2013-07-11, 18:40
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro
Jag tycker att sample packs är otroligt onödiga. De kostar nästan lika mycket som ett 10-pack från valfri tillverkare. Köp hellre ett par olika 10-pack och testa dem alla medan du lär dig tekniken för det kommer inte vara bladen som ger dig en dålig rakning de första veckorna.

Detta paket är väl helt okej om du vill beställa från Sverige http://shavingroom.se/startpaketmeda....html?cPath=70

Dock är det väldigt mycket dyrare och beställ hellre från någon av de utländska försäljarna inom EU.
imho, den borsten är inte behaglig. Jag kastade min, förbannade mig själv för att jag var dumsnål och köpte en bättre.
Citera
2013-07-11, 21:57
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Japp. Jag personligen anser nog att av nya hyvlar så är Muhle/Edwin Jagger DE89/106/107 (samma huvud men olika färg på handtaget) modellerna och Merkur 34 några av dom bättre/prisvärda.
Ett antal inlägg upp så kan du hitta en lista med olika märken på DE blad.

PS! Jag vet ingen som kan se eller känna någon skillnad på Muhle och Edwin Jagger hyvlarna.

EDIT: Troligen ett bättre kit
http://www.shaving.ie/products/The-B...arter-Kit.html

Har läst någonstans att Edvin Jagger inte gör några hyvlar själva. De köper dem från Mühle och sätter dit sitt eget namn. Bara någon liten detalj kan skilja.
Det kan stämma. Ex.vis så ser EJs rakskålar likadana ut som Mühles.
Citera
2013-07-11, 21:57
Medlem
Messigoals avatar
Fick hem lite olika blad idag och vill ha lite assistans vad gäller första testningen!

Asco
Derby Extra
Shark
Treet PLATINUM
Wilkinson Sword

Vilken rekommenderar ni mest? Värt och notera är att featherbladen inte passade min hud.
Citera
2013-07-11, 21:59
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messigoal
Fick hem lite olika blad idag och vill ha lite assistans vad gäller första testningen!

Asco
Derby Extra
Shark
Treet PLATINUM
Wilkinson Sword

Vilken rekommenderar ni mest? Värt och notera är att featherbladen inte passade min hud.

Har bara testat Derby och Wilkinson av de där och jag gillade inget av dem. Har iof inte försökt med så många olika blad. Jag använder själv Rapira.
Citera
2013-07-12, 18:07
Medlem
Messigoals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har bara testat Derby och Wilkinson av de där och jag gillade inget av dem. Har iof inte försökt med så många olika blad. Jag använder själv Rapira.

Vilket är mjukast utav bladen då?
Citera
2013-07-12, 19:58
Medlem
ddf66s avatar
Citat:

Asco
Derby Extra
Shark
Treet PLATINUM
Wilkinson Sword

Derby och Wilkinson är 2 som jag provat ur det sample pack jag köpt.
Derby var bättre än Wilkinson ur alla synpunkter tycker jag.
Feather ingick också i mitt paket och än så länge har jag inte märkt att de skulle vara bättre än nån annan.
Jag har mjukt skägg och rakat mig ca 100 ggr med dubbelblad, 2 av dessa fick jag små sår.
Citera
2013-07-12, 21:18
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Vilket är mjukast utav bladen då?

Jag skulle nog säga Derby. De brukar sägas vara ganska milda även om de räknas som relativt vassa. Själv så tyckte jag att de var ovassa. Det där om vassa har jag läst mig till senare. Så vad man gillar är tydligen väldigt olika.
Citera
2013-07-13, 17:28
Medlem
Glappkontakts avatar
Derby och vasst är något man aldrig har i samma mening utan negation med )
Citera
2013-07-16, 17:55
Medlem
Glappkontakts avatar
Har funderat på att köpa lite nya blad för att testa.
Personna Blå, Polsilver och Bolzano Superinox.
Citera
2013-07-19, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Har funderat på att köpa lite nya blad för att testa.
Personna Blå, Polsilver och Bolzano Superinox.

Är det bara jag som har ett par gamla hederliga Gilliete rakblad kvar?

Tack för tipset, det blir att prova Israeliska Personna när mina rakblad tar slut, det känns som om jag har hittat en värdig ersättare!
Citera
2013-07-19, 23:25
Medlem
1.1s avatar
Jag har gjort två rakningar med Merkur. Första rakning gick ganska bra fast jag hade väntat en vecka med att raka mig. Två dagar senare skulle jag raka mig igen och då skar jag mig på flera ställen.

Nu letar jag efter ett bra rakvatten. Ska man ha med eller utan alkohol?
Citera
2013-07-20, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1.1
Jag har gjort två rakningar med Merkur. Första rakning gick ganska bra fast jag hade väntat en vecka med att raka mig. Två dagar senare skulle jag raka mig igen och då skar jag mig på flera ställen.

Nu letar jag efter ett bra rakvatten. Ska man ha med eller utan alkohol?

Skit i rakvatten. Kör med "after shave balm" istället. Det har en bättre återfuktande effekt.

För att undvika att du skär dig under rakningen, så mixtrar du ihop din egen pre-shave olja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in