2019-03-19, 08:51
Medlem
Jag har vid några tillfällen blivit tillfrågad om jag vill ta en tandvårdsförsäkring hos folktandvården. Det framställdes som att det var något helt frivilligt och jag tackade nej men efter det har jag inte blivit kallad längre. Är detta en tillfällighet eller är det ett sätt att inofficiellt smyga in att man måste ta en sådan försäkring för att automatiskt få tandvård. När jag ringt så har jag fått tid och de säger inte öppet att försäkringen skulle påverka men det verkar, som sagt var, göra detta.
Citera
2019-03-19, 09:04
Medlem
Haha wow. Snacka om att överanalysera. Du låter väldigt paranoid.

Jag tror att det är en tillfällighet. Vad sägs om att fråga dem varför du inte fått en ny kallelse?
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2019-03-19 kl. 09:15.
Citera
2019-03-19, 09:29
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfiot
Jag har vid några tillfällen blivit tillfrågad om jag vill ta en tandvårdsförsäkring hos folktandvården. Det framställdes som att det var något helt frivilligt och jag tackade nej men efter det har jag inte blivit kallad längre. Är detta en tillfällighet eller är det ett sätt att inofficiellt smyga in att man måste ta en sådan försäkring för att automatiskt få tandvård. När jag ringt så har jag fått tid och de säger inte öppet att försäkringen skulle påverka men det verkar, som sagt var, göra detta.
Det tror jag inte. Jag tog en privat tandvårdsförsäkring för en herrans massa år sen och den ligger 25% under kostnaden för frisktandvårdsförsäkringen. Jag har aldrig blivit särbehandlad för det.
Citera
2019-03-19, 09:35
Medlem
Citat:
att zarfiot har blivit erbjuden tandvårdsförsäkring ser jag som en naturlig fortsättning.
Haha, såklart du gör Såklart att även tandvårdsförsäkringen är en en del av konspirationen!

Tandvårdsförsäkringen infördes för övrigt 1974. Jag antar att konspirationen påbörjades redan då?
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2019-03-19 kl. 09:37.
Citera
2019-03-19, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Haha wow. Snacka om att överanalysera. Du låter väldigt paranoid.

Jag tror att det är en tillfällighet. Vad sägs om att fråga dem varför du inte fått en ny kallelse?

Jag tror självfallet inte att det är en stor konspiration utan mer att det kanske underförstått har sålts in att man ska ta de med försäkring i första hand.

Sista gången som jag var tvungen att påminna för att få kallelse så frågade de specifikt om jag hade en försäkring och då frågade jag om det hade någon betydelse för om jag skulle bli kallad. De sa givetvis att det inte hade det men varför frågade de då.

Jag tycker förövrigt att det är lite konstigt att tandläkarna plötsligt har blivt försäljare av försäkringar.
Citera
2019-03-19, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Det tror jag inte. Jag tog en privat tandvårdsförsäkring för en herrans massa år sen och den ligger 25% under kostnaden för frisktandvårdsförsäkringen. Jag har aldrig blivit särbehandlad för det.

Men den försäkringen såldes väl inte in av tandvården?
Citera
2019-03-19, 10:38
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Men den försäkringen såldes väl inte in av tandvården?
Nej det är just det jag menar... Har aldrig blivit särbehandlad för att jag inte använder deras försäkring.
Citera
2019-03-19, 19:45
Moderator
ofays avatar
Tandvården har en skyldighet att jobba förebyggande. Har man försäkring går man regelbundet när man kallas och slipper då dra på sig större skador vilket är förebyggande och bra för folkhälsan. Folktandvården har också skyldighet att kalla alla med försäkring i tid vilket de inte har på vanligt betalande patienter
Citera
2019-03-19, 21:19
Medlem
Det finns ingen direkt diskriminering mot patienter som betalar på vanligt sätt.
Men.
Folktandvården är skyldiga att kalla in alla barn på undersökning i tid (enligt den risk som barnen bedöms ha givetvis, alla måste inte komma efter 12 månader).
Folktandvården måste också kalla in alla som är försäkrade enligt den tiden som det står i avtalet.
Man är dock inte skyldiga att kalla in vuxna efter någon specifik tid.

Så om en klinik inte är överbelastad så är det givetvis inga problem, alla kallas enligt det intervall som är satt. Men är en klinik kraftigt överbelastad under lång tid så kommer vuxna utan försäkring att släpa efter i kallelser (det brukar gå utmärkt att ringa och fråga om det inte är dags för undersökning dock, då får man en tid).

