2019-03-11, 18:44
Medlem
Inom kristendomen bör den döda få en jordbegravning för uppståndelsen. I Bibeln, främst i evangelierna och i Paulus brev, nämns en kroppens uppståndelse. Att Gud, när Jesus kommer tillbaka, ska uppväcka de som redan har dött till ett nytt liv i en kropp, inte bara som en andlig existens. Det är vanligt bland kristna att begrava de dödas kroppar som de är. Samtidigt som det har blivit alltmer vanligt att också kristna kremerar. I väst har det generellt blivit vanligare med kremering. Kan det bero på miljötänk eller ont om begravningsplatser? I andra delar av världen t ex sydostasien och Indien var det vanligt förekommande att man brände kroppen. Både inom judendom och islam skall den döda begravas snarast möjligt så själen hamnar rätt. Aboriginer i Australien och vissa indianstammar i Amerika, lade den döda högt uppe i ett träd, så att onda andar inte skulle besitta kroppen. Hur tänker man inom hinduismen och i vissa delar av buddhismen när man kremerar eller bränner man kroppen och att samtidigt den döda ska återfödas efter jordelivet. I de flesta religionerna tror man att själen ska leva vidare men vad händer när man bränner kroppen?
Citera
2019-03-11, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hope18
Inom kristendomen bör den döda få en jordbegravning för uppståndelsen. I Bibeln, främst i evangelierna och i Paulus brev, nämns en kroppens uppståndelse. Att Gud, när Jesus kommer tillbaka, ska uppväcka de som redan har dött till ett nytt liv i en kropp, inte bara som en andlig existens. Det är vanligt bland kristna att begrava de dödas kroppar som de är. Samtidigt som det har blivit alltmer vanligt att också kristna kremerar. I väst har det generellt blivit vanligare med kremering. Kan det bero på miljötänk eller ont om begravningsplatser? I andra delar av världen t ex sydostasien och Indien var det vanligt förekommande att man brände kroppen. Både inom judendom och islam skall den döda begravas snarast möjligt så själen hamnar rätt. Aboriginer i Australien och vissa indianstammar i Amerika, lade den döda högt uppe i ett träd, så att onda andar inte skulle besitta kroppen. Hur tänker man inom hinduismen och i vissa delar av buddhismen när man kremerar eller bränner man kroppen och att samtidigt den döda ska återfödas efter jordelivet. I de flesta religionerna tror man att själen ska leva vidare men vad händer när man bränner kroppen?
Om du nu verkligen tror på att du skall uppstiga till evigt liv i en kropp så misstänkliggör ju du gudens kapacitet att fixa detta iom att du oroar dig över bränna eller icke bränna.
Du gör det till en simpel procedurfråga!
Tro på och var glad!
Annars kanske guden börjar misstänka att allt inte står rätt till med din tro🤔
Kasta alla bekymmer på mej står det ju skrivet!
Ack, detta otrogna släkte skulle han kanske framkasta?
Men vad vet jag, en liten ateist som jag är men min bibel har jag ju läst förstås.
Citera
2019-03-11, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
jag förstår inte frågan?
I de allra flesta religionerna tror man att själen ska leva kvar och i de fall då man bränner kroppen blir det motsägelsefullt, om livet är en gåva liksom kroppen man fått och bränner man kroppen finns det inget kvar.
Citera
2019-03-11, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Om du nu verkligen tror på att du skall uppstiga till evigt liv i en kropp så misstänkliggör ju du gudens kapacitet att fixa detta iom att du oroar dig över bränna eller icke bränna.
Du gör det till en simpel procedurfråga!
Tro på och var glad!
Annars kanske guden börjar misstänka att allt inte står rätt till med din tro🤔
Kasta alla bekymmer på mej står det ju skrivet!
Ack, detta otrogna släkte skulle han kanske framkasta?
Men vad vet jag, en liten ateist som jag är men min bibel har jag ju läst förstås.
Ta det inte personligt.
Jag vet vad jag tror på.
Jag slängde ut frågan om att bränna kroppen eller inte hur det påverkar livet efter detta.
Citera
2019-03-11, 19:07
Medlem
Citat:
I de allra flesta religionerna tror man att själen ska leva kvar och i de fall då man bränner kroppen blir det motsägelsefullt, om livet är en gåva liksom kroppen man fått och bränner man kroppen finns det inget kvar.

