2019-03-31, 13:43
Medlem
En realistisk drömbacksida kan bli att Edler, Dahlin, Gustafsson, Lindholm, OEL, Lasson, Klefbom, Klingberg och Brodin kommer. Av dessa 9 ska 6 med. Hur hade ni format de 3 backparen och vilka 3 hade ni nobbat?

OEL - Klingberg
Lindholm - Dahlin
Lasson - Klefbom

Det känns ju dock sjukt att tacka nej till Edler, Gustafsson och Brodin. Grönborg kan ställas inför ett rejält lyxproblem om drygt en månad. Det är nästan så att man hoppas på att 3 spelare är skadade
Citera
2019-03-31, 13:49
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Grönborg brukar ge 7:e backen speltid ja men det är några minuter per match vilket knappast spelare som Klefbom, Adam Larsson, Brodin osv kommer vara intresserad av. Givna NHL backar som tas in bör få minst 10 minuter speltid per match och alltså en plats i någon av de 3 backparen.

Ja, precis. Och som sagt, jag köper det. Det är nog bättre för stämningen i laget och för möjligheten att få hem NHL-spelare framöver att satsa på 6 backar därifrån och nöja sig så.

Citat:
Jag håller Markström som 2:a val efter Lehner men kan köpa att man vill ha Nilsson framför.

Nilsson har gjort många riktigt bra insatser på sistone trots att han spelar i ett riktigt skitlag. Men visst, det är jämnt mellan dessa två. Lehner är givet förstaval iaf. Han har varit så bra att man får fråga sig vem man satsar på om Henke mot förmodan tackar ja. Men sådana lyxproblem tror jag inte att vi ställs inför. Henke tror jag tackar nej, och Islanders kanske rent av går långt.

Citat:
Anaheim är en förstad till LA. En bättre jämförelse är Solna och Stockholm

Det håller jag inte med om, men det har inte med hockey att göra, så skit samma.

Citat:
Visste att någon skulle kommentera Enroth och SHL men han har spenderat nästan hela säsongen i KHL

Det är var man har sin hemvist i skrivande stund som räknas. Men visst, det är detaljer det där. Det som spelar roll är hur duktig man är och i fallet tredjemålvakt, framtidspotential. Och vi verkar tänka lika där.

Citat:
Tanken med min lista är att Enroth och Hellberg ska med som 1-2:a målvakt om alternativen inte är bättre. Lassinantti och Reideborn som 3:a. Så vi resonerar samma här

Förutom en detalj. Hellberg är ungefär lika gammal som grabbarna du listar. Sen om han är den man väljer... Jag lutar nog åt Joel.
Citera
2019-03-31, 13:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
En realistisk drömbacksida kan bli att Edler, Dahlin, Gustafsson, Lindholm, OEL, Lasson, Klefbom, Klingberg och Brodin kommer. Av dessa 9 ska 6 med. Hur hade ni format de 3 backparen och vilka 3 hade ni nobbat?

OEL - Klingberg
Lindholm - Dahlin
Lasson - Klefbom

Det känns ju dock sjukt att tacka nej till Edler, Gustafsson och Brodin. Grönborg kan ställas inför ett rejält lyxproblem om drygt en månad. Det är nästan så att man hoppas på att 3 spelare är skadade

Jag hade nog satt Adam Larsson med OEL för balansens skull, Klingberg med Edler... Fast det tar emot att offra Klefbom. Om det nu är honom man offrar. Kanske Dahlin? Men det vill man inte heller göra... Tackar alla dessa 9 ja så har vi ett galet lyxproblem.

Och då har vi ändå Gustafsson och Nemeth som kan vara aktuella också. 6 bra NHL-backar, det ska vi få ihop utan problem.

Kom på ytterligare en. Hjalmarsson. Vill han komma så vill jag ha honom. Vi behöver den typen av backar också. Fatta Hjalmarsson och Larsson i boxplay... Vilka special teams vi kan få!

Alltså, vi skulle typ kunna få ihop TVÅ backuppsättningar av hög NHL-klass, och ändå ha två av världens bästa backar låsta i Stanley Cup, plus Strålman som inte är helt dålig han heller.
Senast redigerad av Trollfeeder 2019-03-31 kl. 13:58.
Citera
2019-03-31, 13:56
Medlem
Finlands bästa spelare Alexander Barkov, ställer sej possitiv till spel i VM.
Detta efter det blivit klart att Panthers missar playoffs i NHL.

