2019-03-18, 21:13
Medlem
Hello Flashback.

Har nyss tagit examen från ett programmerings bootcamp här i Stockholm och ska försöka komma in i frilans branchen.

Här är ett exempel på en hemsida jag har gjort:
Valencia

Just den där hemsidan är väldigt enkel och innehåller endast funktionerna lägg till / ändra / ta bort saker från menyn som admin kan logga in och göra.

Nu till frågan;
Någon som har några tips på hur man får sin första kund? Har ni lyckats med det genom att skicka ut mail till företag eller vad har ni frilansare gjort? Har ni gjort en hemsida och skickat ut till företag för att eventuellt få den såld?

Uppskattar alla svar
Citera
2019-03-18, 21:18
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannaSwDn
Hello Flashback.

Har nyss tagit examen från ett programmerings bootcamp här i Stockholm och ska försöka komma in i frilans branchen.

Valencia

Just den där hemsidan är väldigt enkel och innehåller endast funktionerna lägg till / ändra / ta bort saker från menyn som admin kan logga in och göra.

Nu till frågan;
Någon som har några tips på hur man får sin första kund? Har ni lyckats med det genom att skicka ut mail till företag eller vad har ni frilansare gjort? Har ni gjort en hemsida och skickat ut till företag för att eventuellt få den såld?

Uppskattar alla svar

Nu jobbar jag inte inom webbutveckling, men jag skulle råda dig att söka ett jobb först, och börja frilansa när du har jobbat ett tag om det är det du verkligen vill göra. Då har du ett CV att peka på, och då är det lättare att sälja.
Citera
2019-03-18, 21:22
Medlem
Ska du frilansa som nyexaminerad behöver du en konsultsäljare.
Jag förstår inte heller varför du vill starta eget nu när du är så färsk, sök jobb på konsultbolag istället.
Citera
2019-03-18, 21:53
Medlem
Tuff bransch och jäkla kämpigt. Finns så otroligt mycket utvecklare idag.

Börja med en riktig portfölj. Utan referenser skulle jag tipsa om https://99designs.com eller liknande tjänster för att jobba mot riktiga kunder på riktiga projekt och på så vis kunna ha något som visar vad du har att erbjuda. Förvänta dig inte betalt för något, som sagt otroligt mycket utvecklare och designers i denna tid.

Vill du inte ställa upp i tävlingarna så utgå ifrån specifikationen och helt enkelt byt ut logga och bilder innan du visar upp det i din portfölj sen igen.

Ta dig an mindre gig först för att känna lite på processen i att ta betalt, fakturering. Paypal eller andra betalningsmöjligheter för internationella kunder som inte skattar som vi.

Jobbar du sedan mot mycket svensks. f-skatt.

Riktig domän, hantera nameservers så du vet hur du publicerar kundens sida osv.

Var noga med vad du kan och erbjuder. För någon som inte kan utgår från att en utvecklare vet och gör allt och kan således väldigt lätt leda till en disput.

Lämna aldrig ifrån dig filer utan att ha fått betalt!! (med undantag om det inte finns någon mellanhand)

Har du möjligheten till jobb inom yrket så är det ändå att rekommendera om/till du tar steget om du vill frilansa på heltid.
Citera
2019-03-18, 21:54
Medlem
Börja här och lägg löjligt låga bud, se det som utbildning. Sen när du får många stjärnor så höjer du priset. Sedan blir du head-huntad.
www.freelancer.com
Citera
2019-03-18, 23:30
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamfake
Tuff bransch och jäkla kämpigt. Finns så otroligt mycket utvecklare idag.

Börja med en riktig portfölj. Utan referenser skulle jag tipsa om https://99designs.com eller liknande tjänster för att jobba mot riktiga kunder på riktiga projekt och på så vis kunna ha något som visar vad du har att erbjuda. Förvänta dig inte betalt för något, som sagt otroligt mycket utvecklare och designers i denna tid.

Vill du inte ställa upp i tävlingarna så utgå ifrån specifikationen och helt enkelt byt ut logga och bilder innan du visar upp det i din portfölj sen igen.

