2008-03-07, 17:45
  #169
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cloud2
Själva rakningen gick riktigt bra, det enda lite kluriga i början var att hitta rätt vinkel. Men efter första rakomgången så drog jag på ny rakkräm och då gick det betydligt enklare. Rakningen såhär efteråt blev riktigt bra, ungefär lika bra som alltid när jg brukar köra med en vanlig mach 3 turbo.

Är väldigt nöjd med inköpet! Fick endast två små skärsår, ett på halsen och ett litet på kinden, alunstiftet fixade detta snabbt.

...
Vad är det för mening med att lägga pengar på att köpa en ny hyvel om resultatet inte blir bättre än det man fick innan? Dessutom får du inga skärsår med Mach3...
Citera
2008-03-07, 17:49
  #170
Medlem
Koolaids avatar
Apropå borstar; när du köper borste så se till att offra lite extra pengar då det är stor skillnad på vilken typ av grävlings-strån de gör borsten av. De absolut bästa har borst som kallas Silver tip och tas från grävlingens hals, undersidan alltså.

Oerhört mycket mjukare och mer effektiv än de två klasser med lite sämre strån.
Tyvärr blir priset för en sådan borste ganska ordentligt - räkna med en tusenlapp. Minst.

Och Allan - din borste skulle jag nog inte vilja titta på i ett mikroskop - tio år är nog lagom, sedan är det dags att byta borste.
Organiska materiel som vistas i våta miljöer blir gross efter ett tag, inte mkt att göra åt tyvärr.

Sitter som ett litet barn och väntar på mitt beställda E. Jagger-set
Citera
2008-03-07, 17:52
  #171
Medlem
Beror på hur villig man är att "riskera". Ju närmare rakning = större risk att skära sig. Det är en konst att lära sig, en utmaning, hobby, manligt.

Ingen risk för match 3, varenda fjortis kan hantera dessa plastsakerna och resultatet är en besvikelse. man avgör själv. Riskera eller inte.

Exempel: "Ska man ha en vass brödkniv? vissa nöjer sig med en slö brödkniv genom hela sitt livskarriär medan andra upptäcker en stor skillnad mellan den slöa och den vassa, men risken är att man skär sig och resultatet är bättre."

Välj själv.
Citera
2008-03-07, 18:19
  #172
Medlem
Koolaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermhare
Beror på hur villig man är att "riskera". Ju närmare rakning = större risk att skära sig. Det är en konst att lära sig, en utmaning, hobby, manligt.

Ingen risk för match 3, varenda fjortis kan hantera dessa plastsakerna och resultatet är en besvikelse. man avgör själv. Riskera eller inte.

Exempel: "Ska man ha en vass brödkniv? vissa nöjer sig med en slö brödkniv genom hela sitt livskarriär medan andra upptäcker en stor skillnad mellan den slöa och den vassa, men risken är att man skär sig och resultatet är bättre."

Välj själv.

Med samma pre-shave arbete, d.v.s. tvätta, olja, bra rakkräm+borste, så är det ingen reell skillnad på rakning med en MachIII Turbo och en av de nyhippa tyska alunstifts-krävarna.

Detta är bara trams och inbillning. Har ungefär 50/50 erfarenhet av båda alternativen och de senaste 5-6 åren har det enbart varit rakning med MachIII Turbo då de är minst lika bra med ett bra handtag till, ett med tyngd i, som Mercur o.dyl.
Handtagets tyngd är viktigt.

Och framför allt ett lugnare alternativ utan chans att skära sig vilket är jävligt irriterande om man rakar sig am.

Så slappna av med detta att det ska vara the real deal med Mercur och andra liknande hyvlar - du får en ypperlig, tät och slät rakning utan att droppa blod med en MachIII.

