2006-06-01, 01:42
Bannlyst
Jag använder numera rakhyvel ganska ofta. Eftersom jag har övergått från att klippa ner skägg och huvudhår med trimmer till att helt enkelt raka rent med hyvel så har jag provat lite av varje. Mach-3 är den utan konkurrens bästa hyveln. Skillnaden mellan Mach-3 och Mach-3 Turbo är så hårfin att man inte tjänar på att köpa den dyrare turbomodellen. Både kinder, haka och huvud blir lent som en barnaröv efter att ha rakats med Mach-3.

Hur länge räcker då ett blad? Ja, om man som jag rakar stora ytor och har hyfsad hår- och skäggväxt så behåller väl bladet skärpan 3-5 rakningar. Sen börjar det kännas slött. Eftersom jag rakar huvudet cirka två gånger i veckan så håller ett blad i drygt två veckor. Det är ok, tycker jag. Det är ju ändå ganska mycket hår som skärs av vid varje drag.

En sak som jag gillar med Mach-3 är att man kan raka i långa drag och ändå inte "sätta igen" utrymmet mellan bladen på samma sätt som man gjorde med den gamla tvåbladiga

// Roger P.
Citera
2006-06-01, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Jag har aldrig fattat varför 3-4 rakblad skall vara bättre än ett vasst.

Hela den grejjen med "multiplecoolasfuck" rakblad är enligt mig en jävla bluff för att få folk att köpa skitdyra små rakhuvuden.

För att det första rakbladet drar upp håret, håller i det, medan det andra och tredje både gör samma sak och skär av.
Citera
2006-06-05, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jag använder numera rakhyvel ganska ofta. Eftersom jag har övergått från att klippa ner skägg och huvudhår med trimmer till att helt enkelt raka rent med hyvel så...

Kanske en aning OT, men vad fick dig att gå över till hyvel? Vad är fördelarna? Hur lång tid tar det?
Trimmade håret kort för ett par månader sedan p.g.a att jag var trött att hålla på med eländet. Funderade på att gå hela vägen och raka av huvudet med hyvel också, men att löddra in svålen och ådra sig diverse skärsår och elände hindrade mig..
Citera
2006-06-22, 13:54
Medlem
Efter att ha läst recentionerna på engångshyvlar i GP, som nån postade en länk på så testade jag Blåvitts rakhyvlar för första gången och fick ett mycket positivt intryck. I artikeln stod det att just denna hyvel hade minst åverkan på huden och att blad nr ett drog ut hårstrået medans det andra skar av det vilket ger kapade hårstrån under hudnivån.
Detta tycks stämma helt och fullt, fick en väldigt nära rakning, kunde inte känna minsta stubb trots att jag rakar medhårs och få ett skärsår tror jag inte jag hade lyckats med även om jag hade försökt.

Nackdelen är väl att hela hyveln känns ganska plastig och billig, men det spelar väl ingen större roll. En annan nackdel är att det går ganska 'segt' att raka, dvs hyveln glider inte över huden särskilt lätt.
Priset ligger dock på 1.70 st vilket räcker till 2-4 rakningar, men tanke på bristen på skärsår och hudirritationer kommer jag kunna raka mig varannan dag och två kr i veckan för en så bra rakning är ju ingenting.
Rekommenderar den, att prova åtminstone.
Citera
2006-06-22, 14:13
Bannlyst
Mach 3 Nitro är über!

Kommer aldrig mer raka mig med något annat! "tvi tvi"
Citera
2006-06-22, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kanakastre
Kanske en aning OT, men vad fick dig att gå över till hyvel? Vad är fördelarna? Hur lång tid tar det?
Trimmade håret kort för ett par månader sedan p.g.a att jag var trött att hålla på med eländet. Funderade på att gå hela vägen och raka av huvudet med hyvel också, men att löddra in svålen och ådra sig diverse skärsår och elände hindrade mig..
Det som fick mig att gå över till hyvel från trimmer var helt enkelt för att det håller längre. Man klarar sig ett par dagar längre om man RAKAR bort allt än om man trimmar ner det.

// Roger P.
Citera
2006-06-23, 16:46
Medlem
Parkours avatar
Dyrt och dom håller inte specielt länge men Gillette M3 Power har funkat utmärkt för mig iaf. Inte prövat någon annan hyvel som tar såppas bra
Citera
2006-06-23, 18:42
Medlem
Raka dig efter du dushat då huden är som mjukast. Smeta på Gillete sensitive raklödder och kör små korta drag "åt båda hållen" med mach3 så blir du garanterat len utan att irritera eller skära huden.
Citera
2006-06-23, 19:34
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Dyrt och dom håller inte specielt länge men Gillette M3 Power har funkat utmärkt för mig iaf. Inte prövat någon annan hyvel som tar såppas bra
Instämmer. Denna batteriförstärkta 'gröna' Mach3-variant är helt suverän. Upplever att bladen varar längre än standard-Mach3:an också, men det är en subjektiv upplevelse. Har ingen källa att hänvisa till...
Citera
2006-06-23, 19:43
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Instämmer. Denna batteriförstärkta 'gröna' Mach3-variant är helt suverän. Upplever att bladen varar längre än standard-Mach3:an också, men det är en subjektiv upplevelse. Har ingen källa att hänvisa till...

Hehe :P Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan dom vanliga och Mach 3 bladen förutom priset men
Citera
2007-01-18, 01:23
Bannlyst
Köpte mach 3 fusion med 5 rakblad samt en extra-trimmer.. den slår alla tidigare mach 3 med hästlängder...
Citera
2007-01-18, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av af_sandberg
Köpte mach 3 fusion med 5 rakblad samt en extra-trimmer.. den slår alla tidigare mach 3 med hästlängder...

Är det den som är orange? Alltså den senaste Gilletten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in