Nu behövs det bara 20 toppspelare till...
Citera
2019-03-31, 14:00
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajmoon81

Åker Dallas ut mot Winnipeg (lär det väl bli?) så har ni en riktigt bra back också, för Heiskanen lär väl inte tacka nej.
Citera
2019-03-31, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Förutom en detalj. Hellberg är ungefär lika gammal som grabbarna du listar.

Detta kan låta lite ologiskt, visst är Hellberg född 91, Adam 92 och Joel 93, men Hellberg är för bra för att vara 3:e målvakt enligt mig. Jag ser ingen mening med att ha med han som 3:e målvakt, han har redan rutinen och kvalitén. Joel och Adam besitter inte den rutinen alls på samma sätt och har nog enklare att ta den rollen. Ge Hellberg ledigt istället för att vara 3:e målvakt. Sedan spelar liga också roll. Resorna i KHL är mycket längre än i SHL. Så 3:e målvakten handlar inte så mycket om ålder för Hellberg utan han faller bort där pga annat.
Citera
2019-03-31, 14:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Detta kan låta lite ologiskt, visst är Hellberg född 91, Adam 92 och Joel 93, men Hellberg är för bra för att vara 3:e målvakt enligt mig. Jag ser ingen mening med att ha med han som 3:e målvakt, han har redan rutinen och kvalitén. Joel och Adam besitter inte den rutinen alls på samma sätt och har nog enklare att ta den rollen. Ge Hellberg ledigt istället för att vara 3:e målvakt. Sedan spelar liga också roll. Resorna i KHL är mycket längre än i SHL. Så 3:e målvakten handlar inte så mycket om ålder för Hellberg utan han faller bort där pga annat.

Ja, jag tänker som du där även om jag inte lutar lika hårt. Joel ser jag som bättre än Adam och därför väljer jag honom.

Det som är akilleshälen är forwardssidan, så jag hoppas verkligen att Silfverberg, Zibanejad, Rakell, Pettersson och sådana kvalitetsspelare som åkt ur dyker upp. Eller att Nashville åker ur SC. Dom har gått svagt ett tag nu trots allt.
Citera
2019-03-31, 14:44
Medlem
Citat:
Jag hade nog satt Adam Larsson med OEL för balansens skull, Klingberg med Edler... Fast det tar emot att offra Klefbom. Om det nu är honom man offrar. Kanske Dahlin? Men det vill man inte heller göra... Tackar alla dessa 9 ja så har vi ett galet lyxproblem.

Och då har vi ändå Gustafsson och Nemeth som kan vara aktuella också. 6 bra NHL-backar, det ska vi få ihop utan problem.

Kom på ytterligare en. Hjalmarsson. Vill han komma så vill jag ha honom. Vi behöver den typen av backar också. Fatta Hjalmarsson och Larsson i boxplay... Vilka special teams vi kan få!

Alltså, vi skulle typ kunna få ihop TVÅ backuppsättningar av hög NHL-klass, och ändå ha två av världens bästa backar låsta i Stanley Cup, plus Strålman som inte är helt dålig han heller.

Klingberg och OEL passar ihop. Både är spelskickliga, spelsmarta och snabba på skridskorna. Ingen av de är direkt dålig i defensiven. Klingberg visade förra VM hur bra han är i defensiven. Nackdelen med de två är väl att det blir lite tafatt framför eget mål och att det fysiska inte riktigt är där. Nackdelen är att OEL inte kommer offensivt så mycket som man vill, men med Klingberg, Dahlin och Klefbom är det inte brist på offensiva backar

Nemeth tycker jag är en bit från dessa 9 namn, Hägg då är närmare.

Hjalmarsson är så klart given om han kommer.

Hedman, Strålman, Ekholm och Karlsson är låsta

Citat:
Ursprungligen postat av Sajmoon81

Carolina åker väl ut i runda 1 så där kommer Aho och Teräväinen, Buffalo finns Ristolainen, Dallas finns 2 bra backar, Colorado har vi Rantanen, Kotkaniemi, Lehkonen och Armia blir väl tillgängligt snart, Nutivaara som back, Granlund och Vatanen missar slutspel osv. Men visst, Finland har inte alls samma bredd.

I mål Koskinen eller Korpisalo, annars ser det inte så ljust ut.

Kan nog glömma Laine, Donskoi, Kapanen och Granlund.

Citat:
Åker Dallas ut mot Winnipeg (lär det väl bli?) så har ni en riktigt bra back också, för Heiskanen lär väl inte tacka nej.

