2020-03-18, 12:27
Medlem
carminaburanas avatar
Jag har en husbil, skulle vilja byta ut min ihopfällbara cykel till en goped, kikat lite på denna som ligger i rätt prisklass, men finns det några andra ? helt grön på dem, jag har ingen aning vart jag ska börja. Kan man få en bättre från ali baba för samma pris tex?

När det gäller el i bilen har jag 250 Ah AGM batter, kopplat till 600w solceller, samt ett skiljerelä som laddar batterierna när man kör.

https://www.superbilligt.se/elcykel/...-ridge-z1-250w
Citera
2020-04-07, 07:05
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag har en husbil, skulle vilja byta ut min ihopfällbara cykel till en goped, kikat lite på denna som ligger i rätt prisklass, men finns det några andra ? helt grön på dem, jag har ingen aning vart jag ska börja. Kan man få en bättre från ali baba för samma pris tex?

När det gäller el i bilen har jag 250 Ah AGM batter, kopplat till 600w solceller, samt ett skiljerelä som laddar batterierna när man kör.

trasig länk, varför en goped?

Köp en elsparkcykel istället, typ ninebot max, dom laddas via 220V så en omvandlare är allt du behöver
Senast redigerad av TheHmm 2020-04-07 kl. 07:08.
Citera
2020-04-10, 16:01
Medlem
-Ohlsson-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana

Jag har själv en Ninebot ES2 som jag pendlar med till och från jobbet.
Det går jäkligt smidigt och när den väl är ihopfälld tar den väldigt lite plats. Som sagt laddas med med 220V. https://www.lantzen.se/elscooter-bast-i-test/ den här sidan kollade jag på när jag leta elsparkcykel.
Citera
2020-04-17, 21:02
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Ohlsson-
Jag har själv en Ninebot ES2 som jag pendlar med till och från jobbet.
Det går jäkligt smidigt och när den väl är ihopfälld tar den väldigt lite plats. Som sagt laddas med med 220V. https://www.lantzen.se/elscooter-bast-i-test/ den här sidan kollade jag på när jag leta elsparkcykel.

Håller med där, den senaste hårdvarurevisionen av ES2 (Eller es4 vilket är en ES2 med extra batter för dubbel kraft i backar och dubbel räckvidd) har jag inte hört några problem med alls förutom att man måste smörja lagren fram. Riktigt trevlig att köra
Citera
2020-05-01, 13:30
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Bolagen med elsparkcyklar har övergett Stockholm

Åtta av tio företag har stoppat uthyrningen av elsparkcyklar i Stockholm, skriver DN och hänvisar till statistik från Stockholms stad.

Det är oklart hur många av dem som kommer att återuppta sin verksamhet. Två av bolagen har redan meddelat att de inte kommer ställa ut sina fordon igen.

Voi är ett av bolagen som fortfarande hyr ut cyklar i Stockholm. Men även de märker av krisen och har permitterat personal.

– Nu är det snarare så att man får ta det här skeppet som blivit träffat av en torped mitt i stormen och se till så att vi kommer ut i så bra skick som möjligt, säger vd:n Fredrik Hjelm till DN.

https://omni.se/bolagen-med-elsparkcyklar-har-overgett-stockholm/a/1n943M

Fyfan vad härligt.
Citera
2020-05-28, 18:24
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Uber skrotar tusentals elcyklar och elskotrar för miljontals dollar efter att ha sålt dotterbolaget Jump till Lime tidigare den här månaden, skriver CNBC.

Uber uppger att det rör sig om ”återvinning” av äldre Jump-modeller som Lime inte velat ta över.

Bilderna på elskotrarna som skrotas vid en återvinningsanläggning i North Carolina har rört upp starka känslor på sociala medier. Flera Twitter-användare ifrågasätter om bolaget inte hade kunnat skänka bort fordonen eller hitta något annat användningsområde för dem.

CNBC skriver att agerandet underminerar Ubers och andra bolags argument om att deras elskoterflottor innebär en klimatnytta.

https://omniekonomi.se/uber-skrotar-tusentals-elskotrar-ror-upp-ilska/a/g7oAaq
Citera
2020-06-18, 23:05
Medlem
E-cyklarna har en lysande framtid. De batteriproblemer vi ser idag kommer inom ett par år vara ett minne blott. Inom en snar framtid kan man säkert byta batteri på ett par minuter.
Citera
2020-06-23, 21:16
Medlem
Något för Stockholm ?
"Nu blir det uppemot 3 000 kronor i böter för en elsparkcykel som hindrar folk på trottoaren i Lissabon, eller står i vägen på gatan.
Den som får böta är inte slarvern som lämnade sparkcykeln där, utan företaget som hyr ut den. Samma regler gäller för hyrcyklar.
Beroende på hur stort hindret är, varierar böterna mellan 60 och 300 euro. Dessutom tar myndigheterna ut drygt 31 euro för att transportera bort fordonet, plus 67 cent för varje dygns förvaring tills det hämtas ut.
Det är stadsdelsnämnden i Santa María Mayor som har infört reglementet för de mest turisttäta kvarteren i Portugals huvudstad, rapporterar spanska nyhetsbyrån EFE.
Många europeiska städer har besvär av att folk slänger de spretiga sparkcyklarna hur som helst på gångvägar, uppfarter och trottoarer. Ofta famlar myndigheterna förgäves efter lagrum för att motverka oskicket".
https://www.svd.se/3000-i-boter-for-elsparkcykel-pa-trottoar
Citera
2020-09-28, 15:21
Medlem
Rasande-Roses avatar
Spräng skiten i luften.
Finns inget mer irriterande än när man ser vuxna lönnfeta karlar som tar elsparkcykel för att färdas mellan restaurangen och t-banan, 400 meter istället för att gå. Klimatnytta my ass!
Sedan ställs de upp mitt på trottoaren. Enda fördelen är att man efter en blöt utekväll med fördel kan ställa sig och pissa på illa parkerade elsparkcyklar.
Citera
2020-09-28, 19:13
Moderator
Rassas avatar
Cykel —> Övriga fordon /Moderator
Citera
2020-09-29, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Spräng skiten i luften.
Finns inget mer irriterande än när man ser vuxna lönnfeta karlar som tar elsparkcykel för att färdas mellan restaurangen och t-banan, 400 meter istället för att gå. Klimatnytta my ass!
Sedan ställs de upp mitt på trottoaren. Enda fördelen är att man efter en blöt utekväll med fördel kan ställa sig och pissa på illa parkerade elsparkcyklar.

Spot on. Kunde inte sagt det bättre själv.
Citera
2020-09-29, 10:57
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Spräng skiten i luften.
Kan bara hålla med dig! Dessa företag anspelar på "klimatnytta" vilket jag från början bara sett som bluff och båg. För vilka resor ersätter sparkcyklarna? Knappast några bilresor i alla fall, möjligen någon enstaka. Möjligen väljer några att åka på dessa istället för att ta buss/T-bana/spårvagn någon några hållplatser och då är klimatnyttan negativ, så kollektivtrafiken ändå går.

I övrigt så är det mest skitungar som åker omkring på dessa och de kan gott gå istället. Någon klimatnytta gör dessa företag inte alls utan det är snarare en belastning. Jag undrar hur många resor som görs med en scooter innan den skrotas, dessutom är det ju många som slängs i vattendrag av idioter.

Jag skulle kunna se en fördel med scootrarna om folk skötte sig med både körning och parkering, men det är tydligen för svårt för folket. Eftersom det inte sköts så borde skiten förbjudas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in