2019-03-12, 22:05
Medlem
japanskbruds avatar
Hittade en som ser intressant ut , och verkar som den kan trolla fra/säpo ganska rejält ..
Helt baserad på öppen källkod, och fokuserar på säkerhet och att inte bli spårad osv .. Tror inte den går att triangulera om man stängt av allt .. Har hårdvaruswitchar för alla funktioner ,så man vet säkert att den inte skickar ngt jävelskap till fienden.
Kan va värt ett köp? vad tror ni ? Ser väldigt intressant ut. Hårdvaran är väl inte det senaste, men man slipper ondskefulla ios/android som bara vill skapa ett övervakningssamhälle..
Nackdelen är väl användbara appar som bankid/swich osv inte funkar
https://puri.sm/products/librem-5/
Citera
2019-03-12, 22:16
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
Hittade en som ser intressant ut , och verkar som den kan trolla fra/säpo ganska rejält ..
Helt baserad på öppen källkod, och fokuserar på säkerhet och att inte bli spårad osv .. Tror inte den går att triangulera om man stängt av allt .. Har hårdvaruswitchar för alla funktioner ,så man vet säkert att den inte skickar ngt jävelskap till fienden.
Kan va värt ett köp? vad tror ni ? Ser väldigt intressant ut. Hårdvaran är väl inte det senaste, men man slipper ondskefulla ios/android som bara vill skapa ett övervakningssamhälle..

Man är såklart sugen på att veta varför du arbetar med detta foliehatts tänkande ifrån början. Men i övrigt så kanske du enbart kan ha en piss telefon ”kriminell burner phone” till dina smuggel affärer och en vanlig till dina bankaffärer..
Citera
2019-03-12, 22:24
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Man är såklart sugen på att veta varför du arbetar med detta foliehatts tänkande ifrån början. Men i övrigt så kanske du enbart kan ha en piss telefon ”kriminell burner phone” till dina smuggel affärer och en vanlig till dina bankaffärer..
mest för jag vill ha kontroll på vad skiten gör i bakgrunden ..Du har ingen aning om vad appar sysslar med, som du inte kan se .. varför måste dom ha tillgång till bilder, adresslista osv för att funka ..ganska drygt. Även om det är en kokbok.
Bakdörrar i firmware gör att säpo/must med särskilda radiosändare/antenner kan starta din mikrofon och webkamera när dom vill .. utan du har en jävla aning... dom gör det säkert hela tiden också i träningssyfte
Senast redigerad av japanskbrud 2019-03-12 kl. 22:29.
Citera
2019-03-12, 22:43
Medlem
Citat:
mest för jag vill ha kontroll på vad skiten gör i bakgrunden ..Du har ingen aning om vad appar sysslar med, som du inte kan se .. varför måste dom ha tillgång till bilder, adresslista osv för att funka ..ganska drygt. Även om det är en kokbok.
Bakdörrar i firmware gör att säpo/must med särskilda radiosändare/antenner kan starta din mikrofon och webkamera när dom vill .. utan du har en jävla aning... dom gör det säkert hela tiden också i träningssyfte

Men om du har cashat en beg mobil och köper refillkort till den så vet ingen vem som använder den, sålänge du inte använder din personliga info när du surfar.
Citera
2019-03-12, 22:52
Medlem
Jag har aldrig brytt mig om jag blir kollad. För jag har inget att dölja..oroa dig inte så mycket, blir varje individ spårad så finns det så otroligt mycket information så varken din(?) eller min är intressant.
Försök få tag på en gammal 3310 eller likande om du oroar dig för gps osv.
Citera
2019-03-13, 00:20
Bannlyst
Köp en G2 telefon typ från slutet av 90-talet. Införskaffa ett kontantkort från närmaste "turklivs/kiosk". Betala kontant och , voila! ingen kan spåra dig eller veta exakt var du befinner dig. För extra säkerhet kan du se till att du gör dina samtal eller sms minst en kilometer från var du bor.
Citera
2019-03-13, 01:05
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bikermatte
Köp en G2 telefon typ från slutet av 90-talet. Införskaffa ett kontantkort från närmaste "turklivs/kiosk". Betala kontant och , voila! ingen kan spåra dig eller veta exakt var du befinner dig. För extra säkerhet kan du se till att du gör dina samtal eller sms minst en kilometer från var du bor.
Precis och att man plockar ur batteriet när man inte använder den, och bär den aldrig på samtidigt som du har en vanlig telefon med dig så att de kan synka ihop dem typ.

