2019-03-15, 13:51
Medlem
Joomlas avatar
Draget till sin spets, om en användare startar en tråd om en aktuell händelse men utelämnar väsentlig information (som i sin tur innebär att man i praktiken måste klicka på länkar för att delta i diskussionen, om inte diskussionen ska vara någon sorts halmdocka eller luftslott).

Jag tycker inte vinklade trådstarter kan eller borde förbjudas men jag håller med om att jag tycker det är ett stort och irriterande problem med dåliga (ofta sensationella) rubriker eller vinklade trådstarter som ovan.

Kan man inte bara korga sådana trådar lite oftare på grund av att de är så pass undermåligt utformade att de utgör ett dåligt diskussionsunderlag?
Citera
2019-03-15, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Ser inte riktigt problemet förutom möjligtvis rubriken, samt att det krävs att man surfar till en extern sida för att kunna läsa artikeln.

Forumet har ju som funktion att alla ska få komma till tals oavsett åsikter. Det kan således tänkas att man vill driva sin egen agenda genom att posta saker tagna ur sitt sammanhang, alternativt direkta felaktigheter, det är ju upp till de enskilda användarna att avgöra sanningshalterna i trådarna och inläggen.

Så länge trådarna hamnar i rätt kategori, samt ej bryter mot övriga regler är det imo tillåtet att posta precis vad man vill, sant eller ej.

Problemet är att TS genom att utelämna relevant information styr tråden i en problematisk riktning. Folk spyr galla över händelsen tillsynes utan någon som helst vilja att förstå vad det är som faktiskt hänt.

Detta skapar spridning för en uppenbart felaktig bild av händelsen.

Huruvida TS gjort detta medvetet eller helt enkelt inte är kompetent nog att skilja relevant information från irrelevant låter jag vara osagt men resultatet är minst sagt problematiskt.

Vill minnas att jag fått någon tråd papperskorgar för att "man inte ska behöva klicka sig vidare till en artikel för att förstå vad som hänt", tycker nog denna tråd är i en likvärdig situation.
Citera
2019-03-15, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClickBait
Den där ClickBait, vilken sopa! Ska be han skärpa till sig 😗
Var faktiskt inte meningen att peka ut dig speciellt, och jag tyckte inte att det var katastrofalt dåligt. Sådana saker kan vara lätt göra av misstag.

Citat:
Ser inte riktigt problemet förutom möjligtvis rubriken, samt att det krävs att man surfar till en extern sida för att kunna läsa artikeln.

Forumet har ju som funktion att alla ska få komma till tals oavsett åsikter. Det kan således tänkas att man vill driva sin egen agenda genom att posta saker tagna ur sitt sammanhang, alternativt direkta felaktigheter, det är ju upp till de enskilda användarna att avgöra sanningshalterna i trådarna och inläggen.

Så länge trådarna hamnar i rätt kategori, samt ej bryter mot övriga regler är det imo tillåtet att posta precis vad man vill, sant eller ej.
Det är inte något förbud jag är ute efter. Och ja, man bör få driva sin egen agenda.

Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Problemet är att TS genom att utelämna relevant information styr tråden i en problematisk riktning. Folk spyr galla över händelsen tillsynes utan någon som helst vilja att förstå vad det är som faktiskt hänt.

Detta skapar spridning för en uppenbart felaktig bild av händelsen.

Huruvida TS gjort detta medvetet eller helt enkelt inte är kompetent nog att skilja relevant information från irrelevant låter jag vara osagt men resultatet är minst sagt problematiskt.

Vill minnas att jag fått någon tråd papperskorgar för att "man inte ska behöva klicka sig vidare till en artikel för att förstå vad som hänt", tycker nog denna tråd är i en likvärdig situation.
Det mest problematiska är ju som sagt att den som är först med att skriva om en händelse också i praktiken är den som får bestämma vilken information som kommer att diskuteras.
Citera
2019-03-15, 17:18
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Var faktiskt inte meningen att peka ut dig speciellt, och jag tyckte inte att det var katastrofalt dåligt. Sådana saker kan vara lätt göra av misstag.

Det är inte något förbud jag är ute efter. Och ja, man bör få driva sin egen agenda.

Det mest problematiska är ju som sagt att den som är först med att skriva om en händelse också i praktiken är den som får bestämma vilken information som kommer att diskuteras.
Fast just det senare problemet ligger ju mer hos de som deltar i tråden än i trådstarten i sig, det står ju dessa helt fritt att ta reda på mer fakta genom att läsa artikeln det länkas till.

Att man sedan inte väljer att göra det utan nöjer sig med att bli matad med fakta av "någon annan" kan man ju knappast hållas ansvarig för som trådstartare?

Även pöbeln som är för lata alternativt korkade för att ta till sig den fakta som finns helt öppet måste ju kunna tillåtas att delta i diskussionerna?
Citera
2019-03-15, 17:27
Medlem
Citat:
Fast just det senare problemet ligger ju mer hos de som deltar i tråden än i trådstarten i sig, det står ju dessa helt fritt att ta reda på mer fakta genom att läsa artikeln det länkas till.

Att man sedan inte väljer att göra det utan nöjer sig med att bli matad med fakta av "någon annan" kan man ju knappast hållas ansvarig för som trådstartare?

Även pöbeln som är för lata alternativt korkade för att ta till sig den fakta som finns helt öppet måste ju kunna tillåtas att delta i diskussionerna?
Håller med. Det är främst ett problem som beror på hur de flesta människor fungerar. Men det drabbar ju även de som bemödar sig att läsa igenom trådstarten, eftersom man då tvingas att läsa massa inlägg från folk som uppenbarligen inte gjort det.

