• 1
  • 2
2019-03-14, 09:39
Medlem
Hej!
Då jag läst aktivt i tråden om kvitton så blir jag nyfiken på hur folk tänker kring erbjudanden.
CityGross skickade ut SMS om billiga clementiner. Jag var där i måndags "Tyvärr dom har inte kommit hem " Väninnan var där i går "Tyvärr dom är slut"
ICA hade glass i måndags hade dom "inte fått hem ännu" i går "kommer hem i morgon torsdag"
Både väninnan och jag reagerade på att många då tog clementiner/glass som låg MYCKET högre i kilopris.
Är det ett sätt att lura folk? Många trådar där folk skriver om matkostnader och blir det ständigt och jämt så att man handlar extrapris som är slut till fullpris så blir det ju dyrt.
Hur ser ni på detta?
Citera
2019-03-14, 09:43
Medlem
Sooks avatar
På min lokala Ica-butik brukar man få en dyrare vara för samma pris när lockvaran är slut eller inte kommit.

Jag tror att i just matbutiker så är problemet antagligen att reklamen görs centralt men ibland synkar det inte med logistiken.

När samma sak händer i elektronikbranchen är det nog troligare att de luras.
Senast redigerad av Sook 2019-03-14 kl. 09:50.
Citera
2019-03-14, 09:47
Medlem
Visst stämmer det att butikerna vill locka dit dig. Har du väl klivit in där så kommer du fylla några kassar med allt möjligt bara för att bananerna var 5 kronor billigare. En vinstmaskin.

Men missnöjda kunder är dyrt. Konkurrensen är ganska hård, inte mördande men den finns. Sura kunder som snackar ner butiken är en mardröm. Så jag tror faktiskt att de bara har otur med logistiken.

Sedan skulle jag om jag var handlare som goodwill sänka priset på en liknande vara om den annonserade varan tar slut eller blir försenad. Allt för att undvika missnöjda kunder.
Citera
2019-03-14, 09:57
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Hur ser ni på detta?
Jag ser inte på det alls. Vad är det för jävla i-lands problem?

Antagligen är det någon ansvarig för reklam som fuckat up och inte hållit kontakten med logistik.
Citera
2019-03-14, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
På min lokala Ica-butik brukar man få en dyrare vara för samma pris när lockvaran är slut eller inte kommit.

Jag tror att i just matbutiker så är problemet antagligen att reklamen görs centralt men ibland synkar det inte med logistiken.

Även elektronikbranchen brukar erbjuda en liknande vara till rabbaterat pris.

Har köpt både diskmaskin och tvättmaskin så.
Citera
2019-03-14, 10:08
Medlem
Citat:

Känner en som jobbar med butiksutformning, typ vart alla varor ska ligga och även säljplanering i matbutiker.

Det du beskriver är en medveten taktik. De rear ut en vara för att den börjar ta slut och sen lägger de dyrare varor precis bredvid reavaran som nu är slut. Nu har du iofs haft tur att få en dyrare till samma pris.

Finns mycket psykologi i hur en affär är utformand och i prissättning mm. Det är aldrig heller rea på kombinations-varor eller vad man kan kalls det. Om vi nu ska göra en hård jämförelse är det aldrig rea på bröd och smör samtidigt tex. Om det är rea på en av de sk kombinations-varorna som tex bröd är sannolikheten större att man köper smör oavsett pris.
Citera
2019-03-14, 10:11
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Känner en som jobbar med butiksutformning, typ vart alla varor ska ligga och även säljplanering i matbutiker.

Det du beskriver är en medveten taktik. De rear ut en vara för att den börjar ta slut och sen lägger de dyrare varor precis bredvid reavaran som nu är slut. Nu har du iofs haft tur att få en dyrare till samma pris.

Finns mycket psykologi i hur en affär är utformand och i prissättning mm. Det är aldrig heller rea på kombinations-varor eller vad man kan kalls det. Om vi nu ska göra en hård jämförelse är det aldrig rea på bröd och smör samtidigt tex. Om det är rea på en av de sk kombinations-varorna som tex bröd är sannolikheten större att man köper smör oavsett pris.
Det sista är såklart inte alltid sant. Det är exempelvis ofta rea på hela tacos-utbudet, även köttfärs.
Citera
2019-03-14, 10:31
Medlem
Citat:
Det sista är såklart inte alltid sant. Det är exempelvis ofta rea på hela tacos-utbudet, även köttfärs.

Spännande för när jag läste tänkte jag just på Taco.
Aldrig att de klassiska Taco grönsakerna är billiga när K-F o Tacos tillbehör är billiga.
I våra butiker så känns det som både tomat, isberg och gurka går upp med 10kr/kg de veckor.
Citera
2019-03-14, 10:33
Bannlyst
Vissa butiker har det i system känns det som. Dessutom går det inte att handla i butiker i invandrardominerade områden då allt billigare säljer slut DIREKT. Rea på sköljmedel och diskmedel och läget blir kaos.
Citera
2019-03-14, 10:42
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Är det ett sätt att lura folk?
Jepp, det är det.

Dessa är uråldriga knep dessutom, i mer turbulenta ställen i världen är dessa "tjuvknep" vardagliga.

Andra knep kan vara att lasta jättestora mängder av en och samma vara vid utgång/ingång för att avge intrycket att det är nån slags rea-utförsäljning.

Eller att arrangera varuhyllor så att man blir tvungen gå igenom hela affären om man skall till kassan, även om man bara är där för att köpa en sak, chansen är större att du impulsköper nåt mer du inte planerat.

IKEA gör så, extremt utstuderat, de som jobbar ute bland kunder är oftast inte med på det utan det är de anställda som inte syns (kontor mm.) som är de listiga rävarna.
Citera
2019-03-14, 10:47
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Spännande för när jag läste tänkte jag just på Taco.
Aldrig att de klassiska Taco grönsakerna är billiga när K-F o Tacos tillbehör är billiga.
I våra butiker så känns det som både tomat, isberg och gurka går upp med 10kr/kg de veckor.

Okej, jag brukar inte ha så mycket grönsaker till tacos. Det kan ju bero på det. Men du har såklart rätt. Att en full tacosmåltid innehåller massa grönsaker. Dessutom ost och annat om man går all in.
Citera
2019-03-14, 10:58
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Vissa affärer gör "fina gester" som att ifall du påstår att en annan säljer det likadana för 100 kr mindre och de kan bekräfta genom koll på nätet så drar de av skillnaden (mediamarkt)
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken

Finns mycket psykologi i hur en affär är utformand
Exakt

Det hela spelet går ut på att göra-den-ouppmärksamma-kunden som bara lastar i vagnen och går vidare, allra helst betalar med kort och inte tittar på kvittot.
Senast redigerad av tilsammansnu 2019-03-14 kl. 11:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in