2019-03-19, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spiderman90
Pappa lämnade mamma och min syster när jag var 6 år gammal annars ganska stabil

Det låter som en ovanligt stabil bakgrund för någon med borderline-diagnos må jag säga..

Du vet säkert redan om själv att narcissism är en försvarsmekanism?

Har själv borderline, komplex ptsd och adhd.
Citera
2019-03-19, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyboy13
Det låter som en ovanligt stabil bakgrund för någon med borderline-diagnos må jag säga..

Komplex ptsd är väl ingen diagnos som ställs av läkare här?
Citera
2019-03-19, 01:06
Medlem
Ja och nej.
Sant är att det är svårt att ställa diagnos då testerna skiljer sig mycket från ex adhd- eller autismtesterna.
Men autism är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, borderline är en personlighetsstörning. Autism är medfött medan man kan ha en känslighet för att utveckla borderline - men störningen uppstår inte om ett vissa faktorer inträffar.

Borderline anses väl vara en mjäkig, påhittad, grej för att det mestadels är unga kvinnor som drabbas.

En annan faktor som du glömmer är att borderline ofta avtar lite av sig självt med åren - kanske för att den sjuka lär av livet, i dont know..

Jag har tre psykologer, och en psykolog i familjen. Alla de erkänner borderline som diagnos. Några hävdar att det måste vara den jobbigaste av alla personlighetsstörningar då den sjuke känner extremt starka känslor, inte helt ovanligt oerhört mycket skuld och skam.

Avslutningsvis är det sant att många symptom även stämmer in på autism, adhd eller ptsd. Sant är också att samsjuklihheten mellan de diagnoserna är hög.
Ex: vilda kids med adhd disiplireras ibland hårt, då utvecklar de ibland ptsd, ibland borderline - ibland båda.

Har själv både (komplex) ptsd, borderline och adhd. Man utvecklar inte komplex ptsd om man inte har borderline. Men man kan ha borderline utan ptsdn.
Nej, komplex ptsd finns inte som diagnos i Sverige än, men i många andra länder, och när som helst blir det en diagnos här också. Ganska stora skillnader på ptsd och komplex sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Borderline är en slaskdiagnos få om ens någon får nu för tiden. Alla jag träffat med äldre borderline- diagnoser har fått dessa ändrade till autism om de fortfarande haft kontakt med psykvården efter år 2000. Den som gett dig diagnosen måste vara fullständigt inkompetent. Om vederbörande känt till denna bakgrund skulle en normalt funtad läkare vara ytterst försiktig med att ens ge diagnosen och först och främst utesluta autism. Rent statistiskt har du just autism. När du sedan skriver att du har narcissistisk personlighetsstörning som är en stor del av just autism...hm.

Lol, den meningen indikerar ju ännu mer att det är just autism du har.

Nu är det så lyckligt att du kan själv kan ställa diagnosen. Ställ dig framför spegeln. Tycker folk att du ser mysko ut? Brukar du få visa leg dvs tycker folk att du ser ung ut? Har du glasögon? Skada på synnerven är mycket vanligt vid autism och ca 70% har glasögon (synnerven är kroppens känsligaste organ.
Bra, nu kan du gå tillbaka till psyk och be om en annan läkare och en ny utredning.
Citera
2019-03-19, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Msz1
Komplex ptsd är väl ingen diagnos som ställs av läkare här?

Inte än nej. Men det finns behandlingar enbart inriktade på komplex ptsd. Så när man blir skickad dit får det väl ses som en halv diagnos i väntan på att diagnosen tas upp på riktigt i Sverige - vilket inte alls ska vara långt borta.
Citera
2019-03-19, 02:13
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spiderman90
Pappa lämnade mamma och min syster när jag var 6 år gammal annars ganska stabil