I min humbla opinion.
Citera
2008-03-07, 18:37
  #173
Medlem
Allan Akbar varför? Jo för jag tippar på att det tar några rakningar innan man får lika bra resultat innan, fick ju skiten med posten idag så jag hade inte förväntat mig bättre resultat den första rakningen innan man bemästrar tekniken
__________________
Senast redigerad av cloud2 2008-03-07 kl. 18:42.
Citera
2008-03-07, 19:24
  #174
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermhare
... Ingen risk för match 3, varenda fjortis kan hantera dessa plastsakerna och resultatet är en besvikelse. man avgör själv. Riskera eller inte.
...
Eh? Plast? Min original Gillette Mach III har metallskaft med viss gummibeläggning (så att man inte slinter), det finns inte tillstymmelse till plast i den, mer än plasten i det utbytbara bladet.
Citera
2008-03-09, 22:53
  #175
Medlem
Hur gör ni för att få upp ett bra skum? Jag rakade mig för andra gången nu men jag får aldrig ngt vidare bra skum. Stod o vispa i 2 min med palmolive rakkräm och rakborste från åhlens i grävlingshår. Ska man ha i ltie vatten i skålen amtidigt som krämen? Ska man skaka ur allt vatten ur borsten innan man rör runt?
Citera
2008-03-09, 23:02
  #176
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cloud2
Hur gör ni för att få upp ett bra skum? Jag rakade mig för andra gången nu men jag får aldrig ngt vidare bra skum. Stod o vispa i 2 min med palmolive rakkräm och rakborste från åhlens i grävlingshår. Ska man ha i ltie vatten i skålen amtidigt som krämen? Ska man skaka ur allt vatten ur borsten innan man rör runt?
Varmt vatten i både borste och skål

Se hur mantic59 gör:
http://youtube.com/watch?v=Dd7Aj9vwrtc
http://youtube.com/watch?v=y4ezJNJfygw
http://youtube.com/watch?v=fXVxXvv_8yk&feature=related
Citera
2008-03-09, 23:42
  #177
Medlem
Koolaids avatar
Apropå skum;

värm upp skålen i hett vatten innan vispandet - då blir skummet aldrig lite kallt och det är skönare för ansiktet samt ger en bättre rakning om du behåller värme i ansiktet.
Citera
2008-03-09, 23:45
  #178
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerra
Varmt vatten i både borste och skål
Har du en bra borste i grävlingshår så räcker det normalt med vattnet borsten håller, det behövs inget vatten i skålen...
Citera
2008-03-10, 00:27
  #179
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Akbar
Har du en bra borste i grävlingshår så räcker det normalt med vattnet borsten håller, det behövs inget vatten i skålen...
Det ligger säkert till på det viset, men nu har ju snubben likadan pure badger-borste som jag har. Och den vill ha en liten skvätt i skålen också
Citera
2008-03-10, 06:44
  #180
Medlem
Gerra
Jag köpte mandelolja på apoteket för runt 50-60kr?, går det minst lika bra med raps/olivolja, det blir för fet o kladdigt kanske? Har du testat övriga rakoljor?

Man har ingen lust o punga ut hundratals kronor enbart för rakoljor. Söker mig till det billigaste bästa alternativen för bästa möjliga resultat.

Klistrar in text som handlar om;
6 olika rakoljor i test från manligt.net forum.
Källa: http://manligt.net/viewtopic.php?p=307420&sid=2ebbf493abeecedeaeb7ae3 c26e657ac#p298738


Citerar från s0s - Manligt.net #9 inlägg..
Citat:
Gå in på närmsta hälsokost och fråga efter jojoba olja eller gå in på apoteket och köp madelolja(finns inte på hyllorna)
Kostar 30-50kr för 100ml...decleor säljer typ samma för 445kr :15ml

Det funkar bättre då man kan överdosera, har kört med detta i 2år

Tror nog att jag kommer att forsätta med mandel olja tio år till från och börja med..
Hur mycket olja tar Gerra? ett par droppar eller låter oljan rinna lite på handflatan o smetar ut handen innan man masserar ansiktet?
__________________
Senast redigerad av spermhare 2008-03-10 kl. 07:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in