• 1
  • 2
2019-03-13, 12:24
Medlem
Hey

Hur mycket vågar man ljuga om sina renoveringskostnader för att slippa skatta bort hela vinsten?

Vi leker med siffrorna.
Du har köpt en lgh för 4m och sålt för 5m
Du har renoverat lgh för 200k.
Således 800k vinst.

Vågar man salta och skriva att man renoverat för tex 400k? 600k?

Vad är straffet om man blir påkommen?

Bör man hålla sig inom vissa ramar för att inte bli granskad?

Tänker att en signal kommer upp hos dem ifall vinsten är för låg, vet ej hur de väljer ut vilka de ska granska.

Rock on
Citera
2019-03-13, 12:37
Medlem
Bra fråga ! Problemet är att du måste ha kvitton på dina renoveringar. De måste även vara gjorda max 5 år tillbaka i tiden. Är lite i samma läge. Säg att du drar av 300000 kr för renoveringar. Inga kvitton. Du blir ertappad. Hur ska Skatteverket visa att du inte renoverat och haft dessa kostnader. Kvittona kan ju ha försvunnit i städ etc. Jag tror man kan driva detta och få rätt. Vi som säljer får ju betala en del i skatt i alla fall...... Intressant !
Citera
2019-03-13, 12:39
Medlem
En annan sak. Anlita inte någon svindyr mäklare. Ta hjälp av Hemverket tex. Du sköter visning mm och de fixar papper och enligt regelverket. Eller sälj helt själv ! Du spar typ 40-50 tusen rena slantar
Citera
2019-03-13, 12:43
Medlem
Risken du får är 40 % straffskatt plus ett troligt åtal.

När det gäller skatteverket är det omvänd bevisbörda som gäller det vill säga att du är tvungen att bevisa saker och inte skatteverket. Du kan alltså inte säga att kvitton försvunnit.

Jag hade bitit i det sura äpplet och skattat enligt reglerna.
Citera
2019-03-13, 12:48
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rake1234
Bra fråga ! Problemet är att du måste ha kvitton på dina renoveringar. De måste även vara gjorda max 5 år tillbaka i tiden. Är lite i samma läge. Säg att du drar av 300000 kr för renoveringar. Inga kvitton. Du blir ertappad. Hur ska Skatteverket visa att du inte renoverat och haft dessa kostnader. Kvittona kan ju ha försvunnit i städ etc. Jag tror man kan driva detta och få rätt. Vi som säljer får ju betala en del i skatt i alla fall...... Intressant !

Det är du som har bevisbördan inte skatteverket och de har redan fått in papper från hantverkarna för du har väl använt ROT-avdrag.
Citera
2019-03-13, 12:52
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Bevisbördan ligger alltid på dig när det gäller skattefrågor. Kan du inte visa kvitton/bevis får du inte rätt. Är det uppenbart att du fuskat så får du straffskatt.
Citera
2019-03-13, 13:11
Medlem
Vet att bevisbördan ligger på mig. Tex kan jag skicka in bilder på lgh som visar renoveringar. En vän som sålde gjorde exakt så. Fotade grannens identiska lgh och sin. Det som skilde var renovering.
Citera
2019-03-13, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGuld
Hur mycket vågar man ljuga om sina renoveringskostnader för att slippa skatta bort hela vinsten?

Vinstskatten ligger på 22 %. Så om du gjort en vinst på 800k får du betala 176k i skatt. Så du behöver knappast skatta bort HELA vinsten...
Citera
2019-03-13, 16:38
Medlem
Krävs inte kvitton räcker med bilder typ före och efter renovering, eller om det är uppenbart att vitvaror badrum kök är i nyskick exempelvis
Citera
2019-03-13, 17:49
Medlem
trottwells avatar
Citat:
En annan sak. Anlita inte någon svindyr mäklare. Ta hjälp av Hemverket tex. Du sköter visning mm och de fixar papper och enligt regelverket. Eller sälj helt själv ! Du spar typ 40-50 tusen rena slantar

Det finns människor, tex jag själv, som inte läser annonser från Hemverket, jag skulle aldrig köpa något av en okunnig och snål människa som försöker spara in några kronor på mäklararvodet.
Fastighetsmäklaren har en utbildning, en ansvarsförsäkring och det finns en lag och ett regelverk som anger hur en fastighetsmäklare skall arbeta, det har inte den okunniga snåljåpen som ljuger upp sitt objekt på visningen.

Snåla människor har en tendens att snåla så mycket det tenderar till att bli brottsligt.
Senast redigerad av trottwell 2019-03-13 kl. 18:13.
Citera
2019-03-13, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det finns människor, tex jag själv, som inte läser annonser från Hemverket, jag skulle aldrig köpa något av en okunnig och snål människa som försöker spara in några kronor på mäklararvodet.
Fastighetsmäklaren har en utbildning, en ansvarsförsäkring och det finns en lag och ett regelverk som anger hur en fastighetsmäklare skall arbeta, det har inte den okunniga snåljåpen som ljuger upp sitt objekt på visningen.

Snåla människor har en tendens att snåla så mycket det tenderar till att bli brottsligt.

Tror du på allvar att en mäklare är hederligare än en genomsnittlig privatsäljare? Ansvarsförsäkring för mäklare, vad är det? I slutändan är det din egen besiktning av bostaden som gäller. Dolda fel belastar säljaren oavsett, det har inte mäklaren något med att göra. Enda anledningen att anlita mäklare, är för att få upp försäljningspriset (vilket de oftast lyckas med), samt slippa upprätta alla papper själv.
Citera
2019-03-13, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Krävs inte kvitton räcker med bilder typ före och efter renovering, eller om det är uppenbart att vitvaror badrum kök är i nyskick exempelvis

Helt rätt ! Precis vad jag förklarade...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in