Och om vi tänker oss en tråd på säg 100 sidor och väsentlig kompletteringsinformation dyker upp på sidan 15. Är det verkligen rimligt att begära att folk har läst den informationen?
Citera
2019-03-15, 17:42
Medlem
En lösning på problemet vore att tillåta nya trådar om samma ämne. Jag är fullt medveten om att det inte är en oproblematisk lösning och att det för med sig andra problem, men det skulle lösa det problemet jag pratar om här.
Citera
2019-03-15, 19:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det finns många trådstarter om nyheter som är extremt vinklade. Ofta genom att väsentlig information utelämnas. Ett exempel är denna: (FB) Elev kallade lärare ”hora” – föräldrarna polisanmäler läraren

Trådstarten ser ut så här:

ClickBait citerar lite av artikeln, vilket är bra. Dock utelämnades informationen "Nu anmäler föräldrarna till pojken den manliga läraren för ofredande för att ha gripit tag i pojken och dragit ut honom ur klassrummet."

Den informationen är rätt väsentlig för att kunna diskutera frågan på ett vettigt sätt. Självfallet kan man nämna det som ett inlägg, men om inte det inlägget hamnar på första sidan har det nästan noll verkan för att styra upp tråden, och även då är det väldigt vanligt att folk inte läser det.

Finns det något att göra åt det här? Känner spontant att 0.02 inte är tillämplig.

I ett diskussionsforum är det upp till TS att starta en tråd från sin synvinkel. Skulle en motdebattör anse att relevant fakta utelämnats är det bara att skriva det i ett inlägg och så är diskussionen igång.

Säg en trådstart som inte är vinklad utifrån TS vy.
Citera
2019-03-15, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
I ett diskussionsforum är det upp till TS att starta en tråd från sin synvinkel. Skulle en motdebattör anse att relevant fakta utelämnats är det bara att skriva det i ett inlägg och så är diskussionen igång.

Säg en trådstart som inte är vinklad utifrån TS vy.
Den här tråden är på två sidor. Läs gärna igenom innan du postar.
Citera
2019-03-15, 19:59
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Den här tråden är på två sidor. Läs gärna igenom innan du postar.

Nej, den här tråden har bara en sida. Betänk alltid andra användares sidvisningsinställningar innan du postar.

Jag läser alltid igenom en tråd innan jag postar, tack så mycket. Vad nu ditg inlägg ens hade med den här saken att göra.
Citera
2019-03-15, 20:07
Medlem
Citat:
Nej, den här tråden har bara en sida. Betänk alltid andra användares sidvisningsinställningar innan du postar.
Världsrekord i onödig kommentar.

Citat:
Jag läser alltid igenom en tråd innan jag postar, tack så mycket. Vad nu ditg inlägg ens hade med den här saken att göra.
Jag har redan nämnt att jag håller med om att man ska få starta en tråd utifrån sin egen synvinkel. Problemet är att det hindrar andra användare från att starta en tråd om samma sak från en annan synvinkel. Förutom då om tråden har en fundamentalt annan inriktning.

Du påstår att det bara är att skriva ett inlägg så är diskussionen igång. Det är helt enkelt inte sant. Hur en tråd fungerar beror väldigt ofta på själva trådstarten, och att få liv i en gammal tråd är mycket svårare än en nystartad.
Citera
2019-03-15, 20:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Världsrekord i onödig kommentar..

Jämfört med din kommentar om att det är två sidor då? Jo, tjena. Jag är nöjd med silverplatsen här.

Citat:
Jag har redan nämnt att jag håller med om att man ska få starta en tråd utifrån sin egen synvinkel. Problemet är att det hindrar andra användare från att starta en tråd om samma sak från en annan synvinkel. Förutom då om tråden har en fundamentalt annan inriktning.

Du påstår att det bara är att skriva ett inlägg så är diskussionen igång. Det är helt enkelt inte sant. Hur en tråd fungerar beror väldigt ofta på själva trådstarten, och att få liv i en gammal tråd är mycket svårare än en nystartad.

Du säger emot dig själv. Ja, man startar en tråd med en tanke bakom. Inte ska man behöva tänka på att andra kan tycka att den tanken är fel och författa trådstarten utifrån denna mellanmjölk, det vore ju patetiskt. Har sedan en annan användare en annan infallsvinkel på ämnet så kan det mycket väl vara läge för en ny tråd, t.o.m. kanske i ett helt annat delforum. Det behöver inte vara fundamentalt som du säger, det finns massor av exempel på flera trådar om samma ämne fast med olika infallsvinklar.

Är det dock bara samma sak som du säger är det bara att ge sig in i diskussionen i befintlig tråd.

Som jag sa förut, vilken trådstart är inte vinklad? Den här är ett bra exempel. Hur vill du göra något åt den?
Citera
2019-03-15, 20:31
Medlem
Citat:
Du säger emot dig själv. Ja, man startar en tråd med en tanke bakom. Inte ska man behöva tänka på att andra kan tycka att den tanken är fel och författa trådstarten utifrån denna mellanmjölk, det vore ju patetiskt. Har sedan en annan användare en annan infallsvinkel på ämnet så kan det mycket väl vara läge för en ny tråd, t.o.m. kanske i ett helt annat delforum. Det behöver inte vara fundamentalt som du säger, det finns massor av exempel på flera trådar om samma ämne fast med olika infallsvinklar.

Är det dock bara samma sak som du säger är det bara att ge sig in i diskussionen i befintlig tråd.

Som jag sa förut, vilken trådstart är inte vinklad? Den här är ett bra exempel. Hur vill du göra något åt den?
Jag har beskrivit en reell problematik. Att förneka den är bara löjligt. Det är dock möjligt att det inte finns någon bra lösning, men det är just det jag frågar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in