Flashback bygger pepparkakshus!
2019-03-15, 18:43
Medlem
Vi lever i ett samhälle med en generell materialistisk livsåskådning. Karriärism, att äga så många materiella ting som bara möjligt, ha en så hög inkomst som möjligt för att konsumera så mycket som bara möjligt är minst sagt den 'religiösa sekt' som råder i Sverige och många andra nationer.

Vi går i skolan för att lära oss, då vi vill ha bra betyg för att komma in på ett bra gymnasium, för att få bra betyg som vi kan använda till att på något sätt få en bra utbildning i syfte att tjäna mycket pengar för att köpa så många materiella ting som bara möjligt (det är samhällets generella livsfilosofi, det vi direkt alternativt indirekt lär oss)

Som förälder har man ett visst inflytande över ens barn, dels med ens egna handlingar samt de handlingar som ens partner gör. Min partner är själv mer minimalistiskt lagd precis som jag själv. Vi tycker båda att man inte behöver vara rik för att vara lycklig, man behöver inte ens ha snittinkomsten för att må bra, speciellt inte om man bor i en billigare stad!

Vi tror på att överösa barnet med smartphones och annan dyr teknologi leder till mer ont än gott, utan vi tror mer på en livsstil karaktäriserad av hälsa, att uppskatta de enkla sakerna i livet, att ha inre frid, hälsan i behåll, att lära sig nya saker för lärandets skull, inte för social status och pengar. Vi är båda lite självvalda 'outsiders' då vi är förhållandevis skeptiska mot mycket av det omgivande samhället och dess livsåskådning.

Det svåra blir hur man ska lära ens efterkommande att uppskatta en mer minimalistisk livsstil, att allt inte behöver vara extravagant, att man inte behöver ha dyra märkeskläder (att secondhand både är billigare och bra), att man är rik betyder inte att man är glad, uppskatta de enkla sakerna i livet. Jag tror själv att girigheten den materiella girigheten och påverkan av exempelvis reklam blir någonting svårt. Ni som till viss del eller stor del lever med en minimalistisk livsfilosofi och har barn, hur gör ni med era små? jag vill jättegärna höra, tack så mycket!
Citera
2019-03-15, 18:55
Medlem
Man kan väl bara påverka på två sätt. Eget beteende, och att placera ungen i en omgivning med önskvärda värderingar.

Så lev minimalistiskt, och umgås med vänner som är likadana, och visa att det är positivt för er, så har ni nog gjort vad ni kan.
Citera
2019-03-15, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Man kan väl bara påverka på två sätt. Eget beteende, och att placera ungen i en omgivning med önskvärda värderingar.

Så lev minimalistiskt, och umgås med vänner som är likadana, och visa att det är positivt för er, så har ni nog gjort vad ni kan.

Eget beteende är ett fundament precis som du säger, sen att placera ungen/ungarna i en omgivning med önskvärda värderingar är också en självklarhet.

Frågan är vart och i vilka sammanhang man finner människor med liknande värderingar? människor som till viss eller stor del identifierar sig med minimalistiska värderingar är ofta vänster (läs: identitetsvänster etc) vilket jag och min käraste inte är, mer 'realister' och konservativa i den mån att vi tror på familjen som en av samhällets absolut viktigaste och grundläggande institutioner och har mer spirituella värderingar.
Citera
2019-03-16, 04:53
Medlem
AlexanderMockbas avatar
En minimalistisk livsfilosofi inbegriper att inte bry sig om sina barn mer än nödvändigt. Antingen är du minimalist på riktigt och hittar vägar framåt eller så får du arbeta mer på din filosofi för att nå ända dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in