2019-03-15, 21:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Jag har beskrivit en reell problematik. Att förneka den är bara löjligt. Det är dock möjligt att det inte finns någon bra lösning, men det är just det jag frågar om.

Ja har ärligt talat inte ens sett problematiken, så jag kan inte hjälpa dig med någon lösning. Vad det reella problemet består i förstår jag därför än mindre.

Utveckla gärna varför en TS ska hindras att uttrycka sitt synsätt på ett specifikt ämne på ett forum som värnar om yttrandefrihet.

Du vinklade den här trådstarten till att du såg ett problem. Jag ser det inte. Därför skulle du med din vinkel startat tråden på annat sätt.
Citera
2019-03-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja har ärligt talat inte ens sett problematiken, så jag kan inte hjälpa dig med någon lösning. Vad det reella problemet består i förstår jag därför än mindre.
Nej, men du är ju rätt känd för att aldrig någonsin se någon problematik alls här på forumet. Uppenbarligen är det fler än jag i den här tråden som ser problematiken.

Citat:
Utveckla gärna varför en TS ska hindras att uttrycka sitt synsätt på ett specifikt ämne på ett forum som värnar om yttrandefrihet.
Varför ska jag utveckla något jag inte har påstått? Jag har istället sagt motsatsen.

Citat:
Det är inte något förbud jag är ute efter. Och ja, man bör få driva sin egen agenda.

Citat:
Jag har redan nämnt att jag håller med om att man ska få starta en tråd utifrån sin egen synvinkel.
Citera
2019-03-15, 21:36
Medlem
najass avatar
Rubrik justerad från: Går det att göra något åt vinklade trådstarter?

/mod
Citera
2019-03-15, 21:37
Medlem
Jag håller med TS, flashback har alltid varit anti-tesen till Aftonbladet och nu är det snart lika illa här.

En usel trådstart förstör hela diskussionen om det ämnet, få personer läser huvudartikeln ordentligt.
Citera
2019-03-15, 21:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karelin-
Jag håller med TS, flashback har alltid varit anti-tesen till Aftonbladet och nu är det snart lika illa här.

En usel trådstart förstör hela diskussionen om det ämnet, få personer läser huvudartikeln ordentligt.

En usel trådstart är fullständigt rapporterbar, det är det inte frågan om här. Här pratar vi vinkling.
Citera
2019-03-15, 21:57
Medlem
ClickBaits avatar
Citat:
Var faktiskt inte meningen att peka ut dig speciellt, och jag tyckte inte att det var katastrofalt dåligt. Sådana saker kan vara lätt göra av misstag.

Det är inte något förbud jag är ute efter. Och ja, man bör få driva sin egen agenda.

Det mest problematiska är ju som sagt att den som är först med att skriva om en händelse också i praktiken är den som får bestämma vilken information som kommer att diskuteras.

Nej, det är lugnt. Men sanningen är att jag bara kopierade Aftonbladets rubrik och kopierade sedan det första stycket då jag var osäker hur mycket det var okey att kopiera utan att bryta mot någon regel.

Hur som i det fallet så var det inte så vinklat imo. Att bli utkörd eller bokstavligen utkastad för att man kallar en lärare hora borde inte ens ha någon bäring i händelsen alls. Vad skall annars hända?
Citera
2019-03-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClickBait
Nej, det är lugnt. Men sanningen är att jag bara kopierade Aftonbladets rubrik och kopierade sedan det första stycket då jag var osäker hur mycket det var okey att kopiera utan att bryta mot någon regel.

Hur som i det fallet så var det inte så vinklat imo. Att bli utkörd eller bokstavligen utkastad för att man kallar en lärare hora borde inte ens ha någon bäring i händelsen alls. Vad skall annars hända?
Du behöver inte försvara dig, och huruvida det var relevant eller inte för din tråd hör inte till den här tråden. Din tråd fick bara tjäna som exempel. I inlägg #9 answer iaf warfighter att det är relevant. Om hen har rätt i det eller ej får du diskutera i din tråd.

Problemet är just att du har kidnappat den nyheten. Om jag startar en ny tråd om samma händelse så kommer den att kastas eller sammanfogas med din. Förutom om jag väljer en HELT annan infallsvinkel, såsom att jag postar den i juridikforumet och frågar om lärarens agerande är lagligt. Men om vi, som i din tråd, ska diskutera om eleven, läraren eller båda gjorde fel så finns det inte direkt rum för fler trådar enligt Flashbacks praxis. Detta leder också till att typ 95% av de som diskuterar i tråden inte kommer att känna till att läraren använde fysiskt våld för att få ut ungjäveln. Problemet är alltså inte din trådstart i sig, utan så som Flashback fungerar så har din trådstart paxat händelsen.

I korthet. Just den händelsen kommer för all framtid ha just din trådstart.
Senast redigerad av Sugminstorasalta 2019-03-15 kl. 22:16.
Citera
2019-03-16, 04:36
Medlem
Citat:
Du behöver inte försvara dig, och huruvida det var relevant eller inte för din tråd hör inte till den här tråden. Din tråd fick bara tjäna som exempel. I inlägg #9 answer iaf warfighter att det är relevant. Om hen har rätt i det eller ej får du diskutera i din tråd.

Problemet är just att du har kidnappat den nyheten. Om jag startar en ny tråd om samma händelse så kommer den att kastas eller sammanfogas med din. Förutom om jag väljer en HELT annan infallsvinkel, såsom att jag postar den i juridikforumet och frågar om lärarens agerande är lagligt. Men om vi, som i din tråd, ska diskutera om eleven, läraren eller båda gjorde fel så finns det inte direkt rum för fler trådar enligt Flashbacks praxis. Detta leder också till att typ 95% av de som diskuterar i tråden inte kommer att känna till att läraren använde fysiskt våld för att få ut ungjäveln. Problemet är alltså inte din trådstart i sig, utan så som Flashback fungerar så har din trådstart paxat händelsen.

För mig är det fortfarande att sprida desinformation och inte att vinkla en nyhet genom det exemplet du tog upp i din trådstart.
Länkar i ett inlägg ska förklara innehållet, inte behöva läsas för att upptäcka att innehållet i en trådstart inte stämmer med vad länkarna, medias nyhetsförmedling, förmedlar.
Hur en sådan självklar sak som att korrekt förmedla nyheter kan ifrågasättas förstår jag inte?
Förutom att om man försvarar det så är man okej med fake news- att just utelämna väsentlig information är intet annat än att medvetet vilseleda.
Citera
2019-03-16, 11:01
Medlem
ClickBaits avatar
Citat:

Förstår vad du vill ha sagt. Du har dessuton grund för din åsikt. Bra att du tog upp det. Personligen skall jag tänka på att ge en så korrekt bild av en händelse i framtiden.
Citera
2019-03-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Det är en form av censur anser jag. Det är enligt mig viktigt att kunna dela perspektiv med varandra och tillsammans bli smartare.
Men vi blir väl inte smartare av att läsa rubriker som innehåller felaktigheter?
Citera
2019-03-16, 17:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Men vi blir väl inte smartare av att läsa rubriker som innehåller felaktigheter?

Är så fallet och felaktigheterna inte bara är en fråga om åsikter så är det bara att rapportera för 0.01.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in