Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det kan inte vara omöjligt att konstruera maktdelning och kontrollmekanismer av hur det fungerar. Anser du verkligen att du idag i praktiken kan kontrollera biaset inom rättsväsendet?
Nej det kan jag inte. Men som någon var inne på har evolutionen vässat mäniskans förmåga att bedöma människan. Och att frånta människan
tillfället till att bedöma andra människor, gör snart att den förmågan försvinner. Use it or lose it. Att bedöma, diskriminera och använda sitt omdöme om andra människor är själva kärnan i att vara människa.
AI har jag uteslutande negativa erfarenheter av. Dels resultatet, som alltid lämnar en del övrigt att önska, men oklart
hur i varje enskilt fall. Som då kräver lika mycket arbete för att reda ut, som att komma fram till resultatet på egen hand. Möjligen som en extra säkerhetscheck efter att man först löst problemet på det naturliga sättet. Så skulle AI kunna användas inom rättsväsendet. När rätten kommit fram till ett domslut, kör man programmet som en check.
Dels genom att AI tillåts bygga system som det inte går att opta sig ut ifrån. AI
kan användas decentraliserat, men i
praktiken blir det ett auktoritärt verktyg. Jag litar helt enkelt inte på tekniska system som i praktiken blir obligatoriska.
Så: Tar bort kärnan i att vara människa, Kräver arbete i efterhand för att förstå hur och varför, Är i praktiken alltid auktoritär och ökar möjligheten för att styra
ännu mera auktoritärt. AI är en
politiskt disruptiv teknik.
Mitt svar på AI: F**k off!