QUOTE=japanskbrud|67004971]mest för jag vill ha kontroll på vad skiten gör i bakgrunden ..Du har ingen aning om vad appar sysslar med, som du inte kan se .. varför måste dom ha tillgång till bilder, adresslista osv för att funka ..ganska drygt. Även om det är en kokbok.
Bakdörrar i firmware gör att säpo/must med särskilda radiosändare/antenner kan starta din mikrofon och webkamera när dom vill .. utan du har en jävla aning... dom gör det säkert hela tiden också i träningssyfte[/quote]
Inom Försvarsmakten hade vi tidigare såna vanliga gamla mobiler utsatta (inomhus i olika byggnader) som man kunde ringa upp och få bilden på området via dess kamera.
Senast redigerad av beaver_se 2019-03-13 kl. 01:08.
Citera
2019-03-13, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstoBaconkorv
Jag har aldrig brytt mig om jag blir kollad. För jag har inget att dölja..oroa dig inte så mycket, blir varje individ spårad så finns det så otroligt mycket information så varken din(?) eller min är intressant.
Försök få tag på en gammal 3310 eller likande om du oroar dig för gps osv.
E Snowden.
”Att säga att du inte bryr dig om rätten till integritet för att du inte har något att dölja är som att säga att du inte bryr dig om yttrandefriheten för att du inte har något att säga. Det är som att säga att du inte bryr dig om den fria pressen för att du inte är journalist. Eller religionsfriheten för att du inte är kristen.”
Citera
2019-03-13, 17:03
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Man kan ju undra vad du har tänkt använda mobilen till! Stänger du av allt så kan mobilen självklart inte trianguleras men å andra sidan går det ju inte att använda mobilen till något vettigt. Jag menar att det inte går att använda en telefon som telefon om den inte har kontakt med något nät. Försök surfa på nätet utan ett IP-nummer! Dessutom krävs det att den du interagerar med har en likadan mobil annars kan FRA/SÄPO spionera på dig via andras mobila enheter. För att inte tala om all den information som dina polare har om dig i sina mobila enheter.
Köp du en librem 5, helt klart bättre än en androidenhet när det gäller integritet. Vill man desutom ha funktionalitet utöver integritet så finns det ju en telefon som inte ens FBI kan komma in i.
Citera
2019-03-14, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebbe65
E Snowden.
”Att säga att du inte bryr dig om rätten till integritet för att du inte har något att dölja är som att säga att du inte bryr dig om yttrandefriheten för att du inte har något att säga. Det är som att säga att du inte bryr dig om den fria pressen för att du inte är journalist. Eller religionsfriheten för att du inte är kristen.”

Fint citat, men jag anser inte att det stämmer fullt ut.
Citera
2020-02-09, 10:18
Medlem
raxmouses avatar
Såg på deras forum att en svensk rapporterade att samtal/sms fungerade här.

Verkar vara redo inom Q3 för att leverera om nördarna får fortsätta optimera den. Ur ett perspektiv på säkerhet/privacy- är det superdyra alternativet bättre än den mindre superdyra? Skiljer ju en del. Tänker på "US version" vs standard. Kanske svårt att svara på https://puri.sm/products/librem-5-usa/

Men har man kontrollen över produktionen kan man kanske ge en starkare garanti.

Synd att pinephone inte har hardware killswitches. Det behövs i det här samhället.
Senast redigerad av raxmouse 2020-02-09 kl. 10:24.
Citera
2020-02-11, 01:28
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse
Såg på deras forum att en svensk rapporterade att samtal/sms fungerade här.

Verkar vara redo inom Q3 för att leverera om nördarna får fortsätta optimera den. Ur ett perspektiv på säkerhet/privacy- är det superdyra alternativet bättre än den mindre superdyra? Skiljer ju en del. Tänker på "US version" vs standard. Kanske svårt att svara på https://puri.sm/products/librem-5-usa/

Men har man kontrollen över produktionen kan man kanske ge en starkare garanti.

Synd att pinephone inte har hardware killswitches. Det behövs i det här samhället.

Måste rätta mig

pinephone har ju möjlighet med switches också, även om det är lite bökigare...då väger ju priset starkt in i bilden jämförelsevis. 150usd vs 750. Värt. Köp två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in