det är väl ingen som påstår att nästa liv ska vara i samma kropp?
Citera
2019-03-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
det är väl ingen som påstår att nästa liv ska vara i samma kropp?
Inte enligt buddhismen.
Men i kristendomen skall kroppen vara kvar som den är.
Citera
2019-03-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ta det inte personligt.
Jag vet vad jag tror på.
Jag slängde ut frågan om att bränna kroppen eller inte hur det påverkar livet efter detta.
Vet du hur det påverkar livet efter detta eller inte?
Är du orolig för att brännas och förlora din plats i efterlivet?
Jag tycker att du skall ta frågan väldigt personligt!

Jag själv har ingen aning om vad som händer efter min död och har inga problem med denna ovisshet heller.
Senast redigerad av rantaplan 2019-03-11 kl. 19:44.
Citera
2019-03-11, 21:16
Medlem
Citat:

Finns inte mycket till kropp kvar av ett maskätet lik heller, så kremera eller begrava = same, same but different 😂
Citera
2019-03-11, 21:26
Medlem
Citat:

Jo, atomerna finns kvar. Oavsett om liket bränns, förruttnar eller löses upp i syra. Att sedan samla ihop dem igen i samma kombinationer blir inte avsevärt lättare eller svårare i någotdera fallet!
Citera
2019-03-12, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jo, atomerna finns kvar. Oavsett om liket bränns, förruttnar eller löses upp i syra. Att sedan samla ihop dem igen i samma kombinationer blir inte avsevärt lättare eller svårare i någotdera fallet!
Ja, då har vi konstaterat att kroppen är viktig!
Citera
2019-03-12, 14:16
Medlem
Citat:
vad händer när man bränner kroppen?
Ingenting. Kroppen kan brinna av olika anledningar, i en bilolycka eller en bostadsbrand t ex.

Joh 5
28Var inte förvånade över detta. Den stund kommer då alla som ligger i sina gravar skall höra hans röst 29och gå ut ur dem; de som har gjort det goda skall uppstå till livet, och de som har gjort det onda skall uppstå till domen.

Dessutom står det att havet ska ge tillbaka de döda, så hur du dör eller hur kroppen förvaras fram till uppståndelsen är enligt mig en bisak.

Upp 20:13
Och havet gav tillbaka de döda som var i det, och döden och dödsriket gav tillbaka de döda som var i dem, och var och en dömdes efter sina gärningar.
Citera
2025-05-15, 04:04
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Jag vet att min Mamma var emot kremering så hon fick såklart en jordbegravning.
Hon var inte religiös men hon fick en kristen begravning med allt vad det innebar.
Det kändes rätt och riktigt.
När Pappa dog så kremerades han. Hans och mina syskons vilja tydligen. Han fick en Icke-religiös begravning. Inga religiösa inslag. Ingen psalm, ingen bön, inte ens ett kors. Inget jag valde och var emot men så blev det.
Prästen sa att du kan be för en icke-troende och be för deras frälsning om du så vill. Vilket jag gjorde.
Men jag har också hört att man bara kan be för dom levande, inte för den som redan är död. Det är när man lever man ska lära känna Gud.

"In the Bible God said - When you die is done deal, no prayer can help you to escape eternal hell.. the decsicions have to made when the person still alive.

Jag vet hur jag vill bli begravd och jag tycker det är viktigt att tala om för sina nära hur man vill ha det.
Jag vet inte vart jag fått det ifrån men något säger mig att man låser fast själen i någon slags mellanvärld om man kremeras och utesluter det religiösa. Att dessa själar inte får denna sk uppståndelse, det eviga livet utan bara hamnar i något ..tomt ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in