Citat:
Ursprungligen postat av Luckyboy13

Jaha då är vi tre borderlinefall här då, jag är dock tjej, Ts pappa var frånvarande och även min pappa var ganska frånvarande, hur ser det ut för dig luckyboy? Hade du också någon förälder som var frånvarande eller är det något annat? Vill gärna veta vad vi har gemensamt i barndomen. Jag känner många gånger att jag behöver tröst och uppmärksamhet från dem jag älskar, de måste typ bevisa hela tiden att de älskar mig genom att finnas där och trösta och klappa mig på huvudet när jag är ledsen eller till och med gjort fel, överreagerar och blir sur lätt osv.
Citera
2019-03-19, 09:04
Medlem
godhetsapostelns avatar
Ok. Nu skriver du att du har ADHD också. Då kommer allt i ett helt annat läge. Det låter fortfarande i mina öron som om dom inte vet vad döm gör utan diagnosticerar stort.
Bara att ställa en så vid diagnos "Borderline, ADHD, narcissism" låter helt bissart i mina öron och som någon inte gjort sitt jobb. Ibland är det bättre att erkänna att man inte vet.
Konstigt att ingen ifrågasätter borderline med tanke på dess historiska bakgrund och mycket tveksamma existens.
Gå in i borderline litteraturen och man svamlar om "mentalisering". Man måste ha sovit sig igenom utbildningen om man inte känner igen "theory of mind". Och där får vi igen en annan mycket stark indikation på att borderline handlar om feldiagoserad autism.
Visst kan du vara ett sällsynt riktigt fall av borderline (undantaget som bekräftar regeln) men chansen är inte särskilt stor.
Borderline har låg status då det var en slaskdiagnos för tjejer under en tid då man inte ens visste att tjejer kunde ha autism. Man feldiagnoserar fortfarande kvinnor då stora delar av kåren fortfarande inte fattar att repetativa moment som självskada och anorexi är utryck för autism.
Citera
2019-03-19, 12:38
Medlem
-Andreas-s avatar
Jepp.
Det verkar som att BPD nu i 2010 snart -20 talet kan enkelt översätta till detta för lekmän på svenska;
'Dominant mamá, frånvarande pappa-Syndromet' alt 'Överkontrollerande mor, konflikt undvikande far-Syndromet'.

AD HD syndromet o autism är sjukdomar där symptom o kriterier har varit desamma under längre tid o behövs lite utförligare utredningar + att korrekt apotek amfetamin medicin ganska omgående kan påvisa om patienten har då främst AD HD syndromet, medan samma medicin på en patient som inte har AD HD syndromet oftast gör patienten mer stissig än lugn o fokuserad.
Citera
2019-03-19, 13:00
Medlem
Med andra ord du är som vi alla andra ganska 'normal'
Citera
2019-03-19, 20:42
Medlem
next2yous avatar
Alright nu har du en diagnos eller två och nu blir du den diagnosen! Svara ärligt, handlar livet bara om dig själv? Kan du någongång tänka dig in i någon annans perspektiv? Har du varit självständig under din uppväxt och således fått mycket egen fritid eller har dina föräldrar brytt sig? Dvs har dom varit kontrollerande?

Slutliga, vill du förändra dig eftersom din hjärna är förändringsbar eller kommer du blint acceptera dessa diagnoser som en del av dig och inte göra något åt dom?
Citera
2019-03-19, 20:53
Medlem
hvita.nhegrers avatar
TS, är även din sexualitet sjuk, störd och avvikande eller är du helt normal på det sättet?
Citera
2019-03-19, 21:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Är du tjej eller kille?
Har du fejkat ett självmordsförsök någon gång?
Citera
2019-03-21, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Hur reagerar du när du blir upprörd?

Oftast slår jag sönder saker omkring mig, har väl slagit sönder x antal värdesaker typ mobiler datorer glas osv. brukar hålla mig hemma då iofs. När jag blir upprörd kan det utlösa panikångest då finns lugnande jag kan ta. Andra sker som kan hända är hot om självmord och skära/bränna mig själv det sker i perioder, jag försöker att undvika det men ibland går det inte. Men helt ärligt skulle jag vilja säga att jag 80% av min tid mår väldigt dåligt i form av depression och känner typ inte så mycket. Kan stirra in i väggen under lång tid utan egentligen tänka eller känna något. Den känslan är otroligt jobbig och påverkar mycket av min vardag, att jag knappt känner något, att det inte känns något alls. Hatar det verkligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in