två har väldigt knackig svenska att man pratar engelska, men i de fall då två personer t ex vid biljettkontroll avbryter sin lajv med perfekt svenska, ibland med dialekt t o m, så blir det ju bara nonsens.

De kanske spelar in influencerfilmer medan de pratar 😂
Citera
2019-03-20, 06:48
Medlem
Europes avatar
Citat:
Jag märker ju att när jag ska omvandla ett scenario från engelska till svenska blir jag närmast autistisk, kroppsspråket syncar inte alls på samma nivå.

Ja, du har lärt dig det scenariot på engelska. Jag har ända sedan liten varit väldigt bra på att härma saker som jag har tagit del av på engelska genom olika medier, inte minst TV och film. Jag är i förbigående autistisk och har sannolikt klarat mig så pass bra socialt helt enkelt genom min förmåga att ta efter andra.

Edit: När jag gick i grundskolan, så var jag väldigt bra på engelska (avsevärt bättre än vad skolan krävde), då jag till stor del hade lärt mig allt redan före jag stötte på det i skolan, men jag fick ibland lite medvetet fila bort talspråk och slang (inte minst amerikansk sådan) som jag hade råkat lägga till mig när jag hade lärt mig språket på egen hand.

Testa att laga mat hemma i köket och förklara allt på engelska, d.v.s. säg vad du gör (t.ex. vispar ägg, sticker in elsladden i vägguttaget o.s.v.), nämn alla objekt du använder (t.ex. stekpanna, sil, slev o.s.v.). Kolla om du klarar det bättre på engelska än svenska. De flesta svenskar som uppfattar sig väldigt bra på engelska blir förvånade över hur pass svårt det är. Undantaget är väl i så fall om man har levt ett tag i ett engelskspråkigt land där man har lagat mat tillsammans med andra. Samma gäller en massa andra saker. Jag har lätt stakat mig när jag någon gång har helt oförberett behövt förklara något mer vardagligt för någon på engelska. T.ex. kallade jag en gång vägguttaget för "you know those two holes in the wall?" när jag behövde förklara en sak till en kund. Det hade inte varit så svårt om jag hade behövt skriva det, men jag kan bli ställd om jag behöver plötsligt och oväntat berätta något som jag aldrig har talat om på engelska.
Senast redigerad av Europe 2019-03-20 kl. 07:01.
Citera
2019-03-20, 07:03
Medlem
Citat:
Hej! Jag har märkt att jag pratar bättre engelska än svenska rent kroppsmässigt också. T.ex om jag ska låtsas göra någonting, insert valfri scenario så gör jag allting mycket snyggare på engelska. Varför?!
Skulle jag bott i USA hade jag haft 3ggr mer socialkompetens direkt. Kanske har man sett mycket engelska filmer och det smittats av? Jag märker ju att när jag ska omvandla ett scenario från engelska till svenska blir jag närmast autistisk, kroppsspråket syncar inte alls på samma nivå.
Man blir i princip aldrig riktigt lika bra på andraspråk som sitt modersmål och jag tror det handlar om att engelska har en annan vokabulär och "känns" annorlunda än svenska. Kroppsspråket har dessutom ingen direkt koppling till talspråket. Känner du trots det att du har problem med ditt modersmålet råder jag dig att träna på det, lyssna på svenska ljudböcker, poddar, prata med folk eller uppsök talpedagog.
Citera
2019-03-20, 07:48
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
T.ex. kallade jag en gång vägguttaget för "you know those two holes in the wall?" när jag behövde förklara en sak till en kund. Det hade inte varit så svårt om jag hade behövt skriva det, men jag kan bli ställd om jag behöver plötsligt och oväntat berätta något som jag aldrig har talat om på engelska.

Man får ju hoppas att kunden inte kom från ett land där de hade tre hål i väggen.
Citera
2019-03-20, 07:49
Medlem
Citat:

Tycker även din omgivning att du är bättre på engelska än svenska?
Citera
2019-03-20, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore

Är deras engelska dålig är det utmärkt att de övar på den för att bli bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in