2019-03-15, 10:38
Medlem
Det finns en sak till jag absolut inte förstår. När någon gör något sånt här hemskt, varför gör de då det på ett sådan sätt att de lätt kan bli identifierade, t.ex. livsändning på facebook. Varför i hela världen gör någon det. Vad är det egentligen de vill uppnå? Att bli martyrer? Jag är säkert gammaldags i tankesättet men om någon vill göra något sånt här hemskt, har de ingen önskan att komma undan med det? Känns ju helt oförståligt, ungefär som att en bankrånare stannar ju inte kvar på banken efter rånet.

Jag trodde i min enfald att de kriminella helst av allt ville slippa bli gripna, att det liksom är en bärande tanke då kriminella utför brott...men tiderna verkar ha förändrats från då man själv var ung och på den tiden läste om stora brott i dagstidningarna.
Citera
2019-03-15, 10:38
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Tragiskt att första killen som dör säger till monstret ''welcome brother'' innan han skjuts ihjäl.
Citera
2019-03-15, 10:39
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Vit, lågklassinkomst och 28 år. Ungefär som de flesta flashbackare som sitter här.
Vad är lågklassinkomst? Du känner uppenbarligen andra som du känner dig själv. Han hade spekulerat med pengar och behövde inte ens arbeta.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmmm.harskarteknik
Nu hjälper Aftonbladet och Expressen till att koppla samman dådet med Ebba. Man ringer upp föräldrarna och "ger chansen till ett utlåtande" av den anledningen att den skjutande galningen nämnt hennes namn.
Ingen läsare kan fatta eller analysera det osmakliga i det, media vet hur dumma i huvudet läsarna är.
Dvs: en människa på andra sidan jordklotet (bokstavligt talat) nämner en människa som den inte har en gnuttas procent att göra med, den nämnde personen är dessutom tragiskt mördad - då ringer Aftonbladet upp den mördades föräldrar och ger chansen till ett utlåtande.
Underbart, läsarna är så bakom flötet att de uppfattar det som nyhetsflöde eller fakta i målet.
Med makten över media och en finslipad retorik manipuleras den viljelösa massan (inspiration tagen från tysklands 30 och 40-tal).
Verkligen, ingen fattar!
Fantastiskt, underbart, osmakligt roligt att skratta och håna läsarna i ansiktet.

Tycker det är osmakligt. De har förlorat en dotter och får inte sörja ifred. Gamar är vad de är som söker mer klicks till varje pris, och saknar fullständigt respekt för andra människor.

Om man ska dra paralleller till Sverige, prata med en terrorforskare istället?????
Senast redigerad av okok1 2019-03-15 kl. 10:41.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
precis, det är allt- han kan inte ha varit psykiskt sjuk eller ond- han är ett offer av systemet. peace and love!

Han är en terrorist och inget annat än ond. Att du ens har mage att säga något annat visar att du sympatiserar med hans gärning. Jag tror vi har en annan potentiell terrorist här.
Citera
Medlem
SvenAbdis avatar
I den långa videon (finns på nån kiwi-sida) spelas musik i bilen när gärningsmannen kör. Min kompis hävdar att det är en serbisk låt. Typ nån jävla folkmusik. Nån som kan bekräfta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JDaddy
Det finns en sak till jag absolut inte förstår. När någon gör något sånt här hemskt, varför gör de då det på ett sådan sätt att de lätt kan bli identifierade, t.ex. livsändning på facebook. Varför i hela världen gör någon det. Vad är det egentligen de vill uppnå? Att bli martyrer? Jag är säkert gammaldags i tankesättet men om någon vill göra något sånt här hemskt, har de ingen önskan att komma undan med det? Känns ju hel ät oförståligt, ungefär som att en bankrånare stannar ju inte kvar på banken efter rånet.

Jag trodde i min enfald att de kriminella helst av allt ville slippa bli gripna, att det liksom är en bärande tanke då kriminella utför brott...men tiderna verkar ha förändrats från då man själv var ung och på den tiden läste om stora brott i dagstidningarna.

I hans manifest skriver han att han kommer att "plead not guilty". I hans huvud har han ju inte gjort något fel och därför har han inget att gömma sig för.
Citera
2019-03-15, 10:40
Medlem
Såg nu i videon att det står 1571 på geväret- någon som vet vad det betyder?
Citera
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Konstigt, men jag tycker inte det. Det var inget gore. Det märkligaste med den videon var ju att det skedde i lilla Nya Zeeland. Värre filmer har man sett förr t ex Saddams mord på kurder eller självmordsbuss i Israel etc....

Ja. Jag kände ingenting heller när jag såg filmen. Det var lite som ett spel på datorn ungefär.
Har man blivit så avtrubbat störd att man inte reagerar längre eller var det bara för att det var muslimer som dödades som man inte tog åt sig?
Ungefär som att det var väntat som en hämnd efter allt islam ställt till med i världen.
Citera
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LustigeLukas
https://theync.com/full-17min-new-zealand-mosque-shooting-pov-video.htm

Fanns det någon video på den andra moskeskjutningen också?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JDaddy
Det finns en sak till jag absolut inte förstår. När någon gör något sånt här hemskt, varför gör de då det på ett sådan sätt att de lätt kan bli identifierade, t.ex. livsändning på facebook. Varför i hela världen gör någon det. Vad är det egentligen de vill uppnå? Att bli martyrer? Jag är säkert gammaldags i tankesättet men om någon vill göra något sånt här hemskt, har de ingen önskan att komma undan med det? Känns ju helt oförståligt, ungefär som att en bankrånare stannar ju inte kvar på banken efter rånet.

Dom tror ju dom gjort något bra, dom vill framstå som hjälte och vill ha uppmärksamheten.
Citera
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Helt sjukt, som ett tv-spel.

Håller med counter strike goes IRL. Funderar också på ifall han nu skulle hämnas på islam varför sköt han mot random människor på stan efteråt. Inne i moskén kan man ju anta att de är muslimer men han sköt mot flera ute på gatan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in