När Ingvar den vittfarne drog i österled år 1036 fram till 1041 och med 3000 svear härjade ända borta vid kaspiska havet (Azerbadzjan), så råkade de på Georgiens kung Bagrat, med vilken de kom överens:
Citat:
Efter en överenskommelse med den georgiske kungen Bagrat fortsatte 700 av dem längre in i landet, där de deltog i ett slag mot kungens fiender vid Sasirethis strandskog några mil väster om Tbilisi.
De förlorar dock slaget men kommer överens med kungens fiender:
Citat:
Efter en överenskommelse med den fientliga styrkan återvände varjagerna västerut varefter de försvinner ur historien.
Min fråga här är: hur i hela friden "kom de överens"? Hur kommunicerade dom med varandra? Jag fattar att man efter att Västeuropa blivit kristnat använde latin som internationell språk, men hur gjorde man när man deltog i korståg och råkade på olika turkfolk och araber? Hur gjorde Ingvar i Georgien? Ingvar kunde knappast georgiska och Bagrat kunde knappast fornnordiska och jag är tveksam till att de båda kunde något annat språk som de kunde använda sig av, t.ex. ryska, grekiska, latin eller mandarin. Så hur gjorde man egentligen för att komma överens om olika saker, t.ex. att 700 vikingar skulle hjälpa till i striderna mot Bagrats fiende. Jag antar att Bagrats fiende var något slags turkfolk, så hur kunde man sen kommunicera med dom och komma överens?! Va??!
Källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingvarst%C3%A5get