• 1
  • 2
2019-03-12, 16:29
Medlem
Äpple. Äppelvinäger. Kanske rökt chili.
Citera
2019-03-12, 17:15
Medlem
Lakkajens avatar
Vinäger, chili och peppar
Citera
2019-03-12, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Hej alla!

Jag har fått som uppgift att komma på en ny chilisås till företaget jag jobbar på.

Själv kom jag på att använda kiwi som bas, men vad tycker ni? Vad skulle ni köpa?

Jag tror på kiwi, det är väl beprövat i chilisåssammanhang och något som bevisligen fungerar.
Tillsammans med habanero och ev. limesyra har du en bra sås som jag hade köpt.
Det behöver inte vara tokigare än så, glöm vitlök, passionsfrukt och persika, tanken är väl att såsen ska sälja sig som en god och användbar sås mer än som en gimmick?

Edit: äpplevinäger är ingen dum idé.
Citera
2019-03-12, 18:07
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Kan aldrig bli för mycket vitlök.

Det löser man naturligtvis med diverse e-nummer

Ananas, som någon föreslog, har jag haft i en chilisås jag gjort själv. Smakar riktigt bra. Persika?
Som du märker är jag mycket inne på diverse fruktsåser....

Hatar vitlök i chilisås. Sriracha är det värsta som finns imo.

Persika är fint och passar bra med chili. Tror nog jag kör på kiwi ändå, och kanske risvinäger vilket jag har en förkärlek för.

Kanske lite timut peppar också. Den smakar grapefrukt om ni inte har haft turen att prova.
Citera
2019-03-12, 19:49
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Är det enbart en nyy smak du ska ta fram eller en nischad produkt? Numera är kalorifria såser ganska trendigt. En kcalfri hickorychili kanske kan vara något?
Citera
2019-03-12, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Är det enbart en nyy smak du ska ta fram eller en nischad produkt? Numera är kalorifria såser ganska trendigt. En kcalfri hickorychili kanske kan vara något?

Intressant fråga!
Det är en jäkla skillnad på att ta fram en ”ny” smak och att ta fram en ”ny” produkt.
Är det det senare så är det absolut läge att titta på och utgå ifrån näringsinnehåll.
Citera
2019-03-13, 00:32
Medlem
Ihavenonames avatar
Jag skulle vilja slå ett slag för papaya. Gärna i kombination med en väl tilltagen dos Carolina Reaper och kanske med inslag av rökt poblano.
Citera
2019-03-13, 00:47
Medlem
Min absoluta favorit är chili och vitlök som är fermenterad. Galet beroendeframkallande. Det är fermenteringen som gör det hela.

Så mitt tips är att labba med att fermentera olika kombinationer.
Citera
2019-03-14, 03:35
Medlem
Millediablos avatar
Ananas, mango, paprika (röd), ingefära (färsk), lime (juice & rivet skal), färsk koriander, habanero (på riktigt stark), torkad scotch bonnet (löst i hett vatten), kumminfrön (rostade & mortlade), olivolja, vitvinsvinäger. Mixar allt till en ganska tjock sås, kokar upp och buteljerar.

Mina tidigare försök har lett fram till att dessa ingridienser bäst passar mina smaklökar. Några iakttagelser är bl.a att äppelvinäger ger en allt för syrlig sås. Färsk chili från affären är en scam då dessa nästan aldrig håller rätt styrka om någon alls.

Man får ofta en produkt som är väldigt syrlig men syran minskar efter ett par dygn i kylskåp. Utan syra håller såsen inte ens i kylskåp mer än 1 vecka. Jag är väldigt sugen på att mixa chili med t.ex havtorn, hjortron, lingon mm för att se hur dessa smaker fungerar.
Citera
2019-03-15, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Mango och chili är gott ihop. Kanske något med det eller ananas?
I höstas fick jag en jätteskörd av Hot Lemon-chilis och gjorde bland annat en chilisås på just dessa ingredienser: chili, mango och ananas. Den blev otroligt god och fick en härlig färg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in