Citat:
Ursprungligen postat av
Jarvsofaks
Först och främst –*trevlig ton i den här tråden!
Slovakien kunde komma loss med grymma lag på 90-talet, men så är det inte idag. Får se hur långt hemmaplan räcker, personligen tror jag max till kvartsfinal.
Har ganska dålig koll på tjeckiska spelare i Europa, men de spelare de fått loss från NHL hittills skrämmer inte. Kvartsfinal även där.
Ja det är väl bra. Hoppas tråden fortsätter med en trevlig ton. Jag tänket åtminstone göra mitt bästa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jarvsofaks
Glömmer aldrig när Slovakien skrämde livet ur en i en VM-turnering sent 90-tal med spelare som Hossa, Ciger, Palffy, Bondra, Demitra, Beranek etc. Tänk vilket lag Tjeckoslovakien hade haft som ett enat land på den tiden.
Idag känns Slovakien totalt ofarliga och Tjeckien är sällan ens en semifinalkandidat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Tjeckien och Slovakien har gått ner sig rejält dom senaste åren. Tjeckerna har några riktigt bra spelare iofs, men många av dom spelar fortfarande Stanley Cup. Framför allt tänker jag på Panstrnak och Hertl, men det finns fler.
Slovakien skulle behöva att Boston åker ur SC. Får dom hem Chara och Halak. Men även med sådana förstärkningar är dom klart sämre än dom fyra stora.
Tatar hade varit fetgiven i vårt lag om han var svensk. Panik är också klart bättre än många som ska med för vår del.
Hischier, Fiala, Josi är dom jag vet ska med. Schweiz blir tuffa att tas med helt klart. Troligtvis inte ett lag för en semifinal dock, men det hade jag sagt förra året också inför turneringen å andra sidan.
Ofarliga är att ta i men ja, dom har fallit långt. Runt millenieskifter var det Tjeckien som vann det mesta, och Slovakien hade grymma spelare dom också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Steff83
Ja. Passande nog så avslutade Slovakien Tjeckiens segertåg och peakade med att ta guldet 2002.
M.fl.
Så m.a.o. lyckades Tjeckoslovakien producera många bra spelare. Dessa spelare fostrade på 80-talet höll fram till tidigt 00-tal. Men verken Tjeckien eller Slovakien har därefter varit lika framgångsrika med att få fram stjärnor. Konstigt, vad beror det på? Det är ju samma klubbar och tränare. Lämnar spelarna i 18-19 års åldern innan de är redo, för att bli backupspelare i någon tysk division 1-klubb och liknande och stannar i utvecklingen?