• 1
  • 2
2019-03-13, 19:38
Medlem
Ska brja plugga till dataingenjr i jnkping (bor i gbg) efter sommaren och undrar bara hur ni som r/har vart studenter gr upp eran ekonomi!! Tar ni ln eller frsker ni klara er utan? Hur mycket bidrag kan man f som student? Vilka r de strsta utgifterna och brukar man ha pengar ver i slutet av mnaden? Har kanske stllt lite dumma frgor s ni fr urskta mig men skulle uppsaktta all tips vad gller ekonomin som student!!!
Citera
2019-03-13, 19:45
Medlem
Jag tar fullt ln. Det blir ca 10.600kr dr ungefr 3000kr r bidrag. Man kan ven f merln om man behver det. Bostadsbidrag r att rekommendera ocks. Jag bor i bostadsrtt med min sambo s bostadskostnaderna r inte srskilt hga, men det r fortfarande den strsta utgiften jag har. I slutet av mnaden frsker jag ha ungefr 2000kr kvar, men det r frmst pga lga bostadskostnader. Det r bara en bonus.
Citera
2019-03-13, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bic123
Jag tar fullt ln. Det blir ca 10.600kr dr ungefr 3000kr r bidrag. Man kan ven f merln om man behver det. Bostadsbidrag r att rekommendera ocks. Jag bor i bostadsrtt med min sambo s bostadskostnaderna r inte srskilt hga, men det r fortfarande den strsta utgiften jag har. I slutet av mnaden frsker jag ha ungefr 2000kr kvar, men det r frmst pga lga bostadskostnader. Det r bara en bonus.

Jaha s du fr "vanligt" bidrag p 3000kr+bostadsbidrag? Vad ligger den p d? Urskta mig om jag frgar fr mkt med vill frska hitta ett stt och kunna ta mig igenom studierna utan ln om du frstr!!
Citera
2019-03-13, 19:55
Medlem
Waross avatar
Typ alla tar CSN. D std + ln. Blir drygt 10.000 kronor, varav 3000 r std och 7000 r ln. Sen kan du anska om bostadsbidrag frn Frskringskassan, fr att f det fr du inte tjnat mer n typ 60.000 kronor per r. S om du sommarjobbar kan det vara s att du inte fr bostadsbidrag. Vilket brukar vara typ 2000 spnn i mnaden.
Citera
2019-03-13, 19:56
Medlem
Waross avatar
Om du vill plugga utan ln s r det extrajobb bredvid studierna som gller. Om du inte har en buffert p typ 50-100k per studier p kontot.
Citera
2019-03-13, 19:57
Medlem
Jag fr inget bostadsbidrag s vet inte vad beloppet r men tror max r 1300kr. Dock rekommenderar jag dig att ta studieln. 0,13% rnta r ingenting och om du jobbar vid sidan av studierna kan du lgga in en stor del av pengarna i fonder/aktier och tjna p lnet.
Citera
2019-03-13, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waros
Typ alla tar CSN. D std + ln. Blir drygt 10.000 kronor, varav 3000 r std och 7000 r ln. Sen kan du anska om bostadsbidrag frn Frskringskassan, fr att f det fr du inte tjnat mer n typ 60.000 kronor per r. S om du sommarjobbar kan det vara s att du inte fr bostadsbidrag. Vilket brukar vara typ 2000 spnn i mnaden.

Fr jag bostadsbidraget ifall jag tjnar under 60000 d? Kmr att sommarjobba i r och kommer att f runt 25k
Citera
2019-03-13, 20:40
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.02.

Studentekonomi r ngot individuellt och relaterar visserligen till frutsttningar fr att kunna studera, men inte p ett tillrckligt tydligt stt till studier eller studentliv i sig.

Utbildning & Studier------>Privatekonomi

/Mod.
Citera
2019-03-13, 21:14
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
r du ekonomisk av dig r studentekonomin inga problem, jag sparar ungefr hlften av mitt csn (ln+bidrag) och det fungerar bra. Jag bor i en billig bostadsrtt, amorteringen r inkluderad i den halvan jag sparar. Jag har en snl matbudget men heller inte en extrem sdan, unnar mig ondiga saker d och d. Det som kostar mest r alkohol och bostad (fr genomsnittsstudenten). Lnet r som sagt vldigt billigt och kan man investera tminstone 10% av det varje mnad och stadkomma en avkastning som r hgre n 0,13% s r det gratis pengar.
Citera
2019-03-13, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
r du ekonomisk av dig r studentekonomin inga problem, jag sparar ungefr hlften av mitt csn (ln+bidrag) och det fungerar bra. Jag bor i en billig bostadsrtt, amorteringen r inkluderad i den halvan jag sparar. Jag har en snl matbudget men heller inte en extrem sdan, unnar mig ondiga saker d och d. Det som kostar mest r alkohol och bostad (fr genomsnittsstudenten). Lnet r som sagt vldigt billigt och kan man investera tminstone 10% av det varje mnad och stadkomma en avkastning som r hgre n 0,13% s r det gratis pengar.

Hur blir det med bostad d? Nr ska man brja ska p allvar? Har kollat litegrann och har inte hittat nt billigare n 2800. Det rknas vl som ganska billigt elr?
Citera
2019-03-13, 21:23
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrghost2k17
Hur blir det med bostad d? Nr ska man brja ska p allvar? Har kollat litegrann och har inte hittat nt billigare n 2800. Det rknas vl som ganska billigt elr?
Ja det lter billigt i mina ron. Jag betalar 2200 i avgift till freningen och en tusenlapp i rnta. Allt under 4000 r rimligt fr en bostad enligt mig, korridorsrum kan vl vara vrt 2500, kostar det mer n s r det bttre att hitta en lgenhet. Hitta en bostad s tidigt du bara kan, det kan t.o.m. vara vrt att betala fr 1-3 mnadshyror d du nnu inte flyttat dit enligt mig. Jag vet inte hur bostadssituationen ser ut i Jnkping men i Ume dr jag pluggar gick det inte ens att f ett korridorsrum under de frsta mnaderna, inte ens med nstan tv rs ktid. Vrt att nmna r att det var det kommunala hyresbolaget.
Citera
2019-03-13, 21:39
Medlem
Waross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrghost2k17
Fr jag bostadsbidraget ifall jag tjnar under 60000 d? Kmr att sommarjobba i r och kommer att f runt 25k

Det fr du ringa och frga FK! Finns ven nn kalkylator p deras hemsida
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in