Jag tycker personligen att frisktandvård är ganska bra. Det finns precis som ofay säger en skyldighet för Folktandvården att arbeta förebyggande (gäller förvisso även generellt men patienter är inte så villiga att gå på extra besök hos tandhygenister/sköterskor och få förebyggande tandvård eftersom det kostar extra) och sådant arbete är både inbyggt i systemet samt att folk kommer mer regelbundet när de redan betalt för sitt besök. Dessutom regleras priset automatiskt varje år för att inte försäkringen skall generera större vinster än vanlig tandvård till vuxna.
Citera
2019-03-20, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CCK
Det finns ingen direkt diskriminering mot patienter som betalar på vanligt sätt.
Men.
Folktandvården är skyldiga att kalla in alla barn på undersökning i tid (enligt den risk som barnen bedöms ha givetvis, alla måste inte komma efter 12 månader).
Folktandvården måste också kalla in alla som är försäkrade enligt den tiden som det står i avtalet.
Man är dock inte skyldiga att kalla in vuxna efter någon specifik tid.

Så om en klinik inte är överbelastad så är det givetvis inga problem, alla kallas enligt det intervall som är satt. Men är en klinik kraftigt överbelastad under lång tid så kommer vuxna utan försäkring att släpa efter i kallelser (det brukar gå utmärkt att ringa och fråga om det inte är dags för undersökning dock, då får man en tid).

Jag tycker personligen att frisktandvård är ganska bra. Det finns precis som ofay säger en skyldighet för Folktandvården att arbeta förebyggande (gäller förvisso även generellt men patienter är inte så villiga att gå på extra besök hos tandhygenister/sköterskor och få förebyggande tandvård eftersom det kostar extra) och sådant arbete är både inbyggt i systemet samt att folk kommer mer regelbundet när de redan betalt för sitt besök. Dessutom regleras priset automatiskt varje år för att inte försäkringen skall generera större vinster än vanlig tandvård till vuxna.

Det var alltså som jag misstänkte. Min första folktandvård gav mig inte en kallelse på 5 år så då bytte jag men då tackade jag nej till en försäkring även hos den nya och då slutade kallelserna att komma även från dem.

Man smyger alltså i praktiken in en privat försäkringsbaserad tandvård bakvägen.
Citera
2019-03-21, 12:00
Medlem
Citat:
Det var alltså som jag misstänkte. Min första folktandvård gav mig inte en kallelse på 5 år så då bytte jag men då tackade jag nej till en försäkring även hos den nya och då slutade kallelserna att komma även från dem.

Man smyger alltså i praktiken in en privat försäkringsbaserad tandvård bakvägen.
Under dessa 5+ år har tanken aldrig slagit dig att du själv kan öppna käften och be dom kallar dig om ex 1 år igen? Du blir förmodligen inte kallad på rutin till vårdcentralen, sesammottagningar eller annan vård som vuxen (undantag är väll cell provtagning och prostata koll), Varför skulle tandvård fungera annorlunda? Att dom inte gör det automatiskt är för att en hel del _inte vill_ bli kallade (och bokar av tiden och blir sura och griniga om dom får tid "dom inte bett om") och själva hör av sig den dagen dom har fått problem med tänderna.
Citera
2019-03-26, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwHTiTbiDkaiDc
Under dessa 5+ år har tanken aldrig slagit dig att du själv kan öppna käften och be dom kallar dig om ex 1 år igen? Du blir förmodligen inte kallad på rutin till vårdcentralen, sesammottagningar eller annan vård som vuxen (undantag är väll cell provtagning och prostata koll), Varför skulle tandvård fungera annorlunda? Att dom inte gör det automatiskt är för att en hel del _inte vill_ bli kallade (och bokar av tiden och blir sura och griniga om dom får tid "dom inte bett om") och själva hör av sig den dagen dom har fått problem med tänderna.

Jag hade gått ganska många år hos samma folktandvård och hade alltid tidigare blivit kallad på något överenskommet intervall av mellan 1 och 2 år. Jag tycker det fungerade bra för när man inte har besvär så är det ju inte direkt så att man plötsligt kommer på att man skulle vilja gå till tandläkaren, men ändå är det ju bra att kolla regelbundet. Det kanske också är därför de hade ett system med att skicka kallelser. Jag tror inte heller att de slutade med detta för att de plötsligt inte trodde att det passade mig utan snarare av de skäl som jag redan tagit upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in