Ta dig an mindre gig först för att känna lite på processen i att ta betalt, fakturering. Paypal eller andra betalningsmöjligheter för internationella kunder som inte skattar som vi.

Jobbar du sedan mot mycket svensks. f-skatt.

Riktig domän, hantera nameservers så du vet hur du publicerar kundens sida osv.

Var noga med vad du kan och erbjuder. För någon som inte kan utgår från att en utvecklare vet och gör allt och kan således väldigt lätt leda till en disput.

Lämna aldrig ifrån dig filer utan att ha fått betalt!! (med undantag om det inte finns någon mellanhand)

Har du möjligheten till jobb inom yrket så är det ändå att rekommendera om/till du tar steget om du vill frilansa på heltid.

Varför undantaget?
Citera
2019-03-19, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Varför undantaget?
Om en tredjepart tjänst/aktör medlar har man oftast inget alternativ. Utan för båda din och kunds säkerhet så håller mellanhanden både i pengar och filer. Deras vinst är redan medlingen så att bli blåst där är mindre troligt än en kund som helt enkelt bara skiter i att betala. Speciellt inom webbutveckling där marknaden kan vara global.

Använder man betalmedel som paypal så finns även(har funnits. ska vara ärlig att det var länge sedan jag läste tos'n där :S) lite luriga regler när det gäller disputer om digitala produkter där säljare historiskt sett har varit i en mer utsatt position. Inte mycket att göra när en köper använder ett stulet cc exempelvis. Din produkt är då inte längre unik och du får stå till svars för ifall du redan dragit tillbaka pengarna tex.
Citera
2019-03-19, 00:04
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Om en tredjepart tjänst/aktör medlar har man oftast inget alternativ. Utan för båda din och kunds säkerhet så håller mellanhanden både i pengar och filer. Deras vinst är redan medlingen så att bli blåst där är mindre troligt än en kund som helt enkelt bara skiter i att betala. Speciellt inom webbutveckling där marknaden kan vara global.

Använder man betalmedel som paypal så finns även(har funnits. ska vara ärlig att det var länge sedan jag läste tos'n där :S) lite luriga regler när det gäller disputer om digitala produkter där säljare historiskt sett har varit i en mer utsatt position. Inte mycket att göra när en köper använder ett stulet cc exempelvis. Din produkt är då inte längre unik och du får stå till svars för ifall du redan dragit tillbaka pengarna tex.

Fast du skrev ju "Lämna aldrig ifrån dig filer utan att ha fått betalt!! (med undantag om det inte finns någon mellanhand)". Inte ska bort då, antar jag?
Citera
2019-03-19, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Fast du skrev ju "Lämna aldrig ifrån dig filer utan att ha fått betalt!! (med undantag om det inte finns någon mellanhand)". Inte ska bort då, antar jag?

Ah sedär! En miss där. Givetvis är det så
Citera
2019-03-19, 00:11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ah sedär! En miss där. Givetvis är det så

Den gjorde mig rätt förvirrad. Jag tänkte att är det någon som kan tänkas blåsa TS så är det väl något litet skitföretag som beställer en hemsida av en grön frilansare.
Citera
2019-03-19, 07:02
Moderator
Protons avatar
Webbutveckling och javascript --> Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera
2019-03-19, 07:06
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannaSwDn
Hello Flashback.

Valencia

Nu till frågan;

Uppskattar alla svar
Som tidigare påpekats kommer det troligen vara hopplöst svårt för dig som nyexad att slå dig in på frilansbanan, bättre då som sagt att du först jobbar några år som konsult för att sedan ge dig iin på den banan.

Att skicka spam uppskattas sällan av företag, det du behöver göra är att kolla på nån konsultmäklar sida för att hitta uppdrag, men utan en stabil CV ser det inte så bra ut där imoo.

Vill du ändå försöka kan du ju kolla på www.brainville.com alternativt den där frilanssidan nån länkade till, där annonserar folk efter konsulter.

Happy hunting!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in