2019-03-15, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JDaddy
Det finns en sak till jag absolut inte förstår. När någon gör något sånt här hemskt, varför gör de då det på ett sådan sätt att de lätt kan bli identifierade, t.ex. livsändning på facebook. Varför i hela världen gör någon det. Vad är det egentligen de vill uppnå? Att bli martyrer? Jag är säkert gammaldags i tankesättet men om någon vill göra något sånt här hemskt, har de ingen önskan att komma undan med det? Känns ju hel ät oförståligt, ungefär som att en bankrånare stannar ju inte kvar på banken efter rånet.

Jag trodde i min enfald att de kriminella helst av allt ville slippa bli gripna, att det liksom är en bärande tanke då kriminella utför brott...men tiderna verkar ha förändrats från då man själv var ung och på den tiden läste om stora brott i dagstidningarna.
För att få sina 15 minutes of fame så klart.
Citera
2019-03-15, 10:41
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesSilencio
Ja men att de hämnas för en Moskéattack är inte direkt troligt. Deras hämnd ligger i ett mkt större perspektiv där de anser att vi i Västvärlden är de absolut värsta som finns. Deras hämnd grundar sig alltid i religösa motiv, därmed sagt att inte det kan komma en mindre hämndattack för detta ändå. Men generellt så hämnas dom inte för s.k mindre attacker som t ex denna.

Skillnaden här är att dådet skedde i en moské och blev dessutom dokumenterat. På samma sätt som Drottninggatan väckte hat hos mej kommer den här attacken att väcka hat hos många musslor. Världen är på väg i rätt riktning, snart kommer västvärlden att nuka mecka. Halleluja.
Citera
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Han kanske tror på talesättet "öga för öga, tand för tand"?
Menar du att alla 49 offer deltog i planeringen av dådet på Drottninggatan? Lite väl konspiratoriskt låter det tycker jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Han är en terrorist och inget annat än ond. Att du ens har mage att säga något annat visar att du sympatiserar med hans gärning. Jag tror vi har en annan potentiell terrorist här.

jojo men du är ju sjuk i huvudet då, hela min poäng har passerat dig. vänster logik = du våldtog- du är ej vit- det är socioekonomisk förklaring. hör det vid varje brott- vad det än berör.
Senast redigerad av quezen 2019-03-15 kl. 10:43.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Såg nu i videon att det står 1571 på geväret- någon som vet vad det betyder?

Osmanska riket kämpar mot en allians bestående av Spanien, Kyrkostaten, Venedig och Malta i slaget vid Lepanto. Wiki
Citera
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JDaddy
Det finns en sak till jag absolut inte förstår. När någon gör något sånt här hemskt, varför gör de då det på ett sådan sätt att de lätt kan bli identifierade, t.ex. livsändning på facebook. Varför i hela världen gör någon det. Vad är det egentligen de vill uppnå? Att bli martyrer? Jag är säkert gammaldags i tankesättet men om någon vill göra något sånt här hemskt, har de ingen önskan att komma undan med det? Känns ju helt oförståligt, ungefär som att en bankrånare stannar ju inte kvar på banken efter rånet.

Jag trodde i min enfald att de kriminella helst av allt ville slippa bli gripna, att det liksom är en bärande tanke då kriminella utför brott...men tiderna verkar ha förändrats från då man själv var ung och på den tiden läste om stora brott i dagstidningarna.
För att syftet är inte dådet, utan den mediala utgivningen efter med den påföljande POLARISERINGEN i samhället. Mer dåd, mer hat, mer hämnd.... de enda som lider är vita män i slutändan.
Citera
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenAbdi
I den långa videon (finns på nån kiwi-sida) spelas musik i bilen när gärningsmannen kör. Min kompis hävdar att det är en serbisk låt. Typ nån jävla folkmusik. Nån som kan bekräfta?

Bekräftar
Citera
2019-03-15, 10:42
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Truthseeker
Hella terrorrörelsen grundades på hämnd. Det är just så de växer och nu har de fått ytterligare anhängare från lättpåverkade idioter via denna terrorhandling.

Vad förespråkar du, sitta stilla i kyrkbänken och låt dem skära halsen av oss. Vi vill ju inte falla så lågt att vi bli som dom.
Citera
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmmm.harskarteknik
Nu hjälper Aftonbladet och Expressen till att koppla samman dådet med Ebba. Man ringer upp föräldrarna och "ger chansen till ett utlåtande" av den anledningen att den skjutande galningen nämnt hennes namn.
Ingen läsare kan fatta eller analysera det osmakliga i det, media vet hur dumma i huvudet läsarna är.
Dvs: en människa på andra sidan jordklotet (bokstavligt talat) nämner en människa som den inte har en gnuttas procent att göra med, den nämnde personen är dessutom tragiskt mördad - då ringer Aftonbladet upp den mördades föräldrar och ger chansen till ett utlåtande.
Underbart, läsarna är så bakom flötet att de uppfattar det som nyhetsflöde eller fakta i målet.
Med makten över media och en finslipad retorik manipuleras den viljelösa massan (inspiration tagen från tysklands 30 och 40-tal).
Verkligen, ingen fattar!
Fantastiskt, underbart, osmakligt roligt att skratta och håna läsarna i ansiktet.

Som om det inte räcker med det Ebbas föräldrar lider fortfarande.

Sen blir dom nämnda av en som orsakat en olycka (ja heter det inte så ?) i en moské. Dom har ju ingenting med det att göra. Enda anledningen dom ringde upp honom var väl för att kolla ifall han fortfarande fördömder terrorism.

Sen så skulle det vara intressant och veta vad som föregått i den Moskén.
Plocka han en helt random eller är dom ökända för att bjuda in radikala talare, eller att dom rent ut sagt är radikala, det är min fråga.
Citera
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Malta 1565 stod det iallafall såg jag, det var belägringen av Malta, när islam försökte invadera Europa första gången.
Citera
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Förmodligen slaget vid Lepanto där den Osmanska flottan förintades av förenade kristna styrkor.
Citera
Medlem
0.999...s avatar
Äntligen någon som inte vänder andra kinden till. Inte undra på att staten vill reglera vapen för vanligt folk sett till det perversa folkutbytet. När en vit bestämt sig för att gå all-in händer det grejjer, att jämföra med den där pajajsen som sprängde sig själv i STHLM trots hjälp utifrån.

Bara en tidsfråga innan vi får se mer av den här varan. Ebbas pappa lär inte vara alltför uppriven heller just nu. Dags för en ny devis, om någon ger dig en örfil, slå av denne käken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in