2019-04-28, 03:32
Medlem
Imorgon kan ni väl undvika att skriva över 10 sidor i tråden
Citera
2019-04-28, 03:36
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben

Du fick det att låta som han lirade i förstakedjan hela säsongen typ

Boston - Coulombs kvittar
Islanders - Carolina tar jag gärna Carolina ut.
St Louis - Dallas kvittar, skönt med Klingberg men även Sundqvist.
San Jose - Colorado tar jag Colorado för Landeskog och ev. Söderberg, men inte helt fel med Nyqvist och ev. EK65.

Borde klargjort att det gällde sex matcher. Men hur många svenska spelare har gått från farmarligan till NHL och producerat 2 mål och 2 assist (första-assist) på sex matcher?

Ser hellre att Colorado ryker eftersom vi är i större behov av forwards, särskilt av Landeskogs typ.
Citera
2019-04-28, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Borde klargjort att det gällde sex matcher. Men hur många svenska spelare har gått från farmarligan till NHL och producerat 2 mål och 2 assist (första-assist) på sex matcher?

Ja det är imponerande. Jag har skrivit innan i tråden att Olofsson bör vara ett alternativ vid många nej från forwards i NHL.

Citat:
Ser hellre att Colorado ryker eftersom vi är i större behov av forwards, särskilt av Landeskogs typ.

Läs om, läs rätt Jag skrev att jag tar Colorado helst som åker ut.
Citera
2019-04-28, 03:56
Medlem
Som jag förstått har Lundqvist, Markström, Enroth, Nilsson och ev. Hellberg velat spela VM. Det är positivt med så många bra målvakter som vill spelar VM. Jag hoppas Enroth, Nilsson och Hellberg laddar om och tar det bra så de vill vara med kommande VM när Lundqvist, Markström och Lehner inte kommer och vi behöver de.

Jag har även blivit mer positivt inställd på att slänga in Lander i en kedja. Så bra är han. Evenberg och Rasmussen kan vara 13-14:e forwards som inte anmäls för ens det behövs. Gillar även Carl Klingberg och Bergström men de kan få stå åt sidan detta VM.
Citera
2019-04-28, 10:45
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ofarliga är att ta i men ja, dom har fallit långt. Runt millenieskifter var det Tjeckien som vann det mesta, och Slovakien hade grymma spelare dom också.
Ja. Passande nog så avslutade Slovakien Tjeckiens segertåg och peakade med att ta guldet 2002.
Citera
2019-04-28, 14:30
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Ja det är imponerande. Jag har skrivit innan i tråden att Olofsson bör vara ett alternativ vid många nej från forwards i NHL.

Läs om, läs rätt Jag skrev att jag tar Colorado helst som åker ut.

Lördagsdyslexi, tydligen...
Glöm allt jag sagt.
Citera
2019-04-28, 15:18
Medlem
Burakowsky har fått förfrågan om VM men sagt nej pga skada och kontraktssituationen (Läs dricka öl enligt en här).
Citera
2019-04-28, 15:20
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Först och främst –*trevlig ton i den här tråden!

Slovakien kunde komma loss med grymma lag på 90-talet, men så är det inte idag. Får se hur långt hemmaplan räcker, personligen tror jag max till kvartsfinal.

Har ganska dålig koll på tjeckiska spelare i Europa, men de spelare de fått loss från NHL hittills skrämmer inte. Kvartsfinal även där.

Ja det är väl bra. Hoppas tråden fortsätter med en trevlig ton. Jag tänket åtminstone göra mitt bästa.

Citat:
Glömmer aldrig när Slovakien skrämde livet ur en i en VM-turnering sent 90-tal med spelare som Hossa, Ciger, Palffy, Bondra, Demitra, Beranek etc. Tänk vilket lag Tjeckoslovakien hade haft som ett enat land på den tiden.

Idag känns Slovakien totalt ofarliga och Tjeckien är sällan ens en semifinalkandidat.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Tjeckien och Slovakien har gått ner sig rejält dom senaste åren. Tjeckerna har några riktigt bra spelare iofs, men många av dom spelar fortfarande Stanley Cup. Framför allt tänker jag på Panstrnak och Hertl, men det finns fler.

