2019-03-12, 17:11
Medlem
skitpuddings avatar
När Ingvar den vittfarne drog i österled år 1036 fram till 1041 och med 3000 svear härjade ända borta vid kaspiska havet (Azerbadzjan), så råkade de på Georgiens kung Bagrat, med vilken de kom överens:
Citat:
Efter en överenskommelse med den georgiske kungen Bagrat fortsatte 700 av dem längre in i landet, där de deltog i ett slag mot kungens fiender vid Sasirethis strandskog några mil väster om Tbilisi.

De förlorar dock slaget men kommer överens med kungens fiender:
Citat:
Efter en överenskommelse med den fientliga styrkan återvände varjagerna västerut varefter de försvinner ur historien.

Min fråga här är: hur i hela friden "kom de överens"? Hur kommunicerade dom med varandra? Jag fattar att man efter att Västeuropa blivit kristnat använde latin som internationell språk, men hur gjorde man när man deltog i korståg och råkade på olika turkfolk och araber? Hur gjorde Ingvar i Georgien? Ingvar kunde knappast georgiska och Bagrat kunde knappast fornnordiska och jag är tveksam till att de båda kunde något annat språk som de kunde använda sig av, t.ex. ryska, grekiska, latin eller mandarin. Så hur gjorde man egentligen för att komma överens om olika saker, t.ex. att 700 vikingar skulle hjälpa till i striderna mot Bagrats fiende. Jag antar att Bagrats fiende var något slags turkfolk, så hur kunde man sen kommunicera med dom och komma överens?! Va??!

Källa:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingvarst%C3%A5get
Senast redigerad av skitpudding 2019-03-12 kl. 17:14.
Citera
2019-03-12, 17:25
Medlem
Uninteresteds avatar
Jag chansar på att det även på denna tid fanns beresta människor som varit runt och lärt sig språk som sedan kunde tolka.
Citera
2019-03-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitpudding
När Ingvar den vittfarne drog i österled år 1036 fram till 1041 och med 3000 svear härjade ända borta vid kaspiska havet (Azerbadzjan), så råkade de på Georgiens kung Bagrat, med vilken de kom överens:

De förlorar dock slaget men kommer överens med kungens fiender:

Min fråga här är: hur i hela friden "kom de överens"? Hur kommunicerade dom med varandra? Jag fattar att man efter att Västeuropa blivit kristnat använde latin som internationell språk, men hur gjorde man när man deltog i korståg och råkade på olika turkfolk och araber? Hur gjorde Ingvar i Georgien? Ingvar kunde knappast georgiska och Bagrat kunde knappast fornnordiska och jag är tveksam till att de båda kunde något annat språk som de kunde använda sig av, t.ex. ryska, grekiska, latin eller mandarin. Så hur gjorde man egentligen för att komma överens om olika saker, t.ex. att 700 vikingar skulle hjälpa till i striderna mot Bagrats fiende. Jag antar att Bagrats fiende var något slags turkfolk, så hur kunde man sen kommunicera med dom och komma överens?! Va??!

Källa:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingvarst%C3%A5get
Förmodligen med hjälp av tolkar?
Citera
2019-03-12, 17:28
Medlem
skitpuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested
Jag chansar på att det även på denna tid fanns beresta människor som varit runt och lärt sig språk som sedan kunde tolka.

Citat:
Ursprungligen postat av 3000omal
Förmodligen med hjälp av tolkar?

Fanns det någon Tolkbyrå man kunde kontakta så att man fick en tolk i rätt språk beroende av om man skulle till Georgien, Ryssland, Iran eller Bysans? Har det i det här fallet funnits en viking som rest till Georgien och lärt sig georgiska, eller tvärtom en georgier som varit i Norden och lärt sig fornnordiska, eller användes något tredje språk som tyska eller grekiska kanske?
Citera
2019-03-12, 17:41
Medlem
Magnituds avatar
Annars kommer man långt med handgester, kanske är så att de faktiskt inte förstod men gick med på diverse iaf.
Citera
2019-03-12, 17:43
Medlem
Bagrat IV tillbragte sin barndom mellan 3 och 6 års ålder som gisslan vid hovet i Byzans, så han bör rimligen ha lärt sig tala grekiska. Det fanns nog också åtskilliga före detta väringar i Ingvars följe som hjälpligt behärskade det språket.
Citera
2019-03-12, 17:51
Medlem
Zaedrewss avatar
1036 hade vikingar redan varit vikingatåg i österled i nära 400 år med inte bara krig utan handel. Så det fanns givet många som kunde språken och fungerade som tolkar. Kanske även gamla trälarsläkter som bevarat det egna språket medan de lärt sig det nya. Detta fungerade tvärtom också då araberna tog många slavar från norden.
Senast redigerad av Zaedrews 2019-03-12 kl. 17:53.
Citera
2019-03-12, 17:53
Medlem
arcsins avatar
Om ingen kunde språket, använde man antagligen gester. Vifta med händerna, peka på vad man vill ha, peka på vad man har osv. Så gjorde förmodligen också spanjorerna när de först skulle kommunicera med indianfolken i Amerika, som omöjligen kunde ha blivit exponerade för spanska tidigare. Språkbegåvade människor fanns även förr, så snart lärde sig några det främmande språket och kunde agera tolkar.
Citera
2019-03-12, 17:58
Medlem
Timmervargens avatar
Korrekt skriver skulle det kanske stå "trodde sig ha kommit överens med"
Citera
2019-03-12, 18:07
Avstängd
Som konstaterats hade folk rest kors och tvärs så det fanns knappast brist på tolkar. En mer extrem situation hade du när folk från Columbus och framåt reste till Amerika och initialt inte hade något som helst gemensamt språk. Ta hur Cortés förhandlade fram stöd från lokala stammar för att anfalla aztekerna.
Citera
2019-03-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested

Ja det har alltid funnits handelsmän så det är knappast konstigt. Sedan var det nog inte ovanligt med tolkande i flera steg heller. Ta ett modernt exempel: om jag pratar svenska, så finns det någon som kan tolka från svenska till tyska och sedan kan man hitta någon som tolkar från tyska till ryska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in