Lindell också.
Senast redigerad av 400Ben 2019-03-31 kl. 14:57.
Citera
2019-03-31, 15:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Klingberg och OEL passar ihop. Både är spelskickliga, spelsmarta och snabba på skridskorna. Ingen av de är direkt dålig i defensiven. Klingberg visade förra VM hur bra han är i defensiven. Nackdelen med de två är väl att det blir lite tafatt framför eget mål och att det fysiska inte riktigt är där. Nackdelen är att OEL inte kommer offensivt så mycket som man vill, men med Klingberg, Dahlin och Klefbom är det inte brist på offensiva backar

Det jag menar med balansen är just att vi dels får två backar ihop som ska ha mycket puck, del två som inte har den där styrkan framför eget mål. Försvara kan dom såklart.

Citat:
Nemeth tycker jag är en bit från dessa 9 namn, Hägg då är närmare.

Ja, inte skulle jag ta bort någon av dom vi har listat för att få in honom, men han gör före hela SHL skulle jag säga. Och just ja, Hägg också... Som sagt, tackar alla ja får vi ihop två lag på backsidan.

Citat:
Hedman, Strålman, Ekholm och Karlsson är låsta

Med Nashvilles form på sistone, är Ekholm så låst?

Citat:
Lindell också.

Just ja!
Citera
2019-03-31, 16:40
Medlem
Trollfeeders avatar
Får hemmanationen ihop något vettigt lag tror ni? Slovakien är ju verkligen på dekis nuförtiden men vore kul för turneringen om dom orkade vidare till kvarten i alla fall. Bara vi inte får dom i kvarten. Slovakien är ju vårt klassiska lag vi brukar schabbla bort oss mot.

Boston ångar ju på i NHL så Chara och Halak är nog körda för slovakerna, men Tatars Montreal ligger pyrt till, och skulle dom lyckas krångla sig till SC så får dom väl möta Tampa Bay, och den matchserien blir nog inte lång. Paniks Arizona ser ut att missa SC, och sen finns Jaros i Ottawa. Sen finns det lite andra slovaker i NHL, men dom flesta är av tveksam kvalitet. Cernak är väl iofs inte usel men Tampa Bay räknar jag med att dom ska vara kvar i SC när gruppspelet är slut.
Citera
2019-04-05, 09:32
Medlem
Citat:
Får hemmanationen ihop något vettigt lag tror ni? Slovakien är ju verkligen på dekis nuförtiden men vore kul för turneringen om dom orkade vidare till kvarten i alla fall. Bara vi inte får dom i kvarten. Slovakien är ju vårt klassiska lag vi brukar schabbla bort oss mot.

Boston ångar ju på i NHL så Chara och Halak är nog körda för slovakerna, men Tatars Montreal ligger pyrt till, och skulle dom lyckas krångla sig till SC så får dom väl möta Tampa Bay, och den matchserien blir nog inte lång. Paniks Arizona ser ut att missa SC, och sen finns Jaros i Ottawa. Sen finns det lite andra slovaker i NHL, men dom flesta är av tveksam kvalitet. Cernak är väl iofs inte usel men Tampa Bay räknar jag med att dom ska vara kvar i SC när gruppspelet är slut.

Jadu. Som du nämner kan man nog glömma Chara, Halak och Cernak. Även Cehlárik och Marincin kan de nog glömma.

De får hoppas på Tatar, Panik och Jaros.

Övriga som finns är Budaj i mål som inte är helt kass, sedan Sekera och Dano som heller inte är kassa, men visst det hade inte varit några förstärkningar för toppnationer.

Viktigt för de att Tatar och Panik kommer.

Men det ser svagt ut tycker jag.

Sedan finns Jurco i AHL och Hrivík i KHL men inga spetsspelare direkt i turneringen.

Tungt för en sådan här nation med spelare som Hossa och Gaborik långtidsskadade.

Slåss med Tyskland och Danmark om 4:e platsen men jag tror de kommer ta 5:e platsen före Danmark.
Senast redigerad av 400Ben 2019-04-05 kl. 09:42.
Citera
2019-04-05, 09:53
Medlem
Bartman777s avatar
Jag har alltid gillat Slovakien i hockey-sammanhang, så jag hoppas det går bra för dom.
Men det ser inte så ljust ut kanske.

Har de några lovande på väg upp? Jag tänker på hur framtiden ser ut.
Vad jag förstått ser det väl inte jätteljust ut, men de har väl Bondra som gjorde bra ifrån sig i JVM.
Har för mig det var något mer namn också.

Men ja, i detta VM lär ju inte det hjälpa. Men som sagt, jag gillar dom och jag hoppas det vänder snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in