Slovakien skulle behöva att Boston åker ur SC. Får dom hem Chara och Halak. Men även med sådana förstärkningar är dom klart sämre än dom fyra stora.

Tatar hade varit fetgiven i vårt lag om han var svensk. Panik är också klart bättre än många som ska med för vår del.

Hischier, Fiala, Josi är dom jag vet ska med. Schweiz blir tuffa att tas med helt klart. Troligtvis inte ett lag för en semifinal dock, men det hade jag sagt förra året också inför turneringen å andra sidan.

Ofarliga är att ta i men ja, dom har fallit långt. Runt millenieskifter var det Tjeckien som vann det mesta, och Slovakien hade grymma spelare dom också.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja. Passande nog så avslutade Slovakien Tjeckiens segertåg och peakade med att ta guldet 2002.

M.fl.

Så m.a.o. lyckades Tjeckoslovakien producera många bra spelare. Dessa spelare fostrade på 80-talet höll fram till tidigt 00-tal. Men verken Tjeckien eller Slovakien har därefter varit lika framgångsrika med att få fram stjärnor. Konstigt, vad beror det på? Det är ju samma klubbar och tränare. Lämnar spelarna i 18-19 års åldern innan de är redo, för att bli backupspelare i någon tysk division 1-klubb och liknande och stannar i utvecklingen?
Citera
2019-04-28, 15:39
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus

M.fl.

Så m.a.o. lyckades Tjeckoslovakien producera många bra spelare. Dessa spelare fostrade på 80-talet höll fram till tidigt 00-tal. Men verken Tjeckien eller Slovakien har därefter varit lika framgångsrika med att få fram stjärnor. Konstigt, vad beror det på? Det är ju samma klubbar och tränare. Lämnar spelarna i 18-19 års åldern innan de är redo, för att bli backupspelare i någon tysk division 1-klubb och liknande och stannar i utvecklingen?

Väldigt förvånande faktiskt. Men hockey är en dyr materialsport. Kommunismens fall ledde till att folk fick det bättre, men jag misstänker att hockeyutrustning var något som staten stod för på den tiden. När folk blev fria kanske dom prioriterade sina medel annorlunda? Fotboll kanske stal talangerna på så vis? Bara en teori, säger inte att det måste vara så. Någonting har ju verkligen gått åt skogen med både tjeckisk och slovakisk hockey i alla fall. Det var ju Tjeckoslovakien som var det största hotet mot Sovjet under den röda maskinens era. Dom var verkligen bra även innan generationen vi pratar om här.
Citera
2019-04-28, 17:10
Medlem
Thains avatar
Någon som kan förklara för mig varför spelare som tackar nej ibland väljer att ursäkta sig med att skylla på skador? Vi leker med tanken exempelvis att Predators hade gått vidare, skulle då Arvidsson gått till tränaren och sagt att han inte kan spela vidare?

Jag köper hellre att personen är ärlig och helt enkelt inte vill spela VM. Att skylla på en skada när man förmodligen hade spelat vidare i Stanley Cup om sitt lag gått vidare är enligt mig en aning märkligt.
Citera
2019-04-28, 17:23
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thain
Någon som kan förklara för mig varför spelare som tackar nej ibland väljer att ursäkta sig med att skylla på skador? Vi leker med tanken exempelvis att Predators hade gått vidare, skulle då Arvidsson gått till tränaren och sagt att han inte kan spela vidare?

Jag köper hellre att personen är ärlig och helt enkelt inte vill spela VM. Att skylla på en skada när man förmodligen hade spelat vidare i Stanley Cup om sitt lag gått vidare är enligt mig en aning märkligt.

Forsberg och Arvidsson missade väl typ 20 matcher i år pga skada. I deras fall är det nog arbetsgivaren som ber dem att stanna hemma. De kanske är jättesugna på att spela VM, men vill samtidigt vara lojala mot arbetsgivaren. De har då att välja på att säga 1) Jag vill inte spela VM; 2) Klubben förbjuder mig; 3) Jag behöver läka kroppen.
Citera
2019-04-28, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thain

Nej det är inte märkligt. Det är en jävla skillnad på att spela för klubben man tillhör eller att få tillåtelse av klubben att bli utlånad. Det handlar inte om de skulle kunna spela VM eller ej, för de skulle de kunna göra, det handlar om att klubben inte